Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-01-06 22:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Bränsle – en bråkdel av bilkostnaden

Publicerad 2012-01-03, 07:59

– En tusenlapp för en full tank, det är ju inte klokt! Jag måste byta till något snålare.

Så tänker nog många bilägare när de står där vid bränslepumpen och ser hur hundringarna tickar iväg med racerfart.

Men då lurar de sig själva ganska rejält, åtminstone om man ser strikt ekonomiskt på saken. De glömmer nämligen den i särklass största utgiften för bilen – den ”osynliga” värdeminskningen. Det är en kostnad som är åtskilliga gånger större än bränslenotan.

Vi kan ta Ford Focus Kombi med 1,6-litersdieseln på 115 hk som exempel. Med våra nya förfinade testkalkyler (premiär i nummer ett av papperstidningen!) har vi betydligt bättre koll på värdeminskningen än tidigare. För Forden, som är med i testet, sjunker värdet efter 3 år/6 000 mil med 106 500 kronor enligt prognosen.

Under samma tid är dieselnotan 35 700 kronor. Värdeminskningen är med andra ord tre gånger så hög som bränslekostnaden! Även de totala driftskostnaderna för Forden under 3 år/6 000 mil – som slutar på 50 500 kronor – är en bagatell i jämförelse med värdeminskningen.

Slutsats: att byta bil för att komma ned i bränsleförbrukning är sällan en bra affär för den egna plånboken – hur frestande det än är när man ser hundralapparna rulla förbi varje gång bilen ska tankas.

I själva verket hinner de flesta köra åtskilliga varv runt jorden med den bil de redan har innan de tjänar in bränslekostnaden för en snålare bil.

Men för miljöns skull kan det förstås vara ett vettigt alternativ att byta till mer utsläppsvänligt alternativ. Och då kanske man borde göra det om man har råd...


http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... aden-35894

Anti snåldiesel, eller vad menas?! :shock:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 00:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Gamla nyheter eller vad man ska kalla det. Min kollega och jag brukar diskutera just fenomenet att stirra sig blind på bränslekostnaden. Kollegans farsa tjatar ofta på honom (min kollega) att han har en så dyr bil i drift, en 964. Han måste byta då det är så otroligt dyrt att köra den, enligt hans synsätt. Bilarna fadern rekommenderar har dock en prislapp på över 100', och kollegan svarar då att det blir många liter bränsle på de pengarna. Han åker inte speciellt mycket per år, tror att det är mellan 500 och 1000 mil, vi säger 1000 så blir det enkelt att räkna. Varje deciliter som man kan minska bränsle med blir då en besparing på max 1500 kr, per år. Skulle han sänka med 3 deciliter så blir det en besparing på under 5000 kr. Inte mycket bil man får för de pengarna.

Han har pratat om att konvertera den till etanol, men det har inte blivit av.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 12:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
helt klart ja,
och det är dyrast för de som köper nya bilar....
en vän importerade en något år gammal kombimersa från tyskland för ngt år sen....
minns inte priserna men jag minns att bilen var så billig att de tidigare ägarna betalade mer än 50kr/mil i värde minskning...
och det är samma sak i sverige, om än kanske inte lika våldsamt, då vore det inte lönsamt att importera bilar från europa...

jag ser orsaken till detta fenomen att det är så ini h-e dyrt att ha in bilen på service på en verkstad att det drar ner andrahandsvärdet kapitalt!
och även att reservdelarna är svindyra och att bilar idag är svårmeckade.
och verkstädernas priser är ju avhängigt att mekanikerna ju vill ha någotsånär lika bra lön som andra grupper i samhället,
så grundorsaken till problemet hamnar ju på ekonomins mål med 4% tillväxt, ett mål som kommer att föra mänskligheten i fördärvet.

8 - 15 t för att byta kamrem?!?!?!
anlita verkstad för ngn tusing för att byta en trasig lampa?!?!?!?!

800:- för en d-a ABS sensor, jag VET att man kan beställa dessa från tillverkaren för under 50:- styck!!!

därför säljer folk bilen innan de måste ha in den på verkstan för att få ner K väret på besiktningen eller måste byta kamrem...
eller bara innan alla småfel uppstår, småfel som beror på att tillverkarna inte VILL att de ska hålla mer än garantitiden.

och då blir priset därefter, och då åker man ju på en värdeminskning som vida överskrider bränslekostnaden..

de har tillverkat bilar i mer än 100 år men de håller bara sämre och sämre?!?!?!?!

men för oss ovanliga dödliga, som köper en av dessa billiga bilar och meckar själv med delar direkt från tillverkaren i kina,
är det fortfarande viktigt med snåla bilar....

miljömässig, ja tack, men inte om det blir dyrare för mig, och det blir det inte så länge oljeindustrin har olja de måste värna om.

tyvärr sparar jag fortfarande några tusen per år på att köra diesel istf att min gamla volvo på bensin eller etanol, det hade varit ännu mera om inte bil h-e går sönder lite då och då, fel som aldrig inträffat på min Volvo 740 som nu snart passerar 70 000 mil...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 13:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja ett problem är vårt slit och släng samhälle som förutsätter "tillväxt" dvs att konsumtionen ska öka. I stället för att laga en bildel som har fått ett bagatellartad fel byts hela moduler för att det kostar för mycket (arbetstid) att hitta felet. Hela produkter (snart även bilar?) ersätts med nya för att det blir billigare att tillverka en ny i ett låglöneland än att laga dem. Tillverkarna bygger sina produkter så att de ska gå sönder efter en tid för att de måste bytas ut och öka efterfrågan nya produkter.

Givetvis innebär detta ett enormt slöseri med resurser. Även om produkterna återvinns så går det åt mycket mera råvaror och energi än nödvändigt. Om vi i stället skulle beskatta CO2 eller ha ett system för utsläpps kvoter så skulle kostnader och skatter för (reparations)arbete sänkas och kostnader för konsumtion av varor och (fossil) energi stiga. Då skulle det bli mera lönsamt att laga i stället för att slänga/ återvinna och byta ut mot ny, även om man måste anlita någon för att göra det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Ja ett problem är vårt slit och släng samhälle som förutsätter "tillväxt" dvs att konsumtionen ska öka. I stället för att laga en bildel som har fått ett bagatellartad fel byts hela moduler för att det kostar för mycket (arbetstid) att hitta felet. Hela produkter (snart även bilar?) ersätts med nya för att det blir billigare att tillverka en ny i ett låglöneland än att laga dem. Tillverkarna bygger sina produkter så att de ska gå sönder efter en tid för att de måste bytas ut och öka efterfrågan nya produkter.

Givetvis innebär detta ett enormt slöseri med resurser. Även om produkterna återvinns så går det åt mycket mera råvaror och energi än nödvändigt. Om vi i stället skulle beskatta CO2 eller ha ett system för utsläpps kvoter så skulle kostnader och skatter för (reparations)arbete sänkas och kostnader för konsumtion av varor och (fossil) energi stiga. Då skulle det bli mera lönsamt att laga i stället för att slänga/ återvinna och byta ut mot ny, även om man måste anlita någon för att göra det.


Fast artikeln avslutas med det som de flesta tar som sanning, nämligen att det är bättre för att skaffa ny snålare (snåldiesel) bil. Det är ju en orsakerna till att politiker och konsumenter misslyckats så totalt i att ställa om svenska bilparken till något miljö- och klimatvänligare. Istället för fokus på vad de bilar som rullar på vägarna släpper och hur man kan åtgärda det (till exempel genom att uppmuntra konvertering) så fokuserar man på att gammalt dåligt ska bytas ut mot nytt bra. Och det riktigt gamla ska skrotas helt.

Vi köpte helt ny bil 2006 eftersom vi trodde att vår Toyota Corolla bensinare var så risig att den skulle få körförbud i bilprovningen, eller åtminstone skulle tvinga oss till svindyra reparationer. Bilen såg hemsk ut, men gick igenom besiktningen utan anmärkning. Fast då var vår nya Ford Focus flexifuel redan beställd... Och Toyotan såldes för en spottstyver.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-16 14:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Köpa ny bil är en svår förlustaffär ja, det enda som är värre är väl datorer...

Skruva själv gör man ju inte gärna på en ny bil. Det ska ju vara en massa lyx på nya bilar, och detta komplicerar reparationer ganska mycket. Felsökning kan vara ganska svårt utan rätt utrustning dessutom. Utrustning som tillverkarna ogärna säljer till privatpersoner.

De bilar jag har haft under åren har varit ~20 år gamla. Billiga i inköp och förhållandevis lätta att underhålla. Jag lägger hellre pengar på att reparera en gammal bil än att köpa en splitt ny för många hundra tusen kr. Man vet vad man har men inte vad man får.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011