Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stor Etanolvariation i E85
InläggPostat: tor 09-12-10 19:39 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Snackade med en kompis igår som fått problem vid sommar-kallstart med sin fabriksetanol-peugeot. Problemet dök upp i somras alltså med sommaretanol i tanken. Bilen startade bara på tre cylindrar. När Peugeot tog in bilen analyserade de etanolinehållet i tanken och mätte 92%. Det var tydligen känt bland biltillverkarna att etanolförhållandet har varit svajigt sedan mars-april 09.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 20:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Var tankade han? Bra affärs ide, att sälja E98 för E85 och behålla mellanskilnaden..

Om det hamnar för mkt vatten i cisternen kan det ifs bli så att bensinen flyter upp och då kan bilen nog också bli mera svårstartad men då är det inte heller 98% sprit längre

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-12-10 20:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
gt-i skrev:
Snackade med en kompis igår som fått problem vid sommar-kallstart med sin fabriksetanol-peugeot. Problemet dök upp i somras alltså med sommaretanol i tanken. Bilen startade bara på tre cylindrar. När Peugeot tog in bilen analyserade de etanolinehållet i tanken och mätte 92%. Det var tydligen känt bland biltillverkarna att etanolförhållandet har varit svajigt sedan mars-april 09.

Jag har två gånger nu på hösten råkat ut för just fenomenet "startar på tre cylindrar" men jag tolkade det då som tändstiftproblem. Förbrukningsstatistiken pekar uppåt också. Vinterkvalitén, E75, har ännu inte märkts på förbrukningen. Den borde gå ner med ca 4%. Dags att själv mäta upp etanolhalen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-12-11 09:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
gt-i skrev:
Snackade med en kompis igår som fått problem vid sommar-kallstart med sin fabriksetanol-peugeot. Problemet dök upp i somras alltså med sommaretanol i tanken. Bilen startade bara på tre cylindrar. När Peugeot tog in bilen analyserade de etanolinehållet i tanken och mätte 92%. Det var tydligen känt bland biltillverkarna att etanolförhållandet har varit svajigt sedan mars-april 09.

Jag har två gånger nu på hösten råkat ut för just fenomenet "startar på tre cylindrar" men jag tolkade det då som tändstiftproblem. Förbrukningsstatistiken pekar uppåt också. Vinterkvalitén, E75, har ännu inte märkts på förbrukningen. Den borde gå ner med ca 4%. Dags att själv mäta upp etanolhalen.

-----------------------------
Det är ju förstås märkligt om inte våra stora oljebolag har större koll på vad man säljer...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-12-17 16:24 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
GL skrev:
Jag har två gånger nu på hösten råkat ut för just fenomenet "startar på tre cylindrar" men jag tolkade det då som tändstiftproblem. Förbrukningsstatistiken pekar uppåt också. Vinterkvalitén, E75, har ännu inte märkts på förbrukningen. Den borde gå ner med ca 4%. Dags att själv mäta upp etanolhalen.

Man kan undra om detta har något att göra med överförandet av E85-blandningen från SEKAB till de lokala depåerna. När SEKAB levererade E85 till bränslebolagen så fanns det ett mellanled som var intresserade av och hade egen kapacitet att kontrollera den verkliga specifikationen hos produkten, men när bolagen själva tar över så är finns det inte längre några mellanled innan oss svaga kunder.
Jag tror inte för en sekund att SEKAB med alla sina stora kunder och stora blandningsbatcher skulle våga avvika från gällande standard som de själva var drivande i att ta fram. Att enskilda mindre bränslebolag med bara oss slutkonsumenter som kunder kan tänkas öka etanolhalteni jakten på ökade vinster betvivlar jag tyvärr inte, särskilt inte under en övergångsperiod då man kan tänkas skylla på injusteringsproblem.

Hur som helst står det klart och tydligt i den aktuella svenska standard som gäller för E85 att halten etanol inte får överskrida 85%. Om så ändå sker mer än marginellt så bryter bolagen som saluför produkten mot svensk lag och kan åtalas! Den person som fick ett prov analyserat bör alltså undersöka om labbet är godkänt och sedan göra en anmälan till konsumentverket.

När det gäller den förväntade minskningen av bränsleförbrukningen om 4% i och med övergången från E85 till E75 så är det enligt min åsikt orimligt att förvänta sig märka denna sänkning på tankad förbrukning eftersom sjunkande temperaturer samtidigt talar för en ökning av förbrukningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011