Dr. Mabuse skrev:
Triad skrev:
Nu återkommer jag med lite värden:
Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm
Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm
Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm.
Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC.
Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?)
Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C.
Det är säkert Bosch's gamla standardtempgivare som har hängt med ända sedan D-jetronic-tiden,
http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf .
På Motronic-system brukar pull-up-motståndet vara 1 kohm (lika för både motor- och lufttempgivare). LH 2.2, LH 2.4 och Mono-Jetronic brukar ha 2,7 eller 2,87 kohm pull-up och 36,5 kohm parallellt med givaren.