Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tesla Model X
InläggPostat: lör 12-02-11 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.teslamotors.com/blog/tesla-unveils-model-x

0-100 på 4.4s
Plats för 7 vuxna, och ändå med hyfsat mycket bagageutrymme kvar.
4WD , en motor fram, en motor bak
Trevliga bakdörrar
Snygg som f**n: http://www.teslamotors.com/modelx

Vill ha den, men kanske inte betala priset. Det blir inte en billig bil, priser ungefär som Model S (2WD då antar jag) men endast med 60 alt 80 kWh batteripack.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: sön 12-02-12 12:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.teknikensvarld.se/2012/02/10 ... -vingarna/

Citat:
Tesla hävdar att bara bagageutrymmet fram (som man döpt till front + trunk = frunk) är lika stort som bagageutrymmet i en Audi Q7. Enligt VDA-norm betyder det 575 liter


Plus att utrymmet bak även med 7 säten uppe är betydligt bättre än vad det normalt sett är på en SUV.

Annars är artikeln lite rolig:

Citat:
Jämfört med den kommer den större och tyngre Model X få en tio procent kortare räckvidd, vilket betyder 43 mil för den minsta motorn på 40 kWh. Värre motorer kommer också finnas med 60 och 85 kWh men då sjunker räckvidden ner till som minst 33 mil innan det är dags att hala fram sladden och tanka.


Motor på 40 kWh ? :-) Och pratar dom batteripack så har man alltså beslutat för att inte släppa en 40 kWh version eftersom bilen är tyngre och har högre luftmotstånd. Så inte rätt på något sätt och vis.

Än mer intressant är dock vad som kommer efter Model X:

Citat:
“The thing I've always wanted to do, the thing I'm going to do next, is a mass-market car,” said founder and CEO Elon Musk.

Read more: http://www.autoweek.com/article/2012021 ... z1mAYAn1Pf


Man har beslutat att senarelägga nästa Roadster just pga denna:

http://green.autoblog.com/2012/02/11/ne ... ev-launch/

Citat:
Originally, this new model was going to launch in 2016, but Musk revealed that the automaker is now "thinking early 2015."
While the escalated timeline is good for EVs, it's not good for EV enthusiasts. According to Musk, the next Roadster won't be out until after the Gen 3 launches, and that means Tesla won't have another sports car until 2016 at the earliest.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: sön 12-02-12 16:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Batterierna har en kapacitet på 40,60, och senare i år 85 kWh. Elmotorerna har en större effekt samantaget då bilen klarar 0- 100 kmt på 4,4 sekuner vilket är snabbare än Porsche 911.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: tor 12-02-16 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
40 kWh batteriet finns inte som tillval, åtminstone inte i dagsläget. Å andra sidan startar inte tillverkningen förrän i slutet av nästa år så mycket kan väl hända tills dess. Populär verkar den i alla fall vara:

http://green.autoblog.com/2012/02/15/te ... 0-million/

Det går även bra för Model S. Och aktien har gått upp med 10$ så just nu ser det bra ut för Tesla. Samtidigt är det nu dags att börja tjäna pengar. Elon säger väl att dom ska visa svarta siffror 2013.

Men för att återgå till Model X så är det verkligen intressant att se hur väl dom har utnyttjat fördelarna med eldrift. Istället för att man köper en kompromiss så får man tvärtom en bil som jag ser som bättre på alla sätt förutom då räckvidden. Dom jämför med ex Audi Q7 vilket jag i sammanhanget ser som en snart utdöd dinosaurie vid jämförelse.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: tor 12-02-16 22:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha,
Men hur gick det med stämningen av Topgear när de testade Teslas räckvidd och kom fram till 9 mil?
BBC svarade med att utmana Tesla att komma och visa hur man kan köra längre...jag såg aldrig att de gjorde det..

Detta med en förväntad ökad elbilsförsäljning i Sverige nu med supermiljöbilspremien sedan årskiftet (?), vad jag förstått gick elbilsförsäljningen ned efter att den införts...och detta gäller ju inte bara lyxbilar som Tesla.
Mkt märkligt..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-17 21:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
TopGear är ett gäng pajasar, tar man dem på allvar så är man nog mest en pajas själv :)

Men det är nog helt klart att deras pajaskonster hade en negativ effekt på Teslas varumärke. Därmed inte sagt att UK:s lagar om förtal inte är sådär sunda då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: lör 12-02-18 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tja, men var det lätt att visa att räckvidden är längre tycker jag man borde ha gjort det...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: sön 12-02-19 17:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Att Tesla:n går längre är visat många ggr bortom rimligt tvivel. Det TopGear håller på med är som att påstå att bilar går sönder om man tankar E85 :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: sön 12-02-19 21:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Topgear har många ggr snackat ned bilar (av känslomässiga eller rationella skäl), men att påstå att ngt är typ en 5te del så bra som tillverkaren påstår när det gäller mätbara prestanda fakta, det har jag aldrig sett förut.
Om man dessutom står bakom sitt reportage och vägrar gör ngn form av rättelse (istället bjuder in till en möjlighet för tillverkaren att bevisa motsatsen) trots kritik och hot om stämning, då tycker jag man ska fundera på vem som är pajas.

Särskilt eftersom Tesla inte antagit utmaningen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: sön 12-02-19 23:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Du är medveten om att Tesla stämde TopGear? Vad domslutet var? TopGear klarade sig ifrån förtal, dock fortsatte rättegången om de antal felaktigheter TopGear påstod.

"The court threw out the libel case on the basis that the performance of the Roadster on the Top Gear racing track could not be reasonably compared to the open road. Mr Justice Tugendhat said, “There is a contrast between the style of driving and the nature of the track as compared with the conditions on a public road are so great that no reasonable person could understand that the performance on the [Top Gear] track is capable of a direct comparison with a public road.” The malicious falsehood case, in which Tesla says that Top Gear made five other false statements about the Roadster, continues."

Dock för att kunna gå vidare med vad man i UK kallar ett "malicious falsehood case" så måste man visa vilka ekonomiska skador de gett upphov till. Eftersom TopGear är en pajas-show som inte har så mycket med verkligheten att göra hävdar BBC att inga ekonomiska skador uppstått. Jag tror inte Tesla gick vidare, men jag har inte läst några domslut om det. Sen har Clarkson erkänt att bilen inte hade slut på laddning, och att scenen när de knuffar in bilen i depån var riggad för att "det var så roligt" eller nåt ditåt. Killen är en pajas, ta honom inte på allvar :) Det är ju just när någon tar honom på allvar som Telsa gjorde och stämmer honom som han verkligen är i sitt esse, då har han nog så roligt som han kan ha tror jag.

Tesla Roadstern har en viss räckvidd etablerad enligt europeiska körcykeln (UN ECE R101), bränsle förbrukning och allt. Den är på ~200 miles eller ~300 km. Man kan ju fråga de som kör roadstern dagligen vilka sträckor de kommer upp i, det har ju trots allt sålts tusentals Telsa Roadster:s. Det finns några i sverige med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: mån 12-02-20 00:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Själv tycker jag Model S är bra mycket intressantare än både Model X eller den gamla roadstern. Men amerikaner kräfva SUV:ar antar jag. Dock är tekniken intressant. Model S har ju i princip samma bottenplatta som Model X, med skillnaden att X har dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Undra om de tänker göra en fyrhjulsdriven S tro.

Första gången jag såg de speciella bakdörrarna på X tänkte jag att vad är det detdär för dumheter. Sen när jag tittade lite närmare på det och såg att de var gångjärn även i "vinkeln" på dörren så den inte går ut så långt så blev jag mer och mer imponerad. Någon har tänkt till lite, alltid kul att se.

Men med är ju en lyxbil som knappast är i mitt pris-segment. Dessutom verkar väntelistan lång då de snart sålt ut ett års produktion i förväg. Verkar ännu värre än det var när de lanserade Model S. Den tillverkas ju nu, men om man beställer en och betalar vad det kostar så får man ju ingen förräns om nåt år eller två. Det dröjer väl en 5-10 år innan vanliga dödliga kan köpa en elbil, eller en vettig plugin-hybrid för den delen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: mån 12-02-20 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant Widmark, har du några länkar där man kan se allt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: mån 12-02-20 11:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Top Gear hade väl förbrukning på bana som mätpunkt när dom nämnde 9 mil. Samma högst vetenskapliga "magasin" gjorde ett liknande test med supersportbilar:

http://www.youtube.com/watch?v=d8zhC85dTIQ

Ferrari'n hade en förbrukning på 14l/mil. Audi R8 var bäst med strax under 5l/mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: mån 12-02-20 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
widmark skrev:
Själv tycker jag Model S är bra mycket intressantare än både Model X eller den gamla roadstern. Men amerikaner kräfva SUV:ar antar jag. Dock är tekniken intressant. Model S har ju i princip samma bottenplatta som Model X, med skillnaden att X har dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Undra om de tänker göra en fyrhjulsdriven S tro.


X kan fås med 2WD också. Vore väl inte helt otroligt att dom kommer med en 4WD Model S också, marknaden finns definitivt i det segment den befinner sig.

Citat:
Första gången jag såg de speciella bakdörrarna på X tänkte jag att vad är det detdär för dumheter. Sen när jag tittade lite närmare på det och såg att de var gångjärn även i "vinkeln" på dörren så den inte går ut så långt så blev jag mer och mer imponerad. Någon har tänkt till lite, alltid kul att se.


Ser faktiskt funktionella ut, frågan många ställer sig är väl hur det fungerar i snö/regn. Och dom verkar gå rätt högt upp också, undrar om jag ens kan öppna dom i mitt garage, taket är visserligen högt men garageporten (skjut..) är inte speciellt hög. Nu ligger kanske X'en inte i mitt prissegment heller så det spelar väl mindre roll men nog tror jag att det kan vara ett problem för många. Frågan är väl om den kommer att gå att få med vanliga dörrar också.

Citat:
Men med är ju en lyxbil som knappast är i mitt pris-segment. Dessutom verkar väntelistan lång då de snart sålt ut ett års produktion i förväg. Verkar ännu värre än det var när de lanserade Model S. Den tillverkas ju nu, men om man beställer en och betalar vad det kostar så får man ju ingen förräns om nåt år eller två. Det dröjer väl en 5-10 år innan vanliga dödliga kan köpa en elbil, eller en vettig plugin-hybrid för den delen.


Runt 2015 ska dom släppa en "billigare" modell. Vad det sen innebär återstår att se. Både pris och vad det blir för typ av bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: tor 12-02-23 14:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ett pikant problem.

http://jalopnik.com/5887265/tesla-motor ... gn-problem

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011