Opel Astra 1.6 16v (X16XEL) 1999:a >300000km.
Har successivt ökad dosen E85 enligt denna sammanställning (friskriver mig från tankevurpor i formlerna):
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Alx0XtUv2RxrdFB5b1E4VWFBcmVRTG96Nk1KVU94Y1EJag har "tyvärr" inte fått testa så mycket kallstarter då det senaste tiden legat kring +10-15 grader på mornarna och då hoppar han bara lite första kilometern (startar på ett "kick"). En morgon var det dock +4 och då krävdes några fler försök (får väl kolla på det där med kallstartsmotstånd framöver).
Jag pendlar 16 mil fyra dagar/vecka och vid de lite högre blandningarna har ECU/Check engine-lampan tänts ett par gånger, nästan alltid vid samma tillfällen:
1. Efter påfart ut på motorväg (110kmh) och uppförsbacke, kan tänka mig att den går lite snålt vid acc i uppförsbacke.
2. Den andra återkommande är lite mer "mystisk", svänger in i ett samhälle från 70-väg, sen brukar det bli långsam acc från 50-90 i svag uppförsbacke.
När ECU-lampan tänds brukar man märka ett litet hugg i accelerationen, jag ska byta bränslefilter när jag får tid någon dag å se om det kanske gör någon skillnad.
Det är kul att ha hittat tillbaka till etanolen efter ett par års frånvaro (av olika anledningar), och kul att bruksbilen visade sig vara så pass tolerant. Vore intressant om den hade haft OBD2-stöd för det här med att blinka ut felkoderna blir jag bara knäpp på...