Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: AutoFFV på Opel Omega
InläggPostat: ons 07-05-30 21:19 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 07:57
Inlägg: 3
Ort: Från
Jag har installerat en AutoFFV på min Omega 2.5 V6 (X25XE) med Motronic 2.8.1 och 24000 mil på mätaren.
Jag har dock inte fått den att fungera riktigt ännu och behöver lite hjälp med att få den att fungera korrekt. Sedan jag kopplade in den har jag vid provkörning fått check engin lampan att lysa lite då och då.
I dag var bilen inne på besiktning och fick följande värden vid avgastestet.
CO 8.7
CO 2500 8.7
HC 801
Lambda 0.88
Inget lysande resultat, bilen får alldeles förmycket soppa.
Misstänker att något med lamdainkopplingen inte funkar som den ska. Bilen har två tre tråds lambdasonder där jag vald att koppla in mej på den ena vid ingången till styrdonet. Eftersom manualen inte är helt tydlig hur man ska koppla in signalen till lambdan så förutsatte jag att man ska koppla in signal kablen parallellt över sonden, ska man inte göra så?
Provade att mäta spänningen med varmkörd motor och fick en negativ spänning, hur kan det bli så?
När jag kommer hem imorgon kväll (ligger ute och jobbar i veckorna) så ska jag börja felsöka och vill ha lite tips.
Funderar på om lambdasonden kan var slut, tänkte mäta på den andra och jämföra.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 22:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Var är de två lambdasonderna placerade? Är det en sond för varje cylinderbank? Eller en före och en efter katalysatorn?

Om det är en lambdasond för vardera cylinderbanken så kanske man borde summera signalerna från bägge så att piggybacksystemet mäter på ett medelvärde av dem. Men för att avgöra om det går bra och hur summeringen ska göras så borde man veta mer om hur lambdasondsingången på AutoFFV är konstruerad.

Om det däremot är en före och en efter katalysatorn, så ska du bara koppla in dig på den lambdasond som sitter före.

Har du läst av felkoder för att se vad motorstyrsystemet klagar över?
Hur länge är det sen bilen besiktigades senast före konverteringen? Hur såg avgasvärdena ut då?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 06:17 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 07:57
Inlägg: 3
Ort: Från
Det är en sond för varje cylinderbank. Senaste besiktningen var avgasvärdena bra. När jag kommer hem i kväll så skall jag försöka att läsa ut felkoderna.
Undrar hur AutoFFV boxen fungerar om den inte får någon lambda signal. Om den går i något "limp home" läge så att den inte förlänger spridar pulserna, eller om den ger någon förinställd förlängning. Om den inte reglerar utan lamdasignal så kanske man skulle kunna koppla loss den ingången och mäta upp värdena på nytt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 08:25 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Omega V6 har vanlig ZrO2-lambda om jeg ikke husker feil. Har du målt lambdasignalet du gir til AutoFFV og forsikret deg om at det er et fornuftig signal (~0.1-1V)? Bare å sette et vanlig voltmeter mellom lambdasignalet og jord.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 08:42 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 07:57
Inlägg: 3
Ort: Från
Jag tänkte att jag skulle mäta på den andra sonden också och jämföra värdena på dem. För att få en uppfattning om de ger samma spänning.

Edit:
Har kontrollerat kopplingarna och insett att jag har missat en tråd i lambda inkopplingen.
Återkommer med hur det gick när jag har rättat till misstaget.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011