Jag tycker att wikipedia artikeln saknar lite källor i de påståenden som görs vad gäller priser mm. Lufttankernas energidensitet är såklart beroende på trycket i dem, airpod har lite högre tryck än Wikipedia exemplet; 248 bar isf 200 bar, 24% mer tryck i samma volym ger i så fall ca 30% större energitäthet. Den har en 260l tank, då har man alltså 24,8 MPa x 0,26m3 x ln (1/248) = - 35,6 MJ i tanken = 9875Wh
Tar man 3,2V 100Ah (WB-LYP100AHA) massproducerade lithium celler som jämförelse (se
http://www.ev-power.eu/docs/GWL-LFP-Pro ... -200AH.pdf ) så ska de inte laddas ur mer än 80% (för att de ska hålla ett par tusen laddcyklar) har alltså egentligen (100Ah x 3,2V) 320Wh * 80%, men å andra sidan kan man anta att elmotorn har högre verkningsgrad än luftmotorns 68% och man lär inte heller köra slut på all tryck så det kan man förmotligen likställa varandra.
Cellvolymen är 145x68x217 = 2,14l så det ”går” 121,5 lithium batterier på en tank motsvarande
38880 Wh som är nästan 4ggr så mycket energi (energidensitet) än lufttanken med samma volym.
För att få 9875Wh som lufttanken har krävs det 9875/320= 30,9 celler a 3,4 kg = 105 kg. Tyvärr står det inte vad lufttanken väger, men om man kollar CNG (fordonsgas) tankar som ska klara samma tryck och säkerhetskriterier så hittar jag här t ex
http://kcrco.en.ec21.com/Ultra_Light_Co ... 49440.html156l 58kg nästan hälften av motsvanade vikt för batterierna. Så vad gäller specifik energi (energi per kg) vilket jag tror är en faktor som lite ”väger tyngre" i fordon än energi densitet (energi per volym) är en högtrycks lättviktslufttank mycket fördelaktigare än dessa batterier.
Lufttankar är i motsatts till batterier nästan outslitbara, de tappar inte verkningsgrad eller laddning vid (icke) användning och behöver inte lika mycket elektronik för övervakning, de kan t ex inte ta skada pga för djup urladdning. Snabbladdning med luft borde kunna gå bättre än batterier, ungefär i samma (långsamma) takt som när man tankar en biogasbil. Då kan tankstationer ha en egna buffertankar med kompressorer som långsamt kan fylla på de mellan tankningarna vilket gör att tankstationen inte behöver så stor kraftanslutning till nätet och tom kan passa på att tanka bufferttanken när elen är som billigast (på och ellernatten?) med egna solceller.
Prismässigt tror jag lättvikts kompositlufttankar också borde kunna konkurera väldigt bra med batterier, de massproducerade lithium cellerna jag länkade till
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... html?cur=1 kostar f.n. 104.22€ ex moms om man köper för mer än 1604$ så batterpaketet motsvarande airpod skule då kosta dryggt 4000€ en lättviktsgastank borde väl inte kunna kosta mer än hälften?
Verkningsgraden i tankerna är nog nära 100% och bättre än batterierna, men kompressorenas och luftmotorernas verkningsgrad är lägre än elmotorer/laddare mm.
/Aryan