karlmb skrev:
Absolut intressant!
Ytterligare ett skäl till att vara skeptisk till elektrifiering till varje pris!
En 4-taktsmotor är egentligen en perfekt kompressor, varför inte utnyttja den till att komprimera och sedan drivas av tryckluft?
Lär fö ju bli svårt att överhetta systemet då motorns vanliga kylsystem är kraftigt dimensionerat från början.
Ja detta har jag också funderat på på tidigare. Med elektromekanisk ventilstyrning och en extra ventil för luften i toppen borde det kunna fungera. Det ger även möjligheten för total variabla ventiltider och en ottomotor utan gasspjäll och pumpförluster. Man skulle kunna rulla ut med alla ventiler stängda och knappt motorbromsa över huvud taget och så fort man bromsar börja pumpa luft, kanske tom i flera steg för att öka trycket.
Vid låg/dellast skulle en motor kunna hoppa över arbetsslag eller stänga cyllinders för att bara låta de övriga förbränningsslag gå med hög fyllning och verkningsgrad.
Ett fördel lufttank som energi buffer jämfört med elektrisk batteri är att tanken är billig, inte har någon självurladdning och inte samma begränsningar när det gäller livslängd, kantal laddning/urladdning, snabba (ur)laddningar.
Nackdelen lär vara att en trycktank inte är lika energität och tyngre än ett motsvarande batteri, men man skulle kanske kunna bygga en del av bilens bärande konstruktioner som trycktank. Det finns numera även gastankar i kompositmaterial som är lättare än stål och aluminium.
Hela iden är inte ny, gamla flodpråmar i Holland hade ofta en 2-cyl
Bronsmotor som komprimerade och lagrade luft och luften användes för att starta motorn.
Här t ex startas en sådan Bronsmotor
http://www.youtube.com/watch?v=d45VIL8dliAoch här en efter 30 år
http://www.youtube.com/watch?v=K3g_PkQbLME (spola till min 3 om man är otålig)
och här också
http://www.youtube.com/watch?v=zUS4V8GhQjk