karlmb skrev:
Den bästa ellösningen ligger idag på just 30%, Volvo bussar..
OBS att man tror att man kan nå upp till ungefär samma effektivitet på återvinning som i en elhybrid. Inte dubbelt så mycket. Dvs, jag antar att dom har räknat med betydligt större förluster än vad andra har gjort och därmed kommit upp till 60%. Sen beror det förstås på testfallen också, i ett test jag länkade till så nådde man upp till 40% i bästa fallet. Elhybrid då alltså.
Sen kanske vi ska tänka på att elhybrider (bussar, bilar) finns på marknaden, det gör inte lufthybrider. Så vi jämför verkligheten med teorin, inte ointressant men vi ska väl vänta och se hur det ser ut när det finns någon form av prototyp. Tekniken ska vara enkel och billigare än elhybridslösningar så det borde gå hyfsat fort o ta fram kan man tycka.
Citat:
Att tro att en ellösning ger mer än 15% i en persobil är då mer än vad Laban föräntar sig av sina batterier...
Förstår inte riktigt vad du menar måste jag säga. Jag förväntar mig att batterier ska bli billigare och bättre, kopplingen mellan det och återvunnen bromskraft får jag inte ihop. Om det nu var det du var ute efter.