askilje skrev:
vad skulle kunna vara fel? tändningen har väl inget att göra med lambdasonden?
I och för sig inte, men motorstyrsystemets diagnosfunktioner beter sig inte alltid precis som man skulle kunna vänta sig heller. Det finns många välkända fall där en trasig lambdasond inte ger någon felkod alls (eller helt ovidkommande felkoder), och omvänt att en del bilar kan ge felkod för lambdasonden fastän grundfelet är något helt annat.
En mycket vanlig orsak till okynnes-felkoder för lambdasonden är jordpotentialskillnader, speciellt på bilar där den inte har någon separat signaljordledning utan är jordad till avgassystemet (det gäller i första hand lambdasonder med en eller tre ledningar).
En lömsk sak är att vissa pirat-lambdasonder med fyra ledningar (t ex de som Biltema sålde kring 1999-2000) dessutom har signaljord kopplad till gängan, fast t ex Bosch-lambdasonder är helt isolerade. Ska man byta ut en lambdasond med fyra ledningar bör man ohmmäta originallambdasonden och se till att den man får tag på är kopplad på samma sätt.
Man ska inte döma ut en misstänkt lambdasond förrän man själv har mätt spänningen, helst med oscilloskop under en tids körning, och sett att den på något sätt inte beter sig som den borde.