torbjorn skrev:
I princip ska det vara samma regelverk som gäller i hela Europa. Men problemet för Sverige är att kylbranschen har (med vissa myndigheters goda minne) utfärdat sina egna regelverk, som snarast borde betecknas som skråförordningar, och man låter påskina att de här branschspecifika reglerna är likvärdiga med myndigheternas lagar och förordningar.
Det här är något som det vore mycket intressant om någon juridiskt kunnig skulle få för sig att börja gräva i...
I varje fall är ju handeln med kylmedier, fyllningsutrustning mm inte reglerad inom EU (med undantag av de gamla förbjudna R12, R22 m fl). Vem som helst har rätt att handla t ex en tub R134a över disk eller beställa på nätet.
Min erfarenhet är att en mycket stor del av felen på luftkonditioneringar i bilar inte alls har med kylmediekretsen att göra utan det rör sig om elfel av olika slag. Trasiga reläer, kabelskador, brunnen magnetkoppling i kompressorn etc. Man skulle spara mycket felsökningstid om varje bil med AC hade en kontrollampa inne i bilen som visar om det finns spänning till magnetkopplingen eller inte. Ofta matas ju den via en lång kedja av termostater, pressostater, temperaturvakter mm, och när kopplingen inte behagar slå till kan det ta ett tag innan man har rett ut vad det beror på.
Sverige har tills i år ett helt eget regelverk för kylbranschen. Detta är Köldmediekungörelsen och kom 1992 med ändringar 1997.
I januari i år trädde EUs regelverk delvis i kraft. Den fjärde juli kommer resten. I princip blir det inte mycket skillnad. Aggregat med fyllnadsmängd under 3kg undantas helt från årlig kontroll/periodisk läcksökning. Tills nu har det gällt alla platsbyggda aggregat och enhetsaggregat med fyllning över 3kg. Köldmediekungörelsen är till stor del inspirerad av branschregler och "god sed". Det här är till för att säkerställa kvalitet för kunderna och hålla bort förstå-sig-påare från att arbeta med kylanläggningar. Glöm inte att det handlar om rör och behållare med tryck upp till 30 bar och i vissa fall ännu högre. Det krävs kunnande för att arbeta med sådana saker. Glöm inte heller växthueffekten, CFC, HCFC och HFC-köldmedier är starka växthusgaser och de två förstnämnda tär även på ozonlagret. Dock är de inte de största bovarna som folk lät påskina när det började upptäckas att ozonskiktet tunnades ut. Nej, kemtvätten var ändå större. Jag glömmer inte heller en grönsakshandlares historia om hur de på 70-talet experimenterade med stora kar fulla av R12 som de dumpade grönsaker direkt i för att lyckas frysa dem utan att förstöra dem. Vad göra när man är klar? Häll ut så dunstar det.
EUs nya regler innebär en uppstramning för resten av europa, för oss innebär det en liten lättnad.
Ragamuffin skrev:
Ja läste för övrigt nyss att det från 1/7-2007 inte längre får säljas vissa delar?
Citerar från annat forum:
Den 1/7 inträder någon slags EU-lag om att man inte får sälja hemmapåfyllningsspray längre. Gasen kommer fortfarande att finnas (billigt!) på burk om man vet var man skall leta men det ni som är intresserade måste skaffa er innan 1/7 är själva påfyllningsnipplarna (snabbkoppling). Man får med nipplar när man köper ett kit men man kan även köpa dem lösa. Funderar själv på att köpa mässingsnipplar som förhoppningsvis håller i många år. De man får med kiten är i plast och funkar säkert bra länge men man vill ju förbereda sig så gott det går.
Den 4/7 är det, och då förbjuds engångstuber med köldmedium. Detta på grund av alldeles för mycket spill. Vad man även här vill ha bort är utsläppen av köldmedium. Som tidigare nämnt är de starka växthusgaser, R134a har GWP 1300, dvs 1300 gånger starkare än koldioxid. Det är ändå ett av de snällaste medierna. En person som köper sådana kit fyller bara på utan att täta läckage. Det är varken bra för miljön eller luftkonditioneringen i sig självt i längden.
torbjorn skrev:
Jo, gasmängden i en kylanläggning bestäms ju av systemets totala volym. Man vill ju att det alltid ska finnas en del kylmedium i flytande form i "kylflaskan", så länge det villkoret uppfylls fungerar systemet bra. Om man får i alldeles för mycket kylmedium finns det risk för "vätskeslag" i kompressorn varvid den havererar.
I stora kommersiella anläggningar finns det ett nivåglas på motsvarigheten till kylflaskan, men det hittar man ju inte i en bil. Så det enda sättet att vara säker på att få i rätt mängd är att först vakuumpumpa systemet och sedan fylla på en given vikt kylmedium.
Teoretiskt sett skulle man kunna lossa kylflaskan från sitt fäste, hänga upp den i en fjädervåg och sedan fylla tills dess vikt har ökat lagom mycket. Men det förutsätter förstås att inte slangarna är för styva och att man kan beräkna hur mycket kylmedium som är lagom att ha i flaskan.
Å andra sidan: om kylmediet har läckt ut så måste ju det bero antingen på en läcka någonstans, eller på att någon har lekt med serviceventilerna. Om det är en läcka så bör man givetvis leta på och åtgärda den innan man fyller på nytt! Och då blir det ju säkert frågan om vakuumpumpning etc i alla fall.
Kylflaska säger du. Torkfiltret är vad det handlar om. På system med enkel dysa sitter den på sugsidan, och agerar kombinerat torkfilter och vätskeavskiljare. I stora anläggningar finns det ofta synglas på vätskeledningen efter tanken (återkommer). Detta för att snabbt kunna bedöma både om det finns tillräckligt med köldmedium genom att det vid köldmediebrist bildas gasbubblor i det. Gasbubblor kan bildas av andra anledningar också, men det går jag inte in på. Dessutom finns det i de flesta synglas en fuktindikator, vad den är till för behöver nog inte förklaras.
Det är verkligen inte lämpligt att lossa filtret från sitt fäste och väga det. Inte bara för att det inte ger någonting, utan även för att köldmediet alltid ställer sig på den kallaste punkten i systemet när det inte är igång.
När det så handlar om system med expansionsventil, dvs en aktiv ventil för att reglera köldmedieflödet genom förångaren så sitter torkfiltret på vätskeledningen. Här är det en kombinerad tank, ibland med synglas på utloppet. Det underlättar således enligt ovan.
Ragamuffin skrev:
Precis... det är nog sällan så enkelt att det bara är att"fylla på" tyvärr.
Hur är det med nyare bilar?
Håller AC-anläggningarna bra eller är det lika vanligt som för tio år sen att de slutar fungera ganska tidigt i "sitt liv"?
Har sett ett par annonser på bilar som var ca. 10 år med fungerande AC... Skulle vara skönt att ha i denna värmen:)
Det finns antagligen ingen anledning att hoppas att nyare bilar håller bättre. Det finns en stark anledning för tillverkarna att välja att bygga systemet i aluminium istället för branschstandarden koppar. Det blir många kronors skillnad på 100000 bilar. Men men, man kan ju hoppas att de byggs smartare, och tar hänsyn till vårt vägsalt.