AcuraJan skrev:
Det är ju tråkigt att behöva konvertera och gå miste om 5 års skattefrihet, och den lägre årskatten som etanolarna har därefter.
Samt om man leasar lägre förmånsvärde. Näe, surt sa räven om de trista etanolmotorerna som de flesta tillverkare kör med.
Att tanka bilen i tid o otid är inte kul. Kanske inte så konstigt att folk köper snåldieslar när kommer ner på 0.4 l/mil blandad körning , slipper skatten i 5 år och oftast får en betydligt trevligare motor på det. Ska man kunna konkurrera med dagens bränslepriser/subventioner osv så måste det till etanoloptimerade motorer som gärna få hålla sig en bit under 0.8l/mil blandad körning. 1.4 TCe skulle ex dra 0.86 blandad om den drog 30% mer på etanol. Lite etanoloptimeringar på det så borde man kunna ta sig under 0.8 utan problem, och det med en trevlig motorkaraktär, inte max vrid vid 4000 rpm.