aryan skrev:
Tror inte att jämförelsen stämmer helt, jag skulle säga att etanoltanken motsvarar batteriet och en tank behöver man sällan byta under bilens livstid. Elbilens elmotor, styrning och transmission borde ju också slita och kunna få problem, men alla nya Renault har numera 5 års garanti så den tiden sitter man säker vilken drivlina man en väljer.
Elmotorn borde åtminstone vara i princip outslitlig i detta sammanhang. Transmissionen är väl endast en växel, samma där. Men visst, har man bilen 5 år så spelar det mindre roll. Sen är det väl om inte en stor fördel så dock en fördel.
Citat:
Ja underhållet är säkert billigare för eldrivna varianten. Det finns underhållskontrakt med fastkostnad men jag ser inga priser annars kunde det vara intressant i jämförelsen. Man slipper ju kamrems-, avgassystems- och olje-byten i motorn, men kanske inte oljebyten i transmissionen. Däck, stötdämpare, bromssystem, torkarblad, klimatanläggning m.m. lär väll ha ungefär likvärdig slitage och underhållskostnader per km.
/Aryan
Idag byter man väl sällan olja i transmissionen, och bromsklossarna borde hålla ofantligt mycket längre i en elbil. Resten blir förstås likvärdigt en bil med förbränningsmotor. Men de stora kostnaderna bör väl vara relaterat till förbränningsmotorn. Tändstift, tändspolar (kostade 2400 kr till min Santa Fe, 16 000 mil då iofs), luftfilter, olja, kamremsbyten..
Här finns det lite info om Nissan Leaf:
http://green.autoblog.com/2011/10/23/ni ... l-commentsVerkar vara mest kupefilterbyten och byte av bromsoljan. Och det verkar vara mer av en säkerhetsåtgärd än något annat.
Citat:
Nissan is just being super cautious. The first service on the Kangoo ZE is not due until 12,000 miles or one year and thereafter at 25,000 mile intervals.
Det skulle i så fall vara 1 år/2000 mil för första servicen, sedan 4000 mil mellan.