Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Med ved i tanken"
InläggPostat: tor 07-07-26 23:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-07-26 22:34
Inlägg: 1
Ort: Furudal/Täby
Vill bara uppmärksamma denna miljövänliga resa genom sverige. Intressant och rolig läsning! Bra dokumenterat tycker jag.
http://www.vedbil.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skattebefriad
InläggPostat: ons 07-08-01 23:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett klart besked. Gengasbilen behövde inte betala trängselskatt. Den räknas som en miljöbil!
Läs mer: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=1513358

Från SR Dagens Eko.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Hehe, jasså. Den är inte sattepliktig för att den driv av gengas står det tydligt i artikeln. Hur kan man säga så när tusentals bilar som går på etanol och ibland är så optimerade för etanol att bilen faktiskt inte kan köra på något annat bränsle inte klassas som miljöbilar?

Eller för att prata om alla dieselbilar som försöker köra sina fordon på rme eller ecopar?

Finner ingen logik i resonemanget. Däremot om de skulle undan tas skatt för att de var veteranbil står ju att bilen är 40 år gammal då skulle jag köpa det.

/Magnus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skattebefriad
InläggPostat: tor 07-08-02 14:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Byråkrati är alltid ologisk.
Nu handlade det här enbart om trängselskatt. Vanliga avgifter, fordonsskatt, trafikförsäkring, registreringsavgift etc. etc. tror jag inte dom har kommit ifrån (?) Dom har ju även dokumenterat besiktningen. Och den var nog inte till ordinarie pris eftersom dom tydligen fick göra en specialbesiktning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 16:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fordonsskatten borde de ha kommit undan genom att det är en veteranbil väl?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man har konverterat en bil till gengas så måste man göra en registreringsbesiktning (ungefär som om man har monterat dragkrok). Men när det väl är gjort så sker kontrollbesiktningarna på vanligt sätt och till vanlig taxa.
Dock underlättar det om man har möjlighet att köra på någon slags flytande bränsle också, så man inte behöver ha gasgeneratorn tänd vid besiktningen. Om man inte har den möjligheten så bör man nog prata med stationschefen i förväg för att planera verksamheten. Det kan t ex bli frågan om att ha motorn på tomgång under hela besiktningen för att inte gasa ner hela lokalen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 02:46 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Om de lyckas regga om den bilen för att gå gengas, borde det ju gå utmärkt att få en E85 konverterad reggad som etanolbil?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Avgasbestämmelser
InläggPostat: sön 07-10-21 16:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det har med dessa olika årtal när olika avgasbestämmelser kom på årsmodellerna. Jag kan det inte utantill, så jag går inte in på detaljer, men något lite kanske man hittar här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870586.HTM
Annars får man söka vidare. Pröva med avgasbestämmelser, årtal, utsläpp, drivmedel, motorfordon och olika sökord samt kombinationer.
Det är inte lätt när det handlar om både juridik, byråkrati och "återvändsgränder i teknik".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 22:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Generellt kan man säga att att en gengaskonverterad personbil eller lätt lastbil med totalvikt under 2500 kg går bra att registreringsbesiktiga om den är av 1975 års modell eller äldre.
Om det är en lätt lastbil med totalvikt 2500 kg eller mer så går det bra fram till och med 1988 års modell. Alltså är t ex VW Transporter, Ford Transit och liknande fordon ganska intressanta i gengaskretsar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 08:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
vedbil.se är en otroligt rolig sajt, tycker jag :)

Satt en halv dag och läste deras bygg- och resedagbok. Underbart! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-06 09:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här en artikel om en annan gengasfantast.
http://www.gp.se/motor/nostalgia/1.2443 ... kor-pa-ved

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011