Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 09:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 15:13 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
karlmb skrev:
KOlla att signalen från lambdasonden pendlar som den ska. (Över och under 0.45 V så snart sonden blivt varm och styrsystemet slår om till cloosed loop)
Det är A och O.
Utifrån det kan du sedan besluta vidare åtgärder.


Hm, och det gör jag hur?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 18:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett sätt är att helt enkelt försöka mäta spänningen över lambdasonden med en vanlig digitalmultimeter, fast den är ofta inte tillräckligt snabb för att hänga med i spänningsvariationerna, den fladdrar omkring 0,5 V hela tiden. Men det ger i alla fall en indikation på att systemet lambdareglerar, annars skulle spänningen ligga konstant på 0 eller ca 1 V.

Ett annat sätt är att göra en krets med en komparator som tänder och släcker en lysdiod i takt med spänningsändringarna. Jag kan maila över schema på en sådan om du pm:ar din mailadress. Det krävs dock litegrann grundläggande elektronikkunskaper för att gå iland med det bygget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 19:09 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
torbjorn skrev:
Ett sätt är att helt enkelt försöka mäta spänningen över lambdasonden med en vanlig digitalmultimeter, fast den är ofta inte tillräckligt snabb för att hänga med i spänningsvariationerna, den fladdrar omkring 0,5 V hela tiden. Men det ger i alla fall en indikation på att systemet lambdareglerar, annars skulle spänningen ligga konstant på 0 eller ca 1 V.

Ett annat sätt är att göra en krets med en komparator som tänder och släcker en lysdiod i takt med spänningsändringarna. Jag kan maila över schema på en sådan om du pm:ar din mailadress. Det krävs dock litegrann grundläggande elektronikkunskaper för att gå iland med det bygget.


Var mäter jag då? Alternativ två kan vi nog tyvärr glömma direkt är jag rädd med tanke på mina elektronikkunskaper. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mellan signalledaren från lambdasonden (oftast vit) och jord (oftast svart, om lambdasonden har en separat jordledning). På de flesta bilar sitter ca en halvmeter värmetålig kabel fast monterad på lambdasonden och den är ansluten med ett kontaktdon till bilens kabelstam. Vid det kontaktdonet brukar det gå att komma åt att mäta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 22:01 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
torbjorn skrev:
Mellan signalledaren från lambdasonden (oftast vit) och jord (oftast svart, om lambdasonden har en separat jordledning). På de flesta bilar sitter ca en halvmeter värmetålig kabel fast monterad på lambdasonden och den är ansluten med ett kontaktdon till bilens kabelstam. Vid det kontaktdonet brukar det gå att komma åt att mäta.


Jag måste ge ett väldigt intelligent intryck nu men jag fattar ingenting. :D

Sitter inte lambdasonden på avgassystemet? Kan jag mäta inifrån bilen medan jag kör?

Tack för er tålmodighet med mig. :) :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lambdamätning
InläggPostat: ons 07-04-25 07:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Från Lambdasonden, som sitter på avgassystemet, går det kablar till styrdatorn. Det blir ju enklare att gå in för att mäta på "andra ändan" på dom kablarna än på undersidan av bilen.
OBS! Man får inte klippa en kabel för att komma åt en mätpunkt. Man använder dom skarvar och kopplingspunkter som finns.

Om man vill göra det enkelt för sig, så finns det panelinstrument som hela tiden visar Lambdabvärdet. Men då är det en fast installerad visare.
http://lambda.webb.se/
Detta blir ungefär som det Torbjörn beskrev tidigare med en komparator, lysdioder och elektronikkunskaper. Fast dyrare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Enkelt:
Leta upp lambdasonden på avgassystemet
Hitta ledningen inne i bilen där den går igenom golvet.
Ta reda på vilka 2 (bilen är troligen så modern att den har en 4-trådars-sond) som är till eluppvärmnignen av sonden. Dessa 2 ledningar kan växlas då de bara går till ett värmeelement i sonden, och har alltid samma färg, vanligtvis vit eller svart)
De två andra kablarna är jord och signal för själva lambdasignalen.
Jorden brukar utgöras av skärmning (trådar lindade utanpå en ledning med vanligt plastskikt), så snart som möjligt på vägen till styrenheten, signalen brukar gå inuti denna skärmning.
Tar du fel på dessa två gör det bara att en voltmeter visar negativa värden istf positiva och då kan du polvända (=växla anslutningarna för voltmetern).

På en del bilar kan det vara lättare att komma åt signalkabeln i närheten av styrenheten men då krävs ju iaf ett riktigt kopplingsschema så man kan se färger eller anslutningspinnar i kontaktsyckena.
Dessutom måste man ju då dra längre kablar in i bilen om man vill se signalen när man kör.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lambdamätning
InläggPostat: fre 07-05-11 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
[quote="nyfiken"]Från Lambdasonden, som sitter på avgassystemet, går det kablar till styrdatorn. Det blir ju enklare att gå in för att mäta på "andra ändan" på dom kablarna än på undersidan av bilen.
OBS! Man får inte klippa en kabel för att komma åt en mätpunkt. Man använder dom skarvar och kopplingspunkter som finns.

quote]

Man kan försiktigt skala av en ledning för att mäta på den men det är inte hela världen om man kapar och löder ihop i efterhand.
Tänk bara på att isolera väl och återställa ev. skärmning någorlunda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 11:29 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Grenkontakt 44-038 på biltema er ideell til å koble på lambdaledningen.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011