Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstartsproblem
InläggPostat: tor 07-05-17 09:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-17 08:57
Inlägg: 6
Ort: Från
Hejsan. Jag har monterat en BTR på returledningen på min Volvo 240 B230F, 1987 års modell. Det största problemet är kallstarter. Den startar inte direkt, även om det är 10-15 grader varmt. När den är varm startar den direkt och har en jämn tomgång, och går helt OK fast ingen märkbar effektskillnad (den ska ju vara lite piggare). I vintras körde jag på bensin utan problem.
Jag har hört att man kan koppla in ett motstånd vid någon termostat som styr bränsle/luft-mängd vid kallstart - vet någon hur man gör?
Hur påverkar tändtidpunkten? (den är ojusterad)
Tacksam för svar!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har studerat autodata på denna motormodell som jag fått igång med hjälp av krack och hack
det finns en givare med 2 anslutningar samt jord (sitter på insugröret)
den innehåller 2st NTC motstånd på ca 2,2 kohm vadera
varav den ena går till tempmätaren röd/svart ledning
den andra till motorstydonet röd/blå
ta en brytande tryckknapp samt en 4.7kohm NTC-motstånd
kapa den blå/röda ledningen och koppla in motståndet där paralellt med tryckknappen som sätts i kupen via en dubbelledare

håll tryckknappen intryckt slå på tändningen och starta


inköpsförslag elfa.se:

åtrefjädrande brytande omkopplare 35-537-24
NTC motstånd: 60-260-25
samt lödtenn, krympslang, kabel, etc.

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 11:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller Volvo från 80-talet så ska man aldrig lita på uppgifter om kabelfärger ur ett elschema.

På en B230F finns det två tempgivare.
En som används för tempmätaren, den är ganska stor (UNF 5/16"-gänga) och har en tvåpolig rundstiftskontakt av samma typ som Volvo och Saab använder på många andra ställen, på spolarpumpar och liknande. Den brukar vara tillverkad av SWF.

Den andra är mindre, har M12 x 1,5 gänga och en tvåpolig flatstiftskontakt av samma typ som på t ex spridare.

Det är den senare givaren man ska ge sig på. Det kan vara antingen en enkel givare (NTC-motstånd anslutet mellan de båda stiften), i så fall är kontaktstycket blått och givaren har Bosch-nummer 0 280 130 026. Då är det ena stiftet jordat och det andra anslutet till tempgivaringången på insprutningsstyrdonet (pinne 2 på LH 2.2, pinne 13 på LH 2.4).
Den blå givaren används på bilar där tändsystemet inte behöver information om motortemperaturen.

På bilar där även tändstyrdonet har en tempgivaringång (gäller i varje fall de som har LH 2.4 + EZ116K, kanske också 740 med LH 2.2 + en äldre typ av EZ-K) så är en dubbel tempgivare med svart kontaktstycke monterad i denna position. Bosch-nummer 0 280 130 032. Där är de båda NTC-motstånden jordade i ena änden och andra änden kopplad till var sin pinne. Det ena används för insprutningssystemet precis som vid den blå givaren, medan den andra är kopplad till tändstyrdonet (pinne 2 på EZ116K, pinne 25 på äldre EZ-K).

Enligt Volvos egna schemor för LH 2.2 på B230F '86 och 87 så ska ledningen mellan motortempgivaren och LH 2.2 -styrdonet vara enfärgad blå. Men, som sagt var, det är inget ovanligt att ledarfärgerna varierar mellan olika exemplar av sådana bilar. Har kabel i rätt färg varit slut så har kabelstamsleverantören hellre använt en annan färg än att riskera försenade leveranser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 18:11 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-17 08:57
Inlägg: 6
Ort: Från
Jag är mycket tacksam för svaren. Jag hade inte förväntat mig så detaljerade utläggningar. Nu är det bara att koppla! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 18:25 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 18:08
Inlägg: 10
Ort: Vänersborg
Jag spinner vidare på den här gamla tråden..
Har även jag en B230F, sitter i en volvo 740.
Det är LH 2.4 tror jag, jag kollade för några månader sedan.. Är det inte 2.4 som har en liten röd diod under ett skydshölje vid vänster fjäderbenstorn?

Men, hur är det med motståndet? Ska det vara 4.7kohm? har hört 18kohm innan..
Nån som känner för att länka till elfa med dom grejer man ska köpa?
Vill gärna ha en knapp med två fast lägen, på det ena ska ja ha original motståndet å på det andra kallstart motståndet..
Dock är motståndet viktigast, har noll koll på dom :)

Edit: funkar en strömbrytare med on/on å tre poler? typ den med artikelnummer 40-K-871 på mekonomen?

Edit #2 ;).. Eller nummer 40-K-721 på mekonomen.. Den är on/off men har tre stift.. Om man har en kabel från pinne #13 på styrboxen till den i mitten på knappen å sen kabel från den nedre till extra motståndet (läge "on" då knappen lyser) och kabel från det övre ("off") till original motståndet, går den då via original motståndet när den står i off läge?.. Fattar inte annars varför det är tre stift på knappen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Du har LH 2.4
InläggPostat: mån 08-10-20 19:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vilka strömbrytare och motstånd överlåter vi till någon mer kunnig, men du har LH 2.4 när du har lysdioden i diagnosuttaget, som du beskriver det.
Ibland ser man på forum m.m. att bilägare inte är medvetna om att dom har ett diagnosuttag i sin bil. Du har naturligtvis förstått det eftersom du nämner det, men om någon annan inte visste.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 20:57 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 18:08
Inlägg: 10
Ort: Vänersborg
Perfekt.. Då är det stift #13 som jag ska pilla med..
Vart sitter styrboxen? Vid fötterna på passagerar sidan?

Är det ELFA motståndet som nämndes längre upp man ska ha (4.7Kohm) eller 15Kohm (Artikelnummer 60-260-58 på elfa)?
Verkar inte finnas 18Kohm dock som jag hört tidigare att man sak ha..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 21:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Istället för att välja ett fast motstånd kan man ta ett variabelt motstånd beroende på temperaturen (potentiometer som man skruvar på själv eller ett temperaturberoende motstånd, termistor, med negativ temperaturkoefficient) men med ca den dubbla resistansen mot vad som redan sitter i motorn.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 22:30 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 18:08
Inlägg: 10
Ort: Vänersborg
Att ha nåt man skruvar på går bort, tjejen ska köra bilen.. kommer bli nog så svårt att lära henne att trycka in knappen när hon startar å sen trycka in den igen efter 20-30 sekunder..
Men det där med en som automatiskt känner av tempen å sen ökar motståndet låter ju fint.. iaf om den sköter det automatiskt.
Hur mkt kostar en sådan å vart får ja tag på den? länk?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 23:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Även om man använder ett NTC-motstånd som kallstartmotstånd så måste man komma ihåg att koppla bort det efter start.

Jag har haft på gång att konstruera och börja tillverka en mer intelligent kallstartanordning sedan tre år nu, men projektet har fortfarande inte blivit klart. Får se om det börjar lugna ner sig på jobbet nu framåt november, då kanske det kan börja hända saker.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 08:11 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 18:08
Inlägg: 10
Ort: Vänersborg
jo. Det är klart. Men det går förhoppningsvis att lära henne som jag skrev i mitt senaste inlägg, dock kommer det inte gå att ha nåt som man justerar beroende på hur kallt det är.

Så det får bli ett ntc motstånd, men vilket ska jag ha? 4.7 som står tidigare i tråden eller 18? Jag har för övrigt konverterat genom att montera spridare från 850 turbo, så soppatrycket är oförändrat.
Länk till rätt motstånd vore fint eftersom jag inte vet vart man kan få tag i såna mer än på elfa. Ska konvertera mina två vw corrado också, ena är bruksbil, den andra sommarbil. Dock blir det flexifuel i dom båda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Köldstart i Volvo 740
InläggPostat: tis 08-10-21 09:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här finns en länk, men man får gå i flera steg: http://elvis.horisont.net/
Sedan väljer du Fordon, och därefter Tips längst ner i vänstermarginalen. Till höger på sidan berättar han om etanol. Gå in på Köldstartmotstånd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, vi väntar fortfarande på den "tjejsäkra" kallstartslösningen... :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 14:39 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 18:08
Inlägg: 10
Ort: Vänersborg
Perfekt länk "nyfiken"!
Nu fattar jag (äntligen) hur man ska koppla kontakten..
Har köpt kontakt (ful som stryk, måste hitta snyggare senare) och motstånd nu, det blev 12Kohm motstånd, men satans va litet det var, är det verkligen rätt? det är nog 2mm i diameter :)

Förresten, jag har en knapp i min bil som jag inte vet vart den går.. Det lyser iaf i den när ja sätter på den men det händer inget.. Tänkte om det var defrost för bakrutan eller backspeglarna men den defrostar fan inget nånstans..
Knappen sitter till höger om tändningslåset, den närmast tändningen.. Finns en plast för knapp till där men den är 'ledig'..

Tänkte om man kanske kunde använda den knappen eftersom den ändå inte verkar göra nåt..
Den ser iaf original ut men symbolen som visar vad det är har liksom nötts bort :(..
Jag har bensinvärmare, om det kan ha med den att göra? Dock funkar den utan att man sätter på knappen..
Ska se om ja kan fixa upp en bild..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 14:43 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 18:08
Inlägg: 10
Ort: Vänersborg
Denna knappen, nån som vet vad den gör?

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011