Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 21:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen har "chipparen" helt enkelt dragit på mer fullgasanrikning, och inte rört tabellerna (mappningen) för det område där motorn ändå ska gå lambdareglerat. Och det duger inte för en etanolkonvertering, det man vill ha där är ju längre öppningstider över hela belastningsregistret från tomgång och uppåt. Fullgasanrikning behövs det inte alls lika mycket av som vid bensindrift.

Är det bara LH-styrdonet eller även EZ-K -styrdonet som har fått ny programvara i och med chippningen?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 21:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-25 21:13
Inlägg: 8
Ort: Från
skaffa en annan bensinpump å höj bränsletrycket till minst 5 bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
scritz skrev:
svante:

Ang. varför chippning:

Det chippet möjliggör är just en höjning av laddtrycket genom att det ger möjlighet till högre bränsletillförsel (genom längre spridartider?). Detta kan göras eftersom chippen är optimerade för högra oktantal osv. om jag har förstått det rätt. Därav min idé att inte optimera laddtryck utan istället använda en del av den förbättrede möjligheten till bränsletillförsel för att köra etanol.


Du får ju per automatik ett högre bränsleflöde pga det ökade laddtrycket. Laddtrycket påverkar bränsletrycksregulatorn att höja bränsletrycket och därigenom ge mer bränsle. Sedan finns det säkerligen något i programvaran i styrboxen som även där fetar på lite genom förlängda spridartider.

I ditt fall med 940:in så har du ett grundbränsletryck på 3,0bar. Laddar du på med 1bars laddtryck ökar bränsletrycket till 4,0bar, laddar du 0,8bar höjs trycket till 3,8bar.

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 20:52 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
nybbe_gefle skrev:
I ditt fall med 940:in så har du ett grundbränsletryck på 3,0bar. Laddar du på med 1bars laddtryck ökar bränsletrycket till 4,0bar
//David


Men bränsletrycket över spridaren är fortfarande 3,0bar
4,0 (bränsletrycket) - 1,0 (laddtrycket = 3,0bar
Motorn får alltså inte mer bränsle vid laddtryck mha BTR.
Bränsleuppfetningen ligger i programvaran i LH.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 06:10 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Tack för alla svar! Jag har fortfarande inte fått ändan ur vagnen och börjat exprimentera än. Tänkte börja i söndags, men gjorde en helrekond som tog hela dagen så han aldrig börja leka med etanolkonverteringen =(. Tänkte beställa en turbomätare och flexitune nu i veckan så kanske man kan köra en heldag men trimmning och konvertering =). Jag tycker förövrigt att flexitune verkar ha fått väldigt bra kritik överlag. Någon som har något att ang. den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 11:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
karlmb skrev:
scritz skrev:
Tackar för grymt utförliga och en bra svar =)!

1. Ok, men eftersom det är en turbo så borde den väl ha lite rejälare spridare så man kanske klarar sig ändå? Såg någon som skrev att han använda 850 turbo spridare till sin 940gl för att kunna köra på etanol, därav tanken.

2. Ok, så om jag accepterar ett lite lägre laddtryck så kanske jag kan köra på etanol utan någon mer konvertering då, coolt =). Hur tar man reda på om spridarna öppnar hela tiden då?

3. Gött, gött, gött =)!

4. Får testa helt enkelt.

5. Hur märker man om motorn går för magert, klar jag märker om den går ojämt och så, men den kan väl gå för magert utan de symptomen lr?

6. Menade om man kanske skulle sänka trycket lite för att kunna köra på etanol med chip utan andra konverteringar, som du svarade på i 2.

7. Jag hoppas att mina spridare räcker....


Nu har du gjort mig as sugen på att börja fippla med detta! Får allt ta o försöka lite i helgen om det hinns med. Jag återkommer med hur det går!

Tack än en gång för hjälpen!


Bra att du nappar ;-)

1. se svar från Nybbe nedan
2. Genom att mäta med en volmeter som har "pulskvot", helt enklet hur många provent av tiden som en spridare får spänning.
Jag tänker försöka använda en sån här själv:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91947
Är det i närheten av säg 95% börjar du närma dig vad systemet kan ge och man bör kolla avgastemp även om bilen verkar dra bra.
En bra indikation är också om lambdasignalen indikerar fett eller inte, dvs över 0.45 V, borde väl vara åtminsone 0.6V på en stressad turbo hela vägen upp. Egentligen borde en lambdakoll räcka.
5. Det märker man inte alltid. Se ovan.
6. Det kan vara ett alternativ, ja
7. Är de inte bytta redan i samband med första chippningen?



Var hittar man info om vilka värden lambdan ska ligga på? Den ska ligga på runt 0.6volt skiver du, men var kan man hitta info om det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vid lambda 1 skall spänningen hela tiden svänga över och under 0.45V (om man som du har en vanlig lambdasond).
Just 0.6 är en höftning som du inte skall ta allt för allvarlig, det bästa är att mäta avgastemp som sagt.
Detta eftersom en lambdasond egentligen bara är pålitlig just vid lambda 1, då slår den över till ett högt eller lågt värde beroende på varifrån man kommer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 18:50 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-25 21:13
Inlägg: 8
Ort: Från
Det lär inte funka med flexitune för du har för små spridare.Har du viking chip så öppnar det spridarna 90% på fullgas du dom kan ju inte öppna mer än 100% eller hur.Jag vet för jag har provat med flexitune bilen bara hackar efter 4000 varv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 19:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tompa skrev:
Det lär inte funka med flexitune för du har för små spridare.Har du viking chip så öppnar det spridarna 90% på fullgas du dom kan ju inte öppna mer än 100% eller hur.Jag vet för jag har provat med flexitune bilen bara hackar efter 4000 varv


Men det är ju inte alla förare som i praktiken utnyttjar så höga varvtal samtidigt med fullgas heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 06:10 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Tompa skrev:
Det lär inte funka med flexitune för du har för små spridare.Har du viking chip så öppnar det spridarna 90% på fullgas du dom kan ju inte öppna mer än 100% eller hur.Jag vet för jag har provat med flexitune bilen bara hackar efter 4000 varv


Ok, men om jag endast ställer upp turbon till 0.8bar och använder den "överblivna" bränslemängden till etanol samt använder flexitune för att justera in bränslemängden borde det väl funka. Mha flexitune får man ju också indikering på hur mycket spridarna är öppna så man kan hålla koll på att det är under 100%. Kanske kan vara lämpligt att köra på blandat ca 50% lr något för att slippa problem med spridarna.

Sedan har ju torbjorn en poäng att man inte kör på fullgas vid 4000 varv så jätteofta. Fast de är klart, att de blir svårare att hålla fötterna i styr när man har mer HP ;).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 16:36 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-25 21:13
Inlägg: 8
Ort: Från
Ursäkta jag läste fel innan jag hade en flexteck inte en flexitune så det kanske funkar då.Men hur roligt är det att trimma nedåt?Jag tror inte du nöjer dig med 0.8 bar?Viking är ju gjort för 1.2 bar på 98 oktan.Men du kan ju ställa upp bränsle trycket 1 1/2 kilo me plus dom 10% så borde de funka hyvsat.Det billigaste är att köpa en ställbar bräslereglator på skroten från Ford sierra dom med dubbla kammaxlar o eskort dom är justerbara pallar upp till 5 bar. Jag gav 30 spänn för min på returbilen bara att byta ut den gamla å sätta dit den nya med ett straps.Tänk bara att det ska stå werber på den sen är det ett litet lock i mitten vara att pilla väck det sen sitter justersruven där under.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 16:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det var mycket tal om Weber-bränsletryckregulatorer från Ford för något år sedan. De fungerade bra för somliga men långt ifrån för alla.
Justermånen i de regulatorerna verkar bara vara till för att ta upp toleranser hos fjädern. Har man otur får man ett exemplar där fjädern bottnar varv mot varv redan vid drygt 3 bar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 16:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-25 21:13
Inlägg: 8
Ort: Från
jasså mina har fungerat perfekt. Inga problem alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Frågan är om det finns flera olika typer av sådana där Weber-regulatorer. Om man plockar fler sådana så ska man kanske dokumentera noga vad det är man får tag i. Vilken årsmodell och motortyp de satt på, eventuella Ford-artikelnummer, datumkod och annan identifiering på regulatorn.

Det kan nog också vara en bra idé att tillfälligt ställa upp bränsletrycket lite extra för att förvissa sig om att regulatorn fungerar bra med ett tryck 10-20 % över det man tänker använda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 06:21 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-21 19:31
Inlägg: 9
Ort: Från
Tompa skrev:
Ursäkta jag läste fel innan jag hade en flexteck inte en flexitune så det kanske funkar då.Men hur roligt är det att trimma nedåt?Jag tror inte du nöjer dig med 0.8 bar?Viking är ju gjort för 1.2 bar på 98 oktan.Men du kan ju ställa upp bränsle trycket 1 1/2 kilo me plus dom 10% så borde de funka hyvsat.Det billigaste är att köpa en ställbar bräslereglator på skroten från Ford sierra dom med dubbla kammaxlar o eskort dom är justerbara pallar upp till 5 bar. Jag gav 30 spänn för min på returbilen bara att byta ut den gamla å sätta dit den nya med ett straps.Tänk bara att det ska stå werber på den sen är det ett litet lock i mitten vara att pilla väck det sen sitter justersruven där under.


Ska jag alltså ställa på bränsletrycket också? Få se om jag fått allt rätt nu:

Man kan antingen ge bilen mer soppa genom att öka spridartiderna eller/och öka bränsle trycket?

I mitt fall så kanske jag måste ge mer bränsletryck för att spridarnas öppningstider inte räcker till att justera pga av både trimming och etanol konvertering, har jag fattat det rätt?

En följdfråga blir då varför man ska byta spridare om man kan klara sig med höjt bränsletryck och förlängd dutycykle på spridarna?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011