Citat:
I avsnitt 8.5 föreslås skattebefrielse från fordonsskatt för personbilar med bättre miljöegenskaper. Personbilar som tas i bruk för första gången fr.o.m. den 1 juli 2009 befrias från fordonsskatt om de uppfyller avgaskraven i miljöklass 2005 eller miljöklass El och har koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram per kilometer eller har en begränsad förbrukning av drivmedel eller elektrisk energi. Uppgift om bilens koldioxidutsläpp eller bränsleförbrukning vid blandad körning används vid bestämmandet av om kraven är uppfyllda. Bilar med etanol- eller gasdrift som saknar typgodkännande för driften omfattas av skattebefrielsen om bilens tillverkare eller generalagent kan visa att de uppställda kraven är uppfyllda. En automatväxlad bil omfattas av skattebefrielsen även om den inte uppfyller kraven vad gäller förbrukning av etanol eller gas om motsvarande manuellt växlad bil uppfyller dessa krav. Från den 1 januari 2011 måste en personbil uppfylla de strängare avgaskrav inom EG som benämns Euro 5 för att skattebefrias. Skattebefrielsen ges under en tidsperiod om fem år från det att bilen tagits i bruk. Skattebefrielsen träder i kraft den 1 januari 2010 och de skärpta avgaskraven den 1 januari 2011.
Jo, skattebefrielsen är begränsad till 5 år.
Intressant att notera är att avgaskravet för att klassas som miljöbil höjs den 1 januari 2011 från Euro 4 till Euro 5, vilket innebär att flertalet av de miljöbilar som tillverkas idag relativt snart måste uppgraderas till Euro 5 för att inte bli svårsålda om ett år.
Framtiden lär utvisa hur många av dagens miljbilar (etanol, gas, eller 120-grammare) som hinner uppdateras i tid för att undvika att det står osålda Euro 4-bilar i bilhallarna den 1 januari 2011, det är ju trots allt bara ett år tills dess.
Mig veterligen har ännu ingen Euro 5-klassad "Flexifuel" sett dagens ljus och flertalet 120-grammare är heller inte Euro 5'or.