Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 08:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: magnetmotor
InläggPostat: lör 12-08-04 09:37 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=s ... nomobile=1

kan det här va något tro? livslängd på magneter?

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: lör 12-08-04 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ytterligare en bluff-historia sponsrade av amerikanska konspirationshysteriker.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-05 11:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Vi kanske inte behöver magneterna i elmotorerna.
http://gas2.org/2011/01/18/toyota-devel ... th-metals/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-05 15:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag får intrycket av artikeln att reportern tror att induktionsmotorn är en ny uppfinning.

En frekvensstyrd asynkronmotor kräver visserligen lite mer avancerad elektronik, men man slipper i alla fall kravet på sällsynta jordartsmetaller.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-05 17:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den främsta skillnaden mellan permanentmagnet- och asynkronmotorer (kallas induktionsmotorer i anglosaxiska länder) i sådana här sammanhang är att permanentmagnetmotorn kan tillverkas med större luftgap mellan rotor och stator. Därmed kan den tillverkas billigare eftersom det inte ställs så höga krav på mekanisk precision, små lagerspel, stabil stomme mm som på asynkronmotorn.

Ett bra bevis på att asynkrontekniken fungerar bra i praktiken är ju om inte annat de miljontals, för att inte säga miljardtals, asynkronmotorer som används i alla möjliga stationära sammanhang, allt från små fläktmotorer på enstaka watt till motorer på åtskilliga MW i tung industri sedan över 100 år tillbaks, på senare år regleras många av dem dessutom av olika slags strömriktare.

Om vi ser på just traktionstillämpningar så kan det ju vara värt att notera att SJ:s X2000 och X40-tåg har asynkronmotorer, men jag tror det rör sig om permanentmagnetmotorer i t ex X5x (Regina) och X6x -tågen. X2000 lider av gammal 80-talsteknik i strömriktarna som havererar lite då och då, men det kan man ju inte skylla på asynkronmotorerna. X40 lider av dumsnålhet i och med att flera motorer matas från samma strömriktare och det saknas individuell strömmätning för varje motor, det medför att om en axel slirar så kan övriga motorer i samma grupp bli överbelastade utan att vare sig förare eller styrsystem har en chans att upptäcka det i tid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-05 20:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En fördel med permanentmagnetmotorer är väll att de kan bli lättare och kompaktare jämförd med asynkronmotorer av motsvarande efekt? I övrigt håller jag med er andra , youtube klippet visar inget nytt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-05 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ingen stor skillnad i effekttäthet eller vad man nu ska kalla parametern för, mellan permanentmagnet- respektive asynkronmotorer. Det som begränsar effekten är i båda fallen framför allt magnetisk mättning i statorplåten (ska man vara riktigt petig så är det vridmomentet som begränsas av den anledningen), och med vridmomentet givet begränsas effekten av hur hög frekvens man kan köra motorn med, där begränsas man av t ex virvelströmsförluster, läckinduktans och sånt.

Men eftersom en asynkronmotor är mer mekaniskt känslig pga det mindre luftgapet, så kräver ju den en starkare stomme, grövre axel, bättre precision i lager osv för att man ska vara säker på att stator och rotor aldrig kan skrapa emot varandra. Och det kan ju bidra till att öka vikt och storlek för en sådan motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-05 21:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det borde finnas en anledning till att modelflygmotorer aldrig är asynkronmotorer.

Men så små luftgap som praktisk möjlig är väll bra oavsedd motortyp?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: mån 12-08-06 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag hänvisar återigen till detta blogginlägg angående effekt, pris för induktionsmotorer/permanentmagnetmotor:

http://www.teslamotors.com/blog/inducti ... ess-motors

Citat:
In contrast, induction machines have no magnets and B fields are “adjustable,” since B is proportionate to V/f (voltage to frequency). This means that at light loads the inverter can reduce voltage such that magnetic losses are reduced and efficiency is maximized. Thus, the induction machine when operated with a smart inverter has an advantage over a DC brushless machine – magnetic and conduction losses can be traded such that efficiency is optimized. This advantage becomes increasingly important as performance is increased. With DC brushless, as machine size grows, the magnetic losses increase proportionately and part load efficiency drops. With induction, as machine size grows, losses do not necessarily grow. Thus, induction drives may be the favored approach where high-performance is desired; peak efficiency will be a little less than with DC brushless, but average efficiency may actually be better.

Permanent magnets are expensive – something like $50 per kilogram. Permanent magnet (PM) rotors are also difficult to handle due to very large forces that come into play when anything ferromagnetic gets close to them. This means that induction motors will likely retain a cost advantage over PM machines. Also, due to the field weakening capabilities of induction machines, inverter ratings and costs appear to be lower, especially for high performance drives. Since spinning induction machines produce little or no voltage when de-excited, they are easier to protect.


Så det kanske finns en anledning till att Toyota nu verkar satsa på induktionsmotorer. Enligt vissa rykten ett samarbete med Tesla:

http://www.torquenews.com/119/toyota-an ... ric-motors

Och Nissan Leaf ska tydligen ha en induktionsmotor: http://nissanleafforum.com/leaf-wards.html

Bloggen avslutas med:

Citat:
Still No Winner
My conclusion is that DC brushless drives will likely continue to dominate in the hybrid and coming plug-in hybrid markets, and that induction drives will likely maintain dominance for the high-performance pure electrics. The question is what will happen as hybrids become more electrically intensive and as their performance levels increase? The fact that so much of the hardware is common for both drives could mean that we will see induction and DC brushless live and work side by side during the coming golden era of hybrid and electric vehicles.


Kontentan är väl att vid lägre effektuttag så är det fördel pm motorn, tvärtom vid högre. Fast det är kanske ingen absolut sanning. Däremot vill förstås inte Toyota vara beroende av Kinas tveksamma politik när det gäller export av de "sällsynta metaller" som PM motorerna i dagsläget kräver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: mån 12-08-06 11:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det verkar rimligt att induktionsmotorer kan ha mindre förluster vid låg belastning in kombination med höga varvtal, vid nominal belastning har brushless DC magnet motorer oftast en högre verkningsgrad om jämför specifikatonerna.
Råvarorna av en pm-motor kan vara dyrare i jämförelse men tillverkningen blir å andra sida enkare än en asynkronmotor med hög verkningsgrad.

Här jämförs motortypernas för och nackdelar också http://www.ebmpapst.co.uk/Assets/PDF/Sy ... _engl_.pdf

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: mån 12-08-06 17:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kontentan är väl ändå att det finns ett fullgott alternativ till pm motorn, och alternativ är aldrig fel. Speciellt om ett eller ett fåtal länder sitter på de nödvändiga råvarorna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: lör 12-08-11 17:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Även motorvagnen X60 lider av att man matar fler motorer med samma växelriktare. Om man behöver svarva en axels hjul på grund av en skada så blir hjuldiametern några millimeter mindre än de andra hjulen och då får andra motorer som matas från samma växelriktare för stor belastning vilket gör att systemet kopplar ur dessa motorer vilket gör att man tappar drivkraften på andra motorer vilket inte är så bra vid pendeltrafik där det kan vara svårt att hålla tidtabellen även med alla motorgrupper intakta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: sön 12-08-12 20:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter dumt men var kanske tanken att tåget skulle ha ett slags enkel elektrisk antispin genom att låta alla drivaxlar hålla samma varvtal/växelriktare, ungefär som gamla ång och el-lok hade en drivstång som kopplade ihop axlar?

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: mån 12-08-13 13:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Motorerna styrs ner vid slirning vilket är bra när alla motorerna inte är sammanlänkade mekaniskt. Men när flera motorer matas från samma ormrikare är det viktigt att hjuldiametern stämmer exakt på millimetern annars belastas bara den motor som har störst hjul på sin axel vilket gör att den motorn överbelastas och skiljs ifrån efter en kort stund. Det är en av anledningarna till att dessa motorvagnståg ofta tappar en eller flera motorgrupper dagligen, men det finns många fler anledningar till alla fel som uppstår hos detta av Fransmän konstruerade tåg som är byggt i Tyskland.


Senast redigerad av PRIUS mån 12-08-13 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: magnetmotor
InläggPostat: mån 12-08-13 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tänkte inte på det... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011