Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera Volvo 142 (B20A)
InläggPostat: tis 07-06-05 12:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-28 13:29
Inlägg: 5
Hej på er gott folk. Jag tänkte ta en vecka ledigt i sommar och konvertera min gamla Volvo 142 – 72 (b20A gått cirka 14 000 mil) till etanoldrift. Jag har inte tummen mitt i handen men det är i stort sätt fösta gången jag meckar med en bil så vill stämma av lite med er innan jag hugger in...

Skriver nedan min preliminära plan och tar mer än gärna emot synpunkter och tips på hur kan göras bättre eller om jag är fel ute (om det hela går vägen tänkte jag sedan sätta ihop en lite guide med bilder och lägga ut).

1. Se till att bilen är lättstartad och går bra innan själva konverteringen sker
Min kan vara lite småtrött att starta vid regn och kyla och drar en del olja (max - min på 60-70 mil - den läcker dock inget synligt vad jag kan se) så tänkte göra en liten service och hoppas det ger bästa möjliga förutsättningar:
a Byta olja/oljefilter (biltema halvsyntet)
b Byta kylarvatten
c Byta tändstift (biltema)
d Byta luftfilter (biltema)
e Byta batteri (biltema)
f Eventuellt byta ventiltätningarna (Mekonomen)
g Eventuellt ta av toppen och titta lite och dra på ny packning (Elring-packning från Mekonomen)

2. Konvertering
a. Fastställa vad för förgasare och för typ av bränslefördelare (Stromberg med gasnål?)

b. Plocka loss och isär förgasaren

c. Slipa nålen 30% tunnare på diametern

d. montera tebax prylarna

e. Tanka E85 och se glad ut :)

3 Problem och frågor:
a Svår att starta när kallt ute - Vad är att föredra för att eliminera kalltstartsproblem? Jag läste lite om kallstartsmotstånd, funkar det bra eller finns det motorvärmare som går på bensin kanske? (Jag har inte tillgång till eluttag tyvärr).

b Det kan börja läcka på diverse ställen då etanolen löser upp diverse avlagringar och dylikt som tätat gamla slitna packningar - vilka packningar kan tänkas vara aktuella att byta (vill gärna handla hem innan så jag inte står där utan när jag väl står där och meckar).

Har även en tråd här för maximal experthjälp :) http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php?p=3688


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 12:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Saknar under 1 byte av byterspetasar, condensator och justera tändningen samt byte av rotor, fördelarlock och tändkablar.

Vill du ha en lättastartad bil med E85 måste tändningen vara perfekt, ett bra bilbatteri, bra batteriekablar och renoverad eller invändigt rengjord startmotor (som inte drar mkt ström) hjälper också mkt.

<reklam>
Vill du ha det bästa tändningen och slippa justera i all framtid ska du skaffa en 123 fördelare gärna med en högeffektstänspole http://www.123ignition.se/product/123-V ... 8-B20.html den har även E85 optimerade kurvor byggt in, 10% rabatt om du är/blir medlem hos etanol.nu</reklam>

Kallstartsmotstånd fungerar bara på insprutningsmotorer, (start)gas eller en liten skvätt bensin i insuget kan få igång den på vintern.

Bensinvärmare är också en bra (men dyr) lösning.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tar mig friheten att lägga till en del när det gäller tändsystemet:

Byt inga delar som inte kan bevisas vara felaktiga. Erfarenheten visar att när det blir problem med t ex en fördelarrotor så är det oftast ganska tidigt pga fabrikationsfel.
Ta hellre och gör ren och kontrollera de gamla delarna noga, och byt bara de som det verkligen är något fel på.
Originaltändkablarna på gamla Volvo har kopparledare och riskerar alltså inte att få avbrott som modernare avstörda kolkablar. Däremot finns avstörningsmotstånd i tändhattarna, kontrollmät dem och byt ut dem som de är avbrott i eller där resistansen avviker kraftigt från värdet som står på (vanligen 1 eller 5 kohm).
Kontrollmät också avstörningsmotståndet i fördelarrotorn.

Om det är spänningsfall i tändningslåset så kan det leda till startproblem (manöverströmmen till solenoiden, 20-30 A, går ju också via tändningslåset medan startmotorn körs). Det brukar löna sig på en gammal bil att mata både tändspole och startmotorsolenoid via var sitt relä.

En sak till som är viktig är att tändförställningsmekanismerna (både vakuum- och centrifugaltändförställning) fungerar som de ska. Det lönar sig att plocka isär fördelaren, rengöra och smörja. Glöm inte smörjfilten längst upp i axeln! Om det är en äldre fördelare (svartmålat hus) så bör man haka bort den ena fjädern för centrifugaltändförställningen (den som är lindad av grov tråd och inhakad med ett visst spel).

Prova vakuumtändförställningen genom att suga i slangen till vakuumdosan och kolla att brytarplattan följer med snällt utan att kärva eller haka fast någonstans. Kolla också att membranet i vakuumdosan är tätt.

Centrifugaltändförställningen kan kollas med stroboskoplampa med motorn igång, jämför med kurvan för sena B20A med fördelare ...085 om du har en sådan fördelare eller har hakat bort fjädern enligt ovan. Kurvorna finns i verkstadshandböcker eller i Volvos specifikationshäften.
Om du inte ids göra en fullständig kontroll av tändförställningskurvan så kolla åtminstone att centrifugaltändförställningen inte börjar förrän en bit över tomgångsvarvtal. Ställ först ner tomgången så långt det går (till ca 500 varv/min), koppla bort slangen till vakuumtändförställningen och öka sedan gaspådraget MYCKET långsamt och lägg märke till det varvtal där tändförställningsmärket just börjar flytta på sig. Det ska vara ungefär 1100-1200 varv/min. Om det är lägre så måste fjädern för centrifugaltändförställningen spännas genom att fästhakarna böjs lagom mycket.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 20:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Originaltändkablarna på gamla Volvo har kopparledare och riskerar alltså inte att få avbrott som modernare avstörda kolkablar. Däremot finns avstörningsmotstånd i tändhattarna, kontrollmät dem och byt ut dem som de är avbrott i eller där resistansen avviker kraftigt från värdet som står på (vanligen 1 eller 5 kohm).


Dessa kopparkablar tycker jag ifs är värdelösa som uppenbarar sig lätt med lite kraftigare tändsystem + fukt + lite svårigheter för gnistan att hoppa (slitna tändstift, större komp eller elektrodavstånd) hoppar gnistan lätt över där man inte vill ha den och det blir misständning eller startproblem.

Jag gillar att renovera och inte kasta men mekanisk fördelare kan alldrig mäta sig med ett modernt tändsystem. Det finns en ursak varför moderna bilar inte längre har centrifugalvikter och brytarspetsar, det blir alldrig nån större precision och altid rätt stor spridning mellan cylinderna. Tändspolan blir het vid låga varv och gnistan som redan är svagare blir ännu svagare på höga varv.

Sen ställer E85 faktiskt lite högre krav på gnistans hetta - speciellt vid kyla - än vad bensin gör.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 22:18 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Ett vanligt problem med fördelare är att glappet i axeln blir så stort att motorn faktiskt kan gå (fast dåligt) utan att det finns något brytaravstånd alls, axeln vispar helt enkelt omkring och gnistorna kommer lite hur som helst.
På en veteranbil tycker jag att man skall renovera men på en bruksbil är det riktigt dålig ekonomi att ha en mekanisk fördelare.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det instämmer jag definitivt i, speciellt på fördelare för 6- och 8-cylindriga motorer. Men 4-cylindriga fördelare brukar fungera åtminstone relativt bra.

Dock ska man komma ihåg när man har med en sliten fördelare att göra att inte justera brytarna till rätt avstånd och tro att allt blir bra. Koppla istället in en kamvinkelmätare och justera brytaravståndet till rätt slutningsvinkel, helst i underkant av toleransområdet om brytarna är nya, då kommer slutningsvinkeln att öka efter ett tag då kammen har slitit in sig.

Synd att inte Bosch sneglade mer på fransktillverkade fördelare. Där kunde man t ex hitta nållagrad axel (SEV) eller ett extra stödlager ovanför brytarmekanismen (många Ducellier-fördelare). Ducellier hade dessutom en vakuumtändförställningsmekanism som inte vrider hela brytarplattan utan bara flyttar lagringen för brytararmen. På det sättet flyttas hela tiden anliggningspunkten för brytarkontakterna och risken för spets-och-krater-bildning minskar kraftigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 10:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Error skrev:
Ett vanligt problem med fördelare är att glappet i axeln blir så stort att motorn faktiskt kan gå (fast dåligt) utan att det finns något brytaravstånd alls, axeln vispar helt enkelt omkring och gnistorna kommer lite hur som helst.
På en veteranbil tycker jag att man skall renovera men på en bruksbil är det riktigt dålig ekonomi att ha en mekanisk fördelare.


Precis, tom en nyrenoverad fördelare har redan stor spridning mellan cylinderna om man tittar med en occiloskop. Jämfrd med en renoverat mekanisk fördelare får man i praktiken ändå minst 5% lägre förbrukning med en 123ignition fördelare.

Vissa med utställningsbilar har sin mekaniska fördelare till utställningar men monterar ändå en 123 fördelare när de ska köra med bilen.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 00:10 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-28 13:29
Inlägg: 5
Hej igen och tack för tipsen. Projektet kom av sig sist men jag tog mig i kragen för ett tag sedan och kör nu på etanol!

Jag satte ihop en liten sida som beskriver äventyret: http://www.babeln.se/140/etanol/

Tyvärr fick jag välja mellan ett grundligt förarbete (likt ni tipsat om ovan) och komma till skott alls och upplever nu vissa problem med kallstarter, har beskrivit det på sidan som jag länkat ovan, tar gärna enkla tips (med betoning på enkla då både tid och garage tyvärr är bristvara).


Senast redigerad av krokodilen fre 08-11-21 19:23, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 06:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Mycket intressant läsning på din sida!! :)
Jättebra dokumenterat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 09:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Instämmer med föregående talare.

Vad gäller kallstarten så undrar jag om du inte kan göra ett enkelt test om mera E85 kan hjälpa, ta en (växt)spruta och spruta i lite extra E85 i insuget eller förgasaren någon gång det är kyligt och du inte har så bråttom.

Ner till några minusgrader borde det kunna funka lika bra som startgas om du har en gnista som är ok. När det visar sig hjälpa kan du fundera på hur du enklast kan förbättra choke funktionen. Eller någon primer funktion, t ex vindrutesprutare med E85 som du kan öka bensinandelen i när det bli kallare som du kan spruta in i förgasare/insuget.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-15 17:35 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Jag tycker du ska testa att justera tändningen.
Notera bara först hur tändningen står nu innan du börjar justera, så kan du alltid gå tillbaka om det inte blir bra.
Tändinställningen påverkar både kallstart, motorns gång, förbrukning och effekt.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 20:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
krokodilen skrev:
---
Jag satte ihop en liten sida som beskriver äventyret: babeln.se/140/etanol/
---


översatt till
http://babeln.se/140/etanol/
Jag läste din beskrivning och tyckte att den slipning 3 som du kom fram till

Citat:
Slipning 3
06.3mm kontrollpunkt: 2.23mm (Diff = 0.20mm)
18,9mm Kontrollpunkt: 1.82mm (Diff = 0.28mm)
31,5mm Kontrollpunkt: 1.45mm (Diff = 0.23mm)
Resultat: Jämn tomgång. Lite tvekan vid gaspådrag.


inte tycks stämma med vad som visas med beräknaren på Etanol.nu´s hemsida avdelningen konvertering av förgasare med nål.
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Du talar inte heller om vad diametern är på det munstycke som omger nålen. Dina erfarenheter från körningarna efter konverteringen tyder också på för lite ändringar av nåldiametern där den smalnar av.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-21 19:19 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-28 13:29
Inlägg: 5
Tack för responsen. Ska testa mer när jag får tid över igen.

Aryan >>> Tror inte problemet är att det kommer förlite sopppa fram till förgasaren då den verkar flöda över när jag startar kallt och ligger och pumpar. Men jag kanske missförstår hur du menar, var i förgasaren ska jag spruta in mer soppa?

Fredrik >>> Jag ska prova det vid tillfälle, ska bara hitta en bra guide som visar hur man gör...

GL >>> Naturligtvis har du en poäng med munstycket (det som nålen åker ned i antar jag), tror dock det kan bli lite lurigt att mäta det då det är innerdiameter jag antar det är som räknas och en väldigt exakt sådan, har nog inget bra redskap för att mäta den. Förslag?

Tror definivt jag har slipat mindre än "vanligt" vad gäller min nål, jag har dock inga problem med att bilen är lite slö vid acceleration om den drar mindre soppa, tycker bilen går bra när den väl är varm. Eller kan det uppstå andra problem om bilen är snåldställd?

Det jag inte riktigt förstår är varför den dör om jag trycker på gasen vid kallstart. Vid närmare 0 grader får igång den med hjälp av 5-6 omgångar med startmotorn och ev. lite startgas men om jag trycker på gasen under de första 2-4 minuterna på tomgång så tvärdör den. Någon som har förklaring?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hålmätning i munstycken
InläggPostat: fre 08-11-21 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Att mäta ett invändigt hål, som kanske sitter lite trång till med skjutmått etc. kan vara lite krångligt. Då brukar det gå rätt så bra om man stoppar ner ett borr, med bakändan först. Det kanske inte stämmer på hundradelar, men man kommer i närheten i alla fall. Och man kan göra ett antagande "Detta borret går fritt ner med lite glapp, men detta går inte ner alls!" Då ligger man ju någonstans mitt emellan.

En fråga bara som kan verka självklar: Du har väl fungerade luftförvärmning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-21 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-28 13:29
Inlägg: 5
Jo det kan klart vara en variant, ska se vad jag kan åstakomma nästa gång jag plockar med bilen.

Luftförvärming är en bra fråga, hur vet jag om den funkar? Har inte mekkat så mycket vilket kanske märks :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011