Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-09-01 19:32 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
hej det finns en del om flexitune II montering på forumet men väldigt lite eller typ inget om montering av flexitune Autox4 någon som har montera det? har inte fått hem boxen än men har kollat lite på 945an på LH 2,4 boxen och det är ju mono på den verkar det som kolla ett el-schema och ser att det grenar sig någon stans men vart? kolla på spridarkontakterna gröna och grå kablar. vore tacksam om någon har förslag på vart det är får sprätta stammen annars.

hade tänkt mig x4 för att den är mer Automatisk kallstart.

går det bygga någon autokrets kallstart till flexitune II annars ?

har monterat Flexitune AutoX4 på en suzuki baleno och är mycket nöjd :mrgreen:

mvh sunkan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Utgreningen till de olika spridarna sker i motorkabelstammen, så man får i så fall skära upp den för att koppla in sig. Tänk i så fall på att färger på kablar kan vara olika från exemplar till exemplar på Volvo från 90-talet, man ska inte ta för givet att färgerna som står i elschemat stämmer eller att det ens är lika på två i övrigt likadana bilar av samma årsmodell. Polariteten på spridarkontakterna är också slumpmässig, åtminstone före ca 1994 då Volvo använde spridare där polariteten inte spelade någon roll.

Men jag tycker nog för min del att det är mycket enklare att använda en Flexitune II till ett LH 2.4 -system. Då behöver man överhuvudtaget inte göra några inkopplingar i motorrummet utan kan göra allt i kontaktstycket till LH-styrdonet som ju sitter torrt och skyddat inne i kupén.
Den manuella kallstartfunktionen på Flexitune II, som man aktiverar genom att vänta några sekunder mellan tändningstillslag och start, brukar räcka till bra. Om den trots allt inte gör det så är det lätt gjort att komplettera med en återfjädrande strömbrytare som tvångsöppnar spridarna, det står beskrivet i andra trådar här på forumet. Men en sådan strömbrytare ska man vara MYCKET försiktig med, det är lätt gjort att sura ner motorn fullständigt om man håller in den för länge, det rör sig på sin höjd om att "dutta" till den en tiondels sekund medan man kör startmotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 07:43 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
okej tack torbjörn du kan ta bort den här tråden om du vill jag läste mig till det i äldre trådar att det gick att använda FlexituneAutox4 och koppla in den vid styrboxen som Flexitune II men på en kanal och inte använda de andra 3.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 08:36 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
har en till fråga torbjön jag tänkte ställa tändningen tidigare för att få lägre förbrukning och då är det tändningsboxen under ratten EZK boxen stämmer det att pin 19 ska jordas för -6 grader eller pin 18 för -3 grader

man kan ju även ta 18+19 som ger då +3grader men det är väll inte så bra för förbrukningen eller har jag fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 08:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många olika bud om vad som händer när man jordar pinnarna 18 och 19 på ett EZ116K-styrdon, se t ex viewtopic.php?f=19&t=3311&start=15 . Dels finns det förbistring i att olika personer menar olika saker när de anger + och - på tändförställningssiffror respektive vad de menar när de talar om att höja eller sänka tändningen, och dels kan det tänkas att det finns skillnader mellan olika programversioner i tändstyrdonet. Säkrast är att själv kolla med stroboskoplampa hur tändläget vid tomgång ändras då man jordar pinnarna i olika kombinationer.
Och gärna dokumentera vad du kommer fram till, notera då också detaljnumren (både Bosch- och Volvo-nummer och eventuella extra klisterlappar) på tändstyrdonet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 13:24 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
torbjorn skrev:
Det finns många olika bud om vad som händer när man jordar pinnarna 18 och 19 på ett EZ116K-styrdon, se t ex http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f= ... 1&start=15 . Dels finns det förbistring i att olika personer menar olika saker när de anger + och - på tändförställningssiffror respektive vad de menar när de talar om att höja eller sänka tändningen, och dels kan det tänkas att det finns skillnader mellan olika programversioner i tändstyrdonet. Säkrast är att själv kolla med stroboskoplampa hur tändläget vid tomgång ändras då man jordar pinnarna i olika kombinationer.
Och gärna dokumentera vad du kommer fram till, notera då också detaljnumren (både Bosch- och Volvo-nummer och eventuella extra klisterlappar) på tändstyrdonet.


hur reagerar varvtalet då med stroboskoplampan om man har tidigare tändning?

jag kan hålla med om att det är rörigt vad dom menar med tidigare tändning och senare. i mitt huvud så ska det tända lite tidigare när kolven är på väg mot ändläget då det är som högst kommp så det blir en förtändning då det brinner långsammare


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011