svante skrev:
karlmb skrev:
svante skrev:
som den(ECM) antagligen märker direkt, då spänningen till tomgångsmotorn blir för låg.
eller så klagar den på felaktig lamdasond, vilket ger samma symptom.
Eftersom vi vet att ECU brukar vara programmerad till att acceptera åtminstone 20-30% E85 (och t.ex. den tjuvluft det motsvarar på bensin) kan man utgå från att FFV bilar har minst samma acceptans, utöver 100% E85.
Ska man kunna detektera tjuvluft istf för hög E85 halt så måste man hålla reda på vad som är vad.
är det så?
jag tänker att för t.e.x. tomgång...
då behövs samma mängd luft från tomgångsmotorn oavsett om spridarna tutar i 1 andel bensin eller 1.3 andelar E85...
detta för att hålla röksyret på samma nivå.
tjyvluft gör att tomgången skulle höjas om inte tomgångsmotorn stryper för att ge samma luftmängd, och få ner varvtalet...
till 1.0 upp till 1.3 andelar bränsle...
eller tänker jag fel?
Jag förstår inte hur du menar?
Tomgångsmotorn jobbar bara för att hålla tomgången på ett visst varvtal.
Vilken mängd bränsle som går in beror på lambdasondens info med den luftmängd som blivit resultatet av tomgångsregleringen.
Är det tjuvluft så kommer spjället att stängas en aning av tomgångsregleringen, men samma mängd luft går in i motorn som när den var ny (allt annat lika), och samma mängd bränsle går också in, eftersom systemet jobbar mot lambda 1.
Grejen är bara att när man kör, över tomgång, finns inget annat att göra än att öka mängden bränsle vid ett givet gaspådrag. Detta tillåts, men bara upp till 20-30% av de flesta ECUer.
Sedan har man nått adaptionsgränsen.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.