karlmb skrev:
Vad du glömmer när du jämför med Ferrari eller tom Porsche är att det knappast kan vara de påslagen som Tesla kalkylerar med.
Jag glömmer inte det, men du jämför med Saab vilket jag ser som en lika stor ytterlighet åt andra hållet.
Citat:
För isåfall hade det redan funnits flera kineser, koreaner eller iaf japaner som redan gjort var Tesla gör nu, köpt komponenter så billigt som möjligt och sålt elbilar med iaf på pappret bra prestanda.
Köpt komponenter så billigt som möjligt ? Bra prestanda på pappret ? Känns som rätt grova antaganden här, speciellt när dom tillverkar det mesta själva, betydligt mer än vad de flesta biltillverkare gör idag om jag förstått saken rätt.
Citat:
Utan ett Tesla-"Ferrari"-påslag så skulle dessa bilar då redan idag då kunnat säljas för 50% mindre än vad en Tesla kostar.
Lite fulare, lite långsammare kanske, men ändå.
Då kan vi snacka succe' och lättsålda bilar.
Men var är de konkurrenterna?
Nu tror jag inte att Tesla har samma marginaler som Ferrari, men däremot antagligen betydligt högre än Saab. Och vad är Renault ZOE om inte lite fulare, rätt mycket långsammare och ofantligt mycket billigare. Hur den kommer att sälja låter jag vara osagt, men jag gissar på att den kommer att sälja, jag är åtminstone intresserad. Och jag är imponerad av den satsningen som Renault gör, en småbil där marginalerna bör vara helt andra än i ex V70 klassen och även inräknat batteri-leasingen till ett riktigt bra pris. Kan dom göra det så nog kan Tesla tjäna pengar på Model S för 100 000$. Jag tycker alltså att det verkar stämma rätt bra jag
Hur det går för Saab låter jag vara osagt, jag tror det blir svårt att utgå från ett befintligt chassi och göra en riktigt bra elbil. Tesla försöker sälja en bil med bättre prestanda, betydligt mer bagageutrymme och trevligt utseende och kan då ta betalt, vilket visas av antalet ordrar dom redan har fått in. Att gå andra vägen, dvs, mindre utrymme , likvärdig eller sämre prestanda och ta väldigt mycket betalt för det är om inte omöjligt så svårt.