Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-05-31 18:47 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Hej igen!

Efter att ha kört med enbart större spridare ett tag så tröttnade jag på det usla bottendrivet som man får med den metoden och gav mig fan på att göra det ordentligt från grunden!
Nedan följer en beskrivning på hur jag gjorde!

Utrustning:

    T5 databox, förslagsvis från en 900 2.0T
    Motorkabelhärva från 900 2.0T 94-98
    T5 tändkasett (röd)
    Vevaxelgivare för T5-system (från 900 2.0T eller valfri 9000 efter 94)
    Tändstift, NGK BCPR6ES-11 eller NGK BCPR7ES-11
    Tomgångsmotor från 900 2.0T
    Spjällhuslägesgivare från 2.0T
    Lambdasond med 4 trådar
    Insugslufttemperatur givare (tog min från en 900 2.0T)
    Elschema över Bosch-systemet och Trionic 5 systemet

    Röda 431-spridare (är kanske inte nödvändigt, men det är alltid skönt med marginaler, men tänk då på att anpassa mjukvaran efter dessa då 9000 2.3i har blå 432-spridare)

Sedan behövs såklart ny mjukvara. Jag fick hjälp med detta, men vi utgick från 900 2.0T och ersatte bränsle och tändmapparna från en 9000 2.3i. På detta så körde vi en vanlig automatiskt E85-konvertering i T5suite på filen.


Att riva ut kabelhärvan är inga problem och görs på under timmen. Inne i bilen passar nya boxen i hållaren bolt on, och kabelhärvan kopplas in i befintliga kontakter. Ute i motorrummet kan det bli lite bökigare. En hel del kontakter stämmer inte överens så det blir en hel del skarvande med skarvhylsor som bör täckas med krympslang. Tänk på att koppla kablarna rätt (det är här ett elschema nästan är ett måste för att koppla rätt då färgerna skiljer sig mellan de olika systemen.

Insugslufttemperaturgivaren placerade jag i kåpan ovanför insuget. Borra hål med 8 mm borr och gänga sedan i givaren.
Vevaxelgivaren måste bytas då den gamla ger en annan signal vilket gör bilen i stort sett omöjlig att starta utan rätt givare.

Jag valde att klippa kablarna från oljetryckskontakten, laddregulatorn osv bara för att det är så jävligt att komma åt. Dessa skarvades ihop sedan. Kablarna från tändspolen m.m som har med gamla tändsystemet att göra är bara låta vara.

Kabeln som går till magnetventilen på nya kabelmattan är bara låta ligga.

På med nya stiften och tändkasetten och montera tillbaka allt så är det bara att tuta och köra!

Med denna setup blir det ett helt annat bottendriv och klös i maskinen!

Fördelaren går att plocka bort, men då får man plugga hålet. Går att plocka från vilken annan turbo-kärra som helst, men jag kommer köpa nytt från saab. Det är del nr 26 och 27 man behöver. Art-nr på dessa är: 9135211 och 7519143

Bild

Bild

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Senast redigerad av Echonator sön 14-12-14 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-01 17:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Seriös konvertering!

BRAVO!

:D

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-12 15:30 
Offline

Blev medlem: tis 12-06-12 11:50
Inlägg: 3
mycket bra beskrivning och kul med seriös konvertering, kommer nöja mig med byte avspridarn trots dåligt bottendrag, är bara en tillfällig bil i letan på en fin og900.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-12 21:49 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Hej,

Snyggt!



mvh
A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 15:26 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Man kan även göre ett tillägg över vad som behövs.

Tomgångsmotor och spjällägesgivare behöver eventuellt inte bytas beroende på årsmodeller. Beroende på vilken årsmodell nya och gamla motorhärvan är så skiljer en del kontakter. Tex hade min spjällägesgivare för Motronic-systemet 2 poler medan min kabelmatta för Trionic 5 hade 3 poler. En del givare och sensorer har dessutom lite olika kontaktstycken beroende på årsmodell så det kan bli till att slakta gamla kabelmattan för att få nya kabelmattan att passa på vissa kontakter. Så länge antalet poler är korrekt är det ju bara att skarva på "rätt" kontaktstycke, bara att hålla koll på att polerna hamnar rätt :)

Brytpunkten för många givare är kring 96/97...men det märker man ju när man börjar pilla 8)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011