I litium järnfosfat (LiFePO4) batterier som "alla" nu verkar rikta in sig på är det en bråkdel av litium som behövs per kwh jämfört med de lithium batterier som sitter i mobiler och datorer, så lithium brist verkar inget problem.
Däremot klarar de inte kyla har jag (och flera) nu tyvär fått uptäcka. Invändiga motsåndet ökar tiofalt rund fryspunkten och de tar varken laddning eller ger höga strömmar när de är kall. Vad som är ännu värre är att kapaciteteten inte kommer tillbaka när de blivit riktigt kalla en gång och jag får redan se om mig efter nya batterier till min elmoppe, trots att de inte alls har klarar antal laddcyklar som de var specade till, det blir en väldig dyr erfarenhet
Tur att jg inte byggde en elbil med dem!
Thundersky har nu i höstas ändrat sina batterier så att de motstår kyla mkt bättre genom att "dopa" katoden med yttrium De kallas nu LiFeYPO4 isf LiFePO4. De lär enligt deras spefikationeräven även ha som fördel at antal laddcyklar ökar från 3000 till 5000 (!) vid 70% urladdning och de högsta strömmer som får tas ut är nu 20 ggr nominal kapacitet (CA) mot 10 CA förut. Standard laddnings/urladnningsströmmen har också ökad får 0,3 CA till 0,5 CA. Konstant max laddning och urladdning är oförändrat, både 3 CA.
Yttrium är en ett sällsynt jordartsmetall men jag vet inte hur mkt som går åt i de LiFeYPO4 cellerna per kWh och inte heller. Enligt engelska wikipedia produceras det 600 tom per år och finns det uppsattningsvis 9 miljon ton i reserver.
Asynkronmotorer verkar vara mkt större och tyngre än permanent magnetmotorer av motsvarande effekt eller? Annars är kanske en (3 fas ac) elmotor där man använder ett elektromagnet isf neodym permanentmagnet eller asynkron rotor ett alternativ. Som en vanlig bilgenerator alltså men då som motor. Det skulle givetvis kräva lite ström till ankeret men man kan då slippa de dyra sälsynta magneter och ändå få en lätt motor med hög vridmoment.
/Aryan