Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-03-01 09:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 16:35
Inlägg: 1
Hej!

Jag funderar på att försöka göra en kallstartsanordning med en extra tank med bensin som jag tidigare läst att en del har provat.

Jag är mer av en entusiastisk hemmapular-rookie, så jag är lite villrådig.

Ok, låt säg att jag köper en spolarvätskebehållare med pump på biltema och moterar den. Var och hur skall jag lämpligen koppla in bensinslangen från denna för att det skall funka?

Finns det någon som gjort något liknande som kan lämna någon beskrivning eller tips på hur man skall göra detta?

MVH,
Frank


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 11:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Om du gör det med en spolartank som inte kan hantera undertryck så måste den
spruta in någonstans före gasspjället där det inte råder undertryck, annars sugs
tanken tom av undertrycket när motorn startar.

Tänk på att det råder ett visst undertryck även efter luftfilter och lmm. Detta kan
man råda bot på med en backventil, dock brukar backventiler för spolarvätska
inte klara bensin någon längre stund. Detsamma gäller även vissa spolarpumpar.

Tänk på att inte montera tanken nära varma föremål som grenrör och dyligt
eller nära tändspole, tändkablar och sådant som kan ge gnistor! Bensin är ett
otrevligt ämne som lätt börjar att brinna :roll:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 14:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Instämmer med ovanstående.

En lösning är att se till att avluftningen till tanken också utsätts för samma undertryck som utloppet.

Ena annan lösning är att man monterar tanken låg nog och har munstycket innan gasspjället då sugs inte bensinen upp ur tanken pga undertrycket som uppstår pga motståndet i luftfiltret.

Bästa lösningen tycker jag att använda en elektromagnetisk bensinavslutare som används vid motorgasinstallationer.

Bild

Denna ska då kopplas parralellt med pumpen så att den endast öppnas när man ska "prima" motorn, då kan munstycket tom sitta efter gasspjället dvs där det är vakuum.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 16:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den där ser dyr ut.
Varför inte använda en purgeventil till kanister som alla moderna bilar har?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För att kanisterventilen ofta inte sluter fullständigt tätt när man tror att den är stängd. Många kanisterventiler har en inbyggd backventil, förtrycksventil eller liknande som sitter parallellt med själva magnetventilen.
Om man får tag på en kanisterventil kan man prova att suga och blåsa åt olika håll genom den både med och utan strömförsörjning till spolen, för att se hur den beter sig.

Till saken hör också att kanisterventilen egentligen är tänkt för ett gasformigt medium och inte för vätska.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 18:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK. Ta då en vanlig insprutare instället.
Den är gjord för flytande bensin..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 21:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bild

karlmb skrev:
Den där ser dyr ut.


Ungefär 200 spänn.

Med en sådan + BTR + extra pump och bensintank kan man enkelt bygga ett dubbelt system som startar på bensin och när motorn blivit varm byter till etanol med högre tryck, principen skulle funka bra med E100 också här

Bild

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 10:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Så här provade jag

Bild

med lite alkylatbensin (för miljöns skull) i. Funkar utmärkt bara man byter ut PVC slangen som följer med kittet http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89323 mot någon slang som tål bensin t ex från ok, jag tror jag använder vakuumslang.

Med tiden försvinner bensinen dock pga avdunstning, man ska alltså bara ha i lite åt gången.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 14:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ett tips vad det gäller behållare är annars att hos en del mindre småmotor verkstäder finns drös vis med många gånger plasttankar från både slungor och andra maskiner som är både till mått som funktion väl lämpade för dessa ändamål, som ofta är på runt en liter och som i regel har avluftade skruvlock.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 14:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja givetvis om man har en sån liggandes eller ett expesionskärl för den delen (om man ordnar avluftningen till exempel till befintlig kolkanister) kan också vara ett mera rejält alternativ.

Jag tänkte att ett expensionkärl kan vara en bra startbensintank om man ska bygga ett tvåkrets system med pump och filter så som jag beskrev ovan så att bilen startar på bensin genom vanliga insprutningssystemet.

Annars är ovanstående erbjudande oslagbart i pris och håller både pump och tank för bensin.

Jag kan nu även intyga att i en vanlig purgeventil

Bild

är helt tät om man suger med 0,9 bar vakuum (från rätt håll det står en pil på dem) så det borde också funka bra att ha en sådan i slangen parallell inkopplat till pumpen och sedan gå in i insuget efter gasspkället direkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 12:36 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... ar&start=0

Detta har jag praktiserat med godkännt resultat i tråden ovan.

Kopplingen är dock inte riktigt som bilden beskriver:
Filtret sitter efter den extra bensinpumpen och returen går till ett tkors innan pumpen istället för tillbaka till tanken. Går även en slag mellan extratanken och kolkanistern.

Det är alltså i princip ett eget bränslesystem som man kan köra bilen på om man har slut i den vanliga tanken, dock så funkar det ju bara att starta på, eftersom bilen är (var) konverterad för E85 och inte för bensin.

Sen så blir det ju inte 100% BF95 heller, eftersom det finns E85 kvar i fuelrailen och bränsleslangarna. Men blandningen blir nog för att starta på. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-05 02:39 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
aryan, can you give more photos or description of your system with additional fuel tank?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-12-05 19:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
frank skrev:
Hej!
Var och hur skall jag lämpligen koppla in bensinslangen från denna för att det skall funka?

Jag tycker att det saknas en hel del information för att kunna svara på din fråga...

Vad är det för motor? Bränsle-system? (förgasare eller insprutning)

Hur hade du tänkt dig lösningen? Koppla in bensinen till ordinarie (trycksatt?) bränsle-ledning eller förgasare, eller fixa ett separat insprutnings-munstycke till insugningsröret?

Hur länge från startögonblicket hade du tänkt dig att köra på bensin innan du slår över till etanol?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-06 00:28 
Offline

Blev medlem: tis 09-11-03 22:58
Inlägg: 13
Präxis! Atryans system ser ju ut att vara den bästa lösningen om man vill få det att funka riktigt bra. Om det däremot handlar bara om att lyckas få den att hosta igång, så kan man ju gå på skroten o snyta en vanlig kallstartventil och en pump från typ en saab 900 eller dylikt, som det kryllar av. Anslut till en riktig tank från gräsklippare el dyl, borra i ventilen i insugsröret och sen en tryckknapp i kupen för snapsning... Går garanterat igång, mebn det blir nog lite si o så första minuten innan den ,går riktigt bra på etanolen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-06 11:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
this is not for only one car, i researching and gathering all methods of cold start.

Bild

http://www.1hourflex.com/coldstartsystem.asp

Bild

http://www.autoblog.com/2009/10/30/auto ... n-mcelroy/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011