Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-05-25 20:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Air Assisted Injection
InläggPostat: sön 10-02-14 12:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vet inte om det har rapporterats om detta förut. Det är kanske svårt att bygga själv, men det verkar vara rejält effektivt för att hjälpa kallstarter.
Mer om detta finns att läsa på: http://www.engr.unl.edu/~ethanol/unl-sae2.pdf
Se även bilderna i dokumentet som visar hur fin bränsledimma det blir.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 14:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Intressant! Obermot skrev om detta i en annan tråd http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... c&start=34

Obormot skrev:
about air assisted injection - i found some researches about in (on russian):

Bild

Bild

http://www.sciteclibrary.ru/rus/catalog/pages/9843.html

it is a tornado - adapter for usual injector.

author of this adapter adding water and air to gasoline and mix it for better combustion, but it can be used just as air-assistant for standart injectors.

but we need a compresor, and we need to decide, where we will take extra air for "assistance".


Men jag förstod inte riktigt om/hur detta skulle kunna bidra vid kallstarten. Nu ser jag att det verkligen fungerar.

I din PDF skriver de att de ska kunna starta vid 20°F vilket vara är -6°C har även en elektrisk insugs luft värmare på 90A 12V (1 kW!) men skriver att air assisted injection hjälper (mest?).

Citat:
It was determined that this was the most straightforward solution to overcome the problems of cold starting with ethanol.


Tyckte även resten av pdf-en var intressant, vakuum isolerad katalysator med ett ämne som minskade vakuumisoleringen när den blir vram och elektriska turbon (fast den drar nog väldigt mkt ström) var intressant.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 22:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4736
Ort: Sundsvall
En sådan där anordning som släpper fram luft runt spridarna finns på en del VAG-motorer från ca 2001, jag har för mig att det bl a gäller 2,0 l-motorn AQY som man kan hitta i Golf IV.
Dock finns det ingen kompressor där utan man nöjer sig med tryckskillnaden mellan omgivande luft och insugningsröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 23:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Man kanske kunde utgå från en sådan anordning och eftermontera någon tryckluftsanordning som laddas under färd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-15 00:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
En 12V kompressor kostar inte mycket, reservhjulet kan kanske göra nytta som buffertank.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-15 14:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4736
Ort: Sundsvall
Men de billiga 12 V-kompressorerna som är avsedda för däckpumpning har högst begränsad livslängd, det rör sig om enstaka timmar även om man skulle råka komma över ett bra exemplar.
Ska man använda en sådan gäller det att vara framme flitigt med oljekannan för att hålla de tvivelaktiga självsmörjande bussningarna för ram- och vevlager smorda. En annan svag punkt är kuggväxeln mellan elmotor och kompressor, den brukar vara gjord med ett mässingskugghjul och ett plastkugghjul. Plastkugghjulet nöts ner ganska fort, i synnerhet om dessutom ramlagret glappar så att växeln går med fel axelavstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-15 14:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hmm ja, ifs behövs väl bara lite luft vid kallstart?

Jag tänkte något sådant http://www.jula.se/kompressor-12-v-129584 eller denna
http://www.conrad.se/?article=8555
Bild Bild

Men det borde inte vara omöjligt att hitta ett hålbart alternativ, kanske en kompressor till lufthorn funkar?

Som budgetlösning kan man väl bra använda reservhjulets tryck och punmpa upp det igen varje gång man tankar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-19 11:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Här finns det Air injectors http://www.synerject.com/airinjectors.html det verkar som att de är tänkta att arbeta med ca 600 kPa (6 bar) i varje fall vid direct injection: l http://www.synerject.com/regulators_air.html

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-19 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
När luften dekomprimeras från så höga tryck som 6 bar så sjunker temperaturen på den radikalt.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-19 23:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja, det borde den göra, å andra sidan är det inte så viktigt iom att man kan minska mängden luft för att få lika mkt turbulens när trycket höjs, så det kanske går på ett ut?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011