torbjorn skrev:
Har bilen Motronic eller Trionic motorstyrsystem? Om den har Trionic så kanske enklaste lösningen är att mappa om styrdonet istället för att byta spridare.
Beträffande kallstartproblematik så är det ofta värst på okonverterade bilar runt svenska sommartemperaturer på 15-20 grader, dvs när det är så varmt att motorn inte alls behöver någon kallstartanrikning på bensin men det fortfarande finns visst behov på E85.
Numera är det ofta billigare att skaffa ett enkelt piggybacksystem, t ex Flexitune, än att köpa en sats spridare. Och då får man kallstartfunktionen på köpet.
Bilen har Motronic (vilket alla 900 94-98 med sugmotor har).
Förvisso får jag både biopower/flexifuel funktionen och kallstartsfunktionen med ett piggyback, men nu råkde jag komma över en uppsättning Bosch 431;or för i princip bullpengar vilket blir i det närmaste optimalt. Om setupen skulle gå som en påse skridskor så blir det till att mappa om en box. Problemet är tändningen som man inte kan justera själv utan det måste göras via en mappning, även med piggyback.
Frågan är som sagt vilket motstånd jag skall montera, bilen har enligt Hyanes följande värden.
0 grader 5,7 kohm
20 grader 2,4 kohm
30 grader 1,6 kohm
50 grader 0,8 kohm
85 grader 0,3 kohm
110 grader 0,140 kohm
130 grader 0,1 kohm
Så vilken resistans och vilken typ av motstånd skall jag köpa? En potentiometer som är reglerbar upp till 50 kohm eller ett enkelt motstånd på 50 kohm....eller någon helt annan resistans?