Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-12 14:33 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Byggde ihop min FT II för ngr dagar sedan och tänkte prova den idag

Har en Volvo 740 med Lh 2.4 och har sett en del instalaltioner på LH2.2, så det borde inte vara någon jätte skillnad.
Dock så går bilen inte igång med den ikopplad

Har hittat dem 3 tjockare kablarna av blå, grå och svart.
GND ihopskarvad med svarta
Går kabel är klippt och den närmast boxen går till ECU och den andra stumpten går till INJ

Kopplade +12 direkt från batteriet eftersom det skulle testas.

Start motor går runt, men inget händer.
Har vridit skruven till 0% eftersom det är bensin i tanken, men bilen startar inte.

Så vad kan möjligen vara fel?
Får det att felsöka FT II om man gjort ngt helt galet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-12 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lita ALDRIG på kabelfärgerna i en Volvo från 80- eller 90-talet. De stämmer oftast inte med elschemat och kan till och med avvika mellan i övrigt identiska bilar.

Se vidare i viewtopic.php?f=10&t=3122&start=8 , översta inlägget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Som redan nämnts.
Lossa kontakten till ECU och mät så att kablarna du använt går till rätt stift.

Är det något liv i Flexitune'n om du ger den 12V direkt? Har du kopplat in en lysdiod så ska den börja blinka om allt är ok så långt.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 21:04 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Ska undersöka kablarna när jag är ledig nästa gång.
När jag monterade ihop FT II så provade jag den med ström direkt från ett reserv batteri och sedan med en multimeter på "LED" skruven och fick utslag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 18:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Blir att köpa en ny FT II, får inte igång bilen med denna.
Kan säkert ha värmt för mycket och förstört chipet.
Dock blinkar LED lampan när den får ström.

Inkoppling blev iaf på pinne
18, 17 och 9
18 är tjcock Grå
17 Svart
9 Blå/gul


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 19:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om det finns plats på höjden, kan du sätta chippet i en hållare i stället. Då riskerar du inte att bränna chippet. Finns på ELFA men säkert på andra ställen också, tror jag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 11:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och du har inte råkat göra det klassiska misstaget att förväxla ingång och utgång på Flexitune?

Om lysdioden blinkar så är det ju liv i microcontrollern, och det är knappast troligt att man skulle lyckas förstöra någon enstaka ingång eller utgång utan att den dör fullständigt. Det brukar för övrigt inte vara värme vid lödning utan snarare ESD som förstör sådana där komponenter i samband med montage.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 21:50 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Borde vara rätt inkopplat

Spridare kabel avbiten, stump närmast box ECU, stump närmast motorn Inj.
Kopplade isär säkert 4ggr.

Har dock mätt lite nu på komponenterna i min FT II
Har kollat allting och dem sitter på rätt plats.
Får dock 63Kohm på R4 som ska vara 470K. Men färgkoden stämmer enl grafen, iaf med mina ögon. Det är den enda som har den Gula linjen i slutet/början, beroende på håll man kollar. Så den ska inte sitta ngn annan stand heller

D3-D6 har olika värden, 10ko, 64k, 64k, 1300kohm.
Och enl manual så finns det ingen info om dem ska placeras utan bara rätt polaritet.

Bild på min FP
http://www.testochguide.se/flexitune.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inget ovanligt att man får lägre resistansvärden när man ohmmäter på motstånd som sitter på plats på ett kretskort, beroende på att andra komponenter ligger parallellt. För R4 stämmer färgkoden bra med 470 kohm.

När det gäller dioder så talar en ohmmätning egentligen bara om att det inte är kortslutning i dem, olika mätinstrument beter sig på helt olika sätt när man ohmmäter på halvledare, bl a beroende på hur hög spänning instrumentet använder för ohmmätning, det brukar stå i manualen för instrumentet. Ibland finns det ett särskilt läge för diodprovning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 08:10 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
torbjorn skrev:
Det är inget ovanligt att man får lägre resistansvärden när man ohmmäter på motstånd som sitter på plats på ett kretskort, beroende på att andra komponenter ligger parallellt. För R4 stämmer färgkoden bra med 470 kohm.

När det gäller dioder så talar en ohmmätning egentligen bara om att det inte är kortslutning i dem, olika mätinstrument beter sig på helt olika sätt när man ohmmäter på halvledare, bl a beroende på hur hög spänning instrumentet använder för ohmmätning, det brukar stå i manualen för instrumentet. Ibland finns det ett särskilt läge för diodprovning.


Fast hur kan man få lägre resistansvärde?
Borde det inte bli högre om det är fler komponenter inblandade?
Skulle jag sätta 2 st 10kohm på rad så skulle ju värdet bli 20 eftersom det blir en serie.
Nåväl, var iaf bara den som hade lågt värde, alla andra hade sina rätta.

Ska kolla bilen igen nästa vecka.
Ska prova jorda spridar kabeln ( som som ska gå till Inj) och höra om spridarna klickar.
Men är säker på att det är pin nr 18 för spridarna, hittade ett pdf dok, som även säger att 18 ska vara den


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 08:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om andra komponenter ligger i serie så blir resistansen högre, men om de ligger parallellt så blir resistansen lägre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 08:32 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Kan valet av kabel påverka?
Kör med 1.5mm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-27 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1,5 mm² ska räcka gott och väl.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-28 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Jag jämförde din bild nu med en fungerande FT II jag har liggande, och vad jag kan se så stämmer komponentplaceringen. (så när som på hur vissa motstånd är vända, vilket saknar betydelse)

Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild på baksidan av kortet?

EDIT: Tog ett par bilder på hur min ser ut under skalet: (klicka för större!)
Bild Bild

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 11:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Inte det snyggaste. Har inte hanterat en lödkolv på nästan 18 år snart.

Du kommer ser att det saknas 2 lödningqr på krestsen, dem är lödda på ovansidan, då jag av misstag tidigare hade tenn på kolven och det gled av och landade ovanför dem 2 punkterna.
Fick inte bort ur hålet
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011