Roger Gustavsson skrev:
Just nu är det en hel del klagande över det höga priset på diesel. Är dieseln fortfarande lägre beskattad per liter än bensin? Varför är den det? Något miljöbränsle är det knappast och några förnyelsebara alternativ har ännu inte lyckats slå igenom. Tvärtom har syntetdieseln åkt på en smäll hos tyska Choren. De ökande partikelhalter som börjar bli ett problem, har det något med den ökande förbrukningen av diesel att göra? Etanol verkar numera vara på utdöende om man ser till nybilsmarknaden.
Enda anledningen innan personbilsdieslarna började bli så här många var ju att den tunga trafiken måste kunna konkurrera med utländska tradare som kör hit med en full 990 liters tank, fylld billigt i Polen t.ex...
Med höjda priser på kontinenten minskar problemet gradvis och man kan skruva åt skatteskruven..om det nu inte hade varit för Collin o co:s framgångsrika diesellobby mot personbilssidan då förstås.
Nu är det snart politiskt självmord att föreslå höjda dieselskatter med tanke på att var o varannan ny bil är en diesel...dessa kommer ju att kräva miljoner m3 fulsoppa i åratal framöver.
Så lägligt!
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.