Hej etanol.nu ,
jag är lycklig etanolförbrukare när det gäller min egen gamla bil, den går som en klocka på spriten - verkar omedveten om att det är bensin den egenligen ska ha, men jag har en fråga jag inte vet hur jag ska hantera:
mina gamla föräldrar har köpt sig en Mitsubishi Lancer Flexi Fuel bil splitter ny (för några år sedan) - och varje gång jag lyckas övertala dem om att de ska köra bilen på E85 - så efter ett tag så tänds deras servicelampa för allvarligt motorfel. Nu idag är det dags igen.
När de kör in till Mitsubishi får de av mekanikerna rådet "kör på bensin istället" - och försäljaren de köpt bilen av säger "kör på bensin, jag kör min på bensin" - och den bilmek de har frågat på landet där de bor säger: "jamen kör på bensin, etanol smörjer inte motorn lika bra".
Mina föräldrar som är gamla - blir ju naturligtvis ledsna och oroliga - och jag blir förbannad för att hur kan man sälja en etanolbil som inte går att köra på etanol - och sen ge kunden rådet att tanka bensin när det är närmast 5 kr skillnad per liter i pris - och bilen är gjord till att börja med för etanol bränsle ???
Eller är den det? Hur allvarligt är felsignaleringen från bilen - mina föräldrar berättar att mekarna på Mitsubishi bara kopplar loss batteriet - och kopplar in något i bilen - och sen är den ok igen. De åtgärdar inget med motorn, så det verkar ju inte som oim något har gått sönder .... (?) Vad är det frågan om?
Tacksam för råd om hur jag ska råda mina föräldrar kring detta - av någon med en liknande/likadan bil - eller kunskap om motorer ?? Det är väl fel på bilen och säljaren bör åtgärda detta - eller tänker jag fel nu? Eller är det vatten i tanken, eller fel kvalitet på etanolen eller vad är problemet tror ni? De är försiktiga och min far tankar 50/50 bensin/E85 - nu på vintern så bilen ska gå att starta.
För egen del kör jag min gamla bensinare - och visst är den trögstartad ibland - men den har nu gått 25.000 mil varav drygt 10.000 på olika etanolblandningar, och den tuffar på - så min motor som är gjord för bensin verkar inte ta alltför mycket stryk av etanol.
Tacksam för råd,
mvh
|