Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-05-21 19:50 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Hejsan,
Jag har letat runt lite, men inte riktigt hittat det jag söker. Jag har en 945 fullturbo som jag har chippat och funderar lite på möjligheterna att köra med etanol som bränsle. Chippet heter Viking EXOMAX och det finns inget angivet att det skulle vara avsett för etanoldrift.

Här kommer några funderingar/frågor ang. detta:

1. Tack vare chippet så antar jag att bränsleflödet är lite mer variabelt och "påställt" vilket borde gör att etanol borde kunna funka nästan utan modifiering?

2. Om det nu inte skulle vara så och jag införskaffar mig en flexitune, kan den då öka på bränslemängden så att det fungerar med etanol eller kommer chippet redan ha gjort att det det spel som fanns på bränslemängden redan är uttaget i effekt så att flexitune inte har något att arbeta med (Hmm, blev lite otydligt hoppas någon fattar vad jag menar)?

3. Jag har fått för mig att etanol i turbomotorer ska ge ökad effekt stämmer detta?

4. Om man nu inte kör på enbart etanol utan blandar lite, finns det någon gräns i % på mängden etanol som brukar vara optimal för turbo bilar?

5. Finns det några kända risker med att köra etanol med en turboladdad bil?

6. Om man skulle köra på etanol (helt eller delvis) ska man modifiera laddtryck på något speciellt sätt för att det ska bli optimalt?

7. Behöver man justera bränsletrycket fast man har chippat för att kunna köra på etanol?


Blev ju endel frågor. All info uppskattas!
Tack på förhand!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Välkommen till en värld av ljuva dofter och mer pulver!

1. Inget säger detta, men gränserna för hur långt adapteringen skall tillåtas gå kan vara större än orginal från Hisingen. Men troligen inte.

2. Ja, men det kan hända att spridarna inte räcker till, motorn kommer i de lägena då att gå magrare. Å andra sidan är inte extramängden man behöver vid kraftig överladdning lika stora med etanol eftersom det kyler bättre, så kanske det är OK ändå.
Obs, KANSKE, detta bör du kolla upp, t.ex. mha avgastempmätning om du inte väljer att ställa ner turbotrycket en aning. Om du ser att dutycycle är i närheten av 100% (spridarna öppna hela tiden).

3. Ja!
Pga högre oktantal och bättre kylande effekt.
Dessutom blir förbränningen fullständigare vilket bäde ökar effekten och sänker förbrukningen. Men för att dra full nytta av etanolens egenskaper bör man mappa om tändningen då den totala förbränningshastigheten (tändfördrojning+ huvudfröbränning) är längre än för bensin, främst på lägre varvtal och effektuttag.

4. Nej, det beror mest på hur styrenheten är programmerad, dvs tillåter den adaption fullt ut eller inte.

5. I princip mår motorn bättre pga högre oktantal och bättre kylning så länge den inte går för magert. Den enda risken är alltså om motorn skulle gå alldeles för magert på fulleffekt/fullvarv, Se fö nr 2.

6. Du kan höja trycket...

7. Nej, men sådana chip är ovanliga tyvärr, än så länge. Ett annat sätt är att montera större spridare.


Låt oss gärna få veta dina framsteg (eller motgångar)!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 13:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Tackar för grymt utförliga och en bra svar =)!

1. Ok, men eftersom det är en turbo så borde den väl ha lite rejälare spridare så man kanske klarar sig ändå? Såg någon som skrev att han använda 850 turbo spridare till sin 940gl för att kunna köra på etanol, därav tanken.

2. Ok, så om jag accepterar ett lite lägre laddtryck så kanske jag kan köra på etanol utan någon mer konvertering då, coolt =). Hur tar man reda på om spridarna öppnar hela tiden då?

3. Gött, gött, gött =)!

4. Får testa helt enkelt.

5. Hur märker man om motorn går för magert, klar jag märker om den går ojämt och så, men den kan väl gå för magert utan de symptomen lr?

6. Menade om man kanske skulle sänka trycket lite för att kunna köra på etanol med chip utan andra konverteringar, som du svarade på i 2.

7. Jag hoppas att mina spridare räcker....


Nu har du gjort mig as sugen på att börja fippla med detta! Får allt ta o försöka lite i helgen om det hinns med. Jag återkommer med hur det går!

Tack än en gång för hjälpen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 21:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 20:55
Inlägg: 7
Ort: Från
Hej,
jag har en 945 fullturbo men med med trimchip från KCR. Jag kan inte köra min bil på etanol med enbart detta chip. Jag satte dit en malpassi och har åkt så i över 7 tusen mil, sommar som vinter :lol:

Möjligt att det fungerar annorlunda med ditt chip :o


Lycka till!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 21:59 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Ahh tackar, ännu fler goda nyheter =)! Detta låter ju bara bättre och bättre. En lite fråga bara... Vad ä malpassi? Något liknande flexitune lr?

Några frågor när jag ändå hittat någon med nästan samma konfiguration:

I. Hur mycket har du höjt laddtrycket efter chippning?
II. Går bilen bättre på etanol än bara bensin?
III. Vad har du ungefär för bränsleförbrukning?

Tack på förhand!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 07:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Anledningen till att man stoppar i spridare från 850T i en 940 GL är ju för att få en flödesökning. Du skulle behöva att stoppa i större spridare i din (från S/V70R kanske??) för att få samma effekt. Bara för att du redan har turbo och spridare anpassade för turbo innebär det inte per automatik att det går att köra din bil på etanol rakt av utan åtgärd. Dock så är det allra enklaste att byta till större spridare, även på en turbomatad bil. Att höja soppatrycket på en turbobil kan vara lite vanskligt då de redan arbetar med högre soppatryck vid laddtryck, dvs bränslepumpen kan bli lite ansträngd.

När du räknar på hur stora spridare du ska ha för att köra på etanol kan du räkna på vad dina flödar och sedan lägga på ca 35%.

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
scritz skrev:
Tackar för grymt utförliga och en bra svar =)!

1. Ok, men eftersom det är en turbo så borde den väl ha lite rejälare spridare så man kanske klarar sig ändå? Såg någon som skrev att han använda 850 turbo spridare till sin 940gl för att kunna köra på etanol, därav tanken.

2. Ok, så om jag accepterar ett lite lägre laddtryck så kanske jag kan köra på etanol utan någon mer konvertering då, coolt =). Hur tar man reda på om spridarna öppnar hela tiden då?

3. Gött, gött, gött =)!

4. Får testa helt enkelt.

5. Hur märker man om motorn går för magert, klar jag märker om den går ojämt och så, men den kan väl gå för magert utan de symptomen lr?

6. Menade om man kanske skulle sänka trycket lite för att kunna köra på etanol med chip utan andra konverteringar, som du svarade på i 2.

7. Jag hoppas att mina spridare räcker....


Nu har du gjort mig as sugen på att börja fippla med detta! Får allt ta o försöka lite i helgen om det hinns med. Jag återkommer med hur det går!

Tack än en gång för hjälpen!


Bra att du nappar ;-)

1. se svar från Nybbe nedan
2. Genom att mäta med en volmeter som har "pulskvot", helt enklet hur många provent av tiden som en spridare får spänning.
Jag tänker försöka använda en sån här själv:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91947
Är det i närheten av säg 95% börjar du närma dig vad systemet kan ge och man bör kolla avgastemp även om bilen verkar dra bra.
En bra indikation är också om lambdasignalen indikerar fett eller inte, dvs över 0.45 V, borde väl vara åtminsone 0.6V på en stressad turbo hela vägen upp. Egentligen borde en lambdakoll räcka.
5. Det märker man inte alltid. Se ovan.
6. Det kan vara ett alternativ, ja
7. Är de inte bytta redan i samband med första chippningen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 11:46 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Tackar Nybbe! Bra info, får kanske kolla på det då om det är så att mina inte verkar räcka till.


Karlmb:
2. Som alternativ till att mäta på lambdan så borde man väl kunna kolla vad bilen ger för felkoder. 240, 740 och 940 ska som jag förstått det ha en lite servicelåda där man kan kolla felindikeringar. Såg på en fellista att för fet/mager blanding fanns med bland angivelserna. Fast kanske är enklare att mäta direkt är klart.

7. Nej, chippningen som jag "gjort" (ska göra) är bara byte av själva chippet i styrboxen och höja laddtryck lite till typ ca 1 bar.

Kan det vara ett alternativ som 945 turbo skrev att höja bränsletrycket med en tryckregulator? Känns ju som att chippet borde kunna styra sådant tillräckligt bra =/.
Ger en flexitune samma effekt som att höja bränsletrycket med en tryckregulator?
Antar att det än en gång är spridarna som avgör om det räcker att höja bränsletrycket med? Om det är på max vad de klarar så hjälper det väl inte med en tryckregulator?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 12:24 
Offline

Blev medlem: tis 07-05-22 20:55
Inlägg: 7
Ort: Från
Laddtrycket är höjt till 0,8 bar

Bilen går mkt bättre på etanol jämfört med bensin. Piggare och rappare!

Bränsleförbrukningen är ca 1,3 l/mil. Helt okej med tanke på att den drar ca 1 l/mil med 95 oktanigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 15:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
scritz skrev:
Tackar Nybbe! Bra info, får kanske kolla på det då om det är så att mina inte verkar räcka till.


Karlmb:
2. Som alternativ till att mäta på lambdan så borde man väl kunna kolla vad bilen ger för felkoder. 240, 740 och 940 ska som jag förstått det ha en lite servicelåda där man kan kolla felindikeringar. Såg på en fellista att för fet/mager blanding fanns med bland angivelserna. Fast kanske är enklare att mäta direkt är klart.

7. Nej, chippningen som jag "gjort" (ska göra) är bara byte av själva chippet i styrboxen och höja laddtryck lite till typ ca 1 bar.

Kan det vara ett alternativ som 945 turbo skrev att höja bränsletrycket med en tryckregulator? Känns ju som att chippet borde kunna styra sådant tillräckligt bra =/.
Ger en flexitune samma effekt som att höja bränsletrycket med en tryckregulator?
Antar att det än en gång är spridarna som avgör om det räcker att höja bränsletrycket med? Om det är på max vad de klarar så hjälper det väl inte med en tryckregulator?


2. Nja, att själv titta och utvärdera i realtid är oslagbart. Styrsystemet sätter ofta felkoder ett tag vid ngt tillfälle, upptråder det inte igen tas felet kanske bort. Största problemet är dock att man inte vet exakt när felen uppstod.

7. OK, men vad säger den som gjort chipet, hur mkt marginal menar han att spridarna har kvar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 17:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
scritz skrev:
Tackar Nybbe! Bra info, får kanske kolla på det då om det är så att mina inte verkar räcka till.


Karlmb:
2. Som alternativ till att mäta på lambdan så borde man väl kunna kolla vad bilen ger för felkoder. 240, 740 och 940 ska som jag förstått det ha en lite servicelåda där man kan kolla felindikeringar. Såg på en fellista att för fet/mager blanding fanns med bland angivelserna. Fast kanske är enklare att mäta direkt är klart.

7. Nej, chippningen som jag "gjort" (ska göra) är bara byte av själva chippet i styrboxen och höja laddtryck lite till typ ca 1 bar.

Kan det vara ett alternativ som 945 turbo skrev att höja bränsletrycket med en tryckregulator? Känns ju som att chippet borde kunna styra sådant tillräckligt bra =/.
Ger en flexitune samma effekt som att höja bränsletrycket med en tryckregulator?
Antar att det än en gång är spridarna som avgör om det räcker att höja bränsletrycket med? Om det är på max vad de klarar så hjälper det väl inte med en tryckregulator?


kom ihåg att en turbomotor är det ENBART vid acceleration.....
all annan körning är det en vanlig motor.

om man inte håller typ 240km/h....

spridarna har ett visst flöde bränsle som bestäms av tre saker.
1: bränsletrycket.
2: spridarnas fysiska flöde, kan hittas i en tabell.
3: pulstiderna.

och en turbo kan inte per automatik köra på etanol bara för att den som original har samma spridare som "Kalsson" har satt på sin vanliga volvo, då han konverterade.

samma princip borde gälla för en turbo, nämligen att öka bränsleflödet med 40% över hela registret, alltså vid tankning med ren E85.

styrdonet borde inte ta hänsyn till e.v. laddtryck, utan detta styrs per automatik iom att övertrycket är applicerat, precis som på alla andra bilar via en slang mellan insuget och trycksidan på tryckregulatorn.

på en vanlig bil kan det bara bli undertryck, typ vid motorbromsning....
men å en turbo blir det åckså övertryck. men där handlar det på om marginellt högre bränsletryck typ 0.8 bar emedan man på en "BTR"
konverterad bil måste höja med 100% kanske 3 - 4 bar.

en annan sak....
att man ö.h.t. skulle behöva chippa? om man höjer laddtrycket på en turbo förstår jag inte, kan någon insatt förklara varför....?....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 18:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
svante skrev:
----------------
samma princip borde gälla för en turbo, nämligen att öka bränsleflödet med 40% över hela registret, alltså vid tankning med ren E85.

styrdonet borde inte ta hänsyn till e.v. laddtryck, utan detta styrs per automatik iom att övertrycket är applicerat, precis som på alla andra bilar via en slang mellan insuget och trycksidan på tryckregulatorn.

på en vanlig bil kan det bara bli undertryck, typ vid motorbromsning....
men å en turbo blir det åckså övertryck. men där handlar det på om marginellt högre bränsletryck typ 0.8 bar emedan man på en "BTR"
konverterad bil måste höja med 100% kanske 3 - 4 bar.

---------.

Det räcker inte med tryckökningen på säg 0,8 bar på tryckregulatorn för att ge den ökade mängd bränsle som behövs. Det ger bara sqrroot(3,8/3)=1,12 gånger mer bränsle om pulslängden hålls konstant (och ännu mindre om utgångstrycket är högre). Egentligen behövs 1,8 gånger mer bränsle eftersom luftmängden ökar så mycket. Det kan bara åstadkommas med längre insprutningstider som styrdatorn får information om via exempelvis luftmängdsmätaren som också är känslig för lufttrycket.
Betydelsen av vacuumanslutningen till BTR är nog "överreklamerad".
Kommentar 27/5 -07: Som SaabAero skriver här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5812#5812
blir det ingen flödesändring alls eftersom differenstrycket över spridaren hålls konstant med insugsrörets tryckanslutning till bränsletryckregulatorns luftsida så mitt resonemag härovan om rotberoende stämmer inte heller.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL sön 07-05-27 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 20:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
naturligtvis, gjorde en tankevurpa där......

tack tack....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 17:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Ok, men bästa sättet borde väl vara att testa då. Montera dit chip, höja laddtryck och sedan tanka etanol i olika koncentrationer tills man får värden från lambda som indikerar för mager blandning? Detta måste man väl göra under körning antar jag då bilen är belastad och över hela varvregistret eller?

Låt oss nu säga att jag upptäcker att den indikerar för mager blandning. Om jag då köper en flexitune och monterar den så kanske den kan hjälpa till, så länge det inte spridarna är för klena vilket man borde märka om det inte hjälper med en flexitune? eller? någon som har en bättre idé?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 17:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
svante:

Ang. varför chippning:

Det chippet möjliggör är just en höjning av laddtrycket genom att det ger möjlighet till högre bränsletillförsel (genom längre spridartider?). Detta kan göras eftersom chippen är optimerade för högra oktantal osv. om jag har förstått det rätt. Därav min idé att inte optimera laddtryck utan istället använda en del av den förbättrede möjligheten till bränsletillförsel för att köra etanol.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011