Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renault Kangoo express ZE
InläggPostat: tis 12-09-04 12:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Finns lite data här http://www.renault.se/header/broschyrer ... 120725.pdf

Kangoo Z.E. 60Hk Automat kostar 202 300 kr ex moms
leasingskontrakt på 36 mnd för batteriet kostar ex moms vid årlig körsträcka
10 000 km 9 000 kr/år
12 500 km 9 180 kr/år
15 000 km 9 360 kr/år
17 500 km 10 140 kr/år
20 000 km 10 920 kr/år
22 500 km 11 820 kr/år
25 000 km 12 720 kr/år

Normal förbrukning är enligt tillverkaren 147 Wh/km, i praktiken kanske 165 Wh/km dvs ca 165kr ink moms/1000km då blir elkostnaden + batteri leasing ink moms
10 000 km 12 900,00 kr
12 500 km 13 537,50 kr
15 000 km 14 175,00 kr
17 500 km 15 562,50 kr
20 000 km 16 950,00 kr
22 500 km 18 487,50 kr
25 000 km 20 025,00 kr


det kan man jämföra med konventionella Kangoo
http://www.renault.se/header/broschyrer ... 120903.pdf
T ex
Kangoo Express Skåp 1.6 16v E85 Flex Fuel 105Hk 5-vxl manuell 127 500 kr ex moms
Den drar enligt fabrikst uppgift 10,6l E85 /100km vid blandat körning. I praktiken i snitt kanske 12l/100 km a 11kr/l blir då en bränslekostnad ink moms
10 000 km 13 200 kr/år
12 500 km 16 500 kr/år
15 000 km 19 800 kr/år
17 500 km 23 100 kr/år
20 000 km 26 400 kr/år
22 500 km 29 700 kr/år
25 000 km 33 000 kr/år

ZE Kangoon är alltså billigare i drift, i alla fall om man kör den mycket - vilket kan vara svår med ca 15 mils realistisk räckvidd på en laddning - men 75000 kr ex moms dyrare i inköp (93 750 kr ink moms) trots att batteriet inte ingår och måste leasas gör den ganska dyr ändå?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-04 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja 202 000 ex moms är lite väl dyrt tycker jag. Fast då ska man förstås räkna med att leasingen innebär att batteriet alltid är "nytt", till skillnad från motor, växellåda på en bil med förbränningsmotor. Sen bör det rimligen vara betydligt lägre servicekostnader på elbilen, jag antar att det är service var 1500 mil med oljebyten osv för etanolmodellen. Hade varit intressant att veta hur den biten ser ut för elbilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-04 16:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Ja 202 000 ex moms är lite väl dyrt tycker jag. Fast då ska man förstås räkna med att leasingen innebär att batteriet alltid är "nytt", till skillnad från motor, växellåda på en bil med förbränningsmotor.


Tror inte att jämförelsen stämmer helt, jag skulle säga att etanoltanken motsvarar batteriet och en tank behöver man sällan byta under bilens livstid. Elbilens elmotor, styrning och transmission borde ju också slita och kunna få problem, men alla nya Renault har numera 5 års garanti så den tiden sitter man säker vilken drivlina man en väljer.

Laban skrev:
Sen bör det rimligen vara betydligt lägre servicekostnader på elbilen, jag antar att det är service var 1500 mil med oljebyten osv för etanolmodellen. Hade varit intressant att veta hur den biten ser ut för elbilen.


Ja underhållet är säkert billigare för eldrivna varianten. Det finns underhållskontrakt med fastkostnad men jag ser inga priser annars kunde det vara intressant i jämförelsen. Man slipper ju kamrems-, avgassystems- och olje-byten i motorn, men kanske inte oljebyten i transmissionen. Däck, stötdämpare, bromssystem, torkarblad, klimatanläggning m.m. lär väll ha ungefär likvärdig slitage och underhållskostnader per km.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-04 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tror inte att jämförelsen stämmer helt, jag skulle säga att etanoltanken motsvarar batteriet och en tank behöver man sällan byta under bilens livstid. Elbilens elmotor, styrning och transmission borde ju också slita och kunna få problem, men alla nya Renault har numera 5 års garanti så den tiden sitter man säker vilken drivlina man en väljer.


Elmotorn borde åtminstone vara i princip outslitlig i detta sammanhang. Transmissionen är väl endast en växel, samma där. Men visst, har man bilen 5 år så spelar det mindre roll. Sen är det väl om inte en stor fördel så dock en fördel.

Citat:
Ja underhållet är säkert billigare för eldrivna varianten. Det finns underhållskontrakt med fastkostnad men jag ser inga priser annars kunde det vara intressant i jämförelsen. Man slipper ju kamrems-, avgassystems- och olje-byten i motorn, men kanske inte oljebyten i transmissionen. Däck, stötdämpare, bromssystem, torkarblad, klimatanläggning m.m. lär väll ha ungefär likvärdig slitage och underhållskostnader per km.

/Aryan


Idag byter man väl sällan olja i transmissionen, och bromsklossarna borde hålla ofantligt mycket längre i en elbil. Resten blir förstås likvärdigt en bil med förbränningsmotor. Men de stora kostnaderna bör väl vara relaterat till förbränningsmotorn. Tändstift, tändspolar (kostade 2400 kr till min Santa Fe, 16 000 mil då iofs), luftfilter, olja, kamremsbyten..

Här finns det lite info om Nissan Leaf:

http://green.autoblog.com/2011/10/23/ni ... l-comments

Verkar vara mest kupefilterbyten och byte av bromsoljan. Och det verkar vara mer av en säkerhetsåtgärd än något annat.

Citat:
Nissan is just being super cautious. The first service on the Kangoo ZE is not due until 12,000 miles or one year and thereafter at 25,000 mile intervals.


Det skulle i så fall vara 1 år/2000 mil för första servicen, sedan 4000 mil mellan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-05 18:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
och bromsklossarna borde hålla ofantligt mycket längre i en elbil.


Ja för all del, men hur ofta byter du klossar i din fossilbil. Min ena bil är felkonstruerad (skivbromsar bak), vilka behöver smörjas upp varje service, vad den posten kostar vet jag inte men jag misstänker att det går på ett gäng hundralappar. Den andra har trummor, vilka håller från vaggan till graven utan minsta service...
En elbil borde ha ännu mer kärvrisk på skivbromsar (om nu Renault felkonstruerar sina bakbromsar med skivor med?). Kanske till och med frambromsarna kommer börja kärva på en elbil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-05 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
En elbil borde ha ännu mer kärvrisk på skivbromsar (om nu Renault felkonstruerar sina bakbromsar med skivor med?). Kanske till och med frambromsarna kommer börja kärva på en elbil?


Har inte hört något om kärvande bromsar på Leaf så jag antar att inte är något större problem. Sen är det kanske inte någon jättekostnad i just bromsskivorna (ändring: menar bromsklossar främst..), men många bäckar små..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-05 20:32 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
gt-i skrev:
Ja för all del, men hur ofta byter du klossar i din fossilbil. Min ena bil är felkonstruerad (skivbromsar bak), vilka behöver smörjas upp varje service, vad den posten kostar vet jag inte men jag misstänker att det går på ett gäng hundralappar. Den andra har trummor, vilka håller från vaggan till graven utan minsta service...

Där håller jag inte med. De gånger jag har problem är det med bromstrummorna, så sent som igår när jag besiktade Polon. Hade en snäll besiktningsman, eftersom ingen var före hade han tagit hand om mig lite tidigare och hade tid över. Vi fick stå på bromsprovaren nästan 5 minuter och nöta broms för att de skulle ta jämnare bak. Hamnade till slut precis inom godkänt, så de bromsarna måste plockas isär och åtgärdas.

Gammelvolvon besiktades idag. Inga problem med bromsarna där, men å andra sidan byttes allt för bromsarna bak i våras :D
Men den är 17 år gammal och gått snart 40' mil så det är OK om oken bak är slut.

Jag gillar skivor bak bättre än trummor, men man får väl tycka olika...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-05 20:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Jag gillar skivor bak bättre än trummor, men man får väl tycka olika...

det får man, men här har du fel :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-05 21:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
gt-i skrev:
En elbil borde ha ännu mer kärvrisk på skivbromsar (om nu Renault felkonstruerar sina bakbromsar med skivor med?). Kanske till och med frambromsarna kommer börja kärva på en elbil?


Har inte hört något om kärvande bromsar på Leaf så jag antar att inte är något större problem. Sen är det kanske inte någon jättekostnad i just bromsskivorna, men många bäckar små..


Bromsar som inte används så mycket brukar i för sig oftare krångla.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-06 13:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast det är väl rätt troligt att man ändå använder bromsarna åtminstone ett antal gånger per körning. Bör väl räcka för att hålla igång funktionen kan man tycka. Känns som ett icke problem tills något annat påvisas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-06 15:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Fast det är väl rätt troligt att man ändå använder bromsarna åtminstone ett antal gånger per körning. Bör väl räcka för att hålla igång funktionen kan man tycka. Känns som ett icke problem tills något annat påvisas.


Det går såklart att konstruera bromsar som inte så lätt rostar fast men det verkar de festa tillverkare inte lägga så mycket krut på. Fel på bromsar är ett av vanligare anledningar till att bilar inte klarar besikningen
http://www.vibilagare.se/nyheter/500-00 ... rkanda-194

Citat:
- Bromsverkan är liten bak och vid en normal inbromsning använder man knappast bromsarna där, säger Ensio Andersson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Bilprovningen.

- Då blir det ett problem när de rostar och kärvar för att de har använts för lite. Därför brukar jag uppmana alla till motionera bromsarna då och då så att de inte kärvar fast.

Citat:
- Många förare använder parkeringsbromsen för lite, särskilt vanligt verkar detta vara på automatväxlande bilar. Då lägger föraren i P-läge och glömmer bort att använda parkeringsbromsen och efter en tid så börjar den att kärva, säger Ensio Andersson.


Om Nissan Leaf och underhåll:
http://news.consumerreports.org/cars/20 ... nance.html

Citat:
Second, under Schedule 1, the Leaf manual calls for changing the brake fluid every 15,000 miles (or every 30,000 miles on Schedule 2). That stopped us cold. Most cars call for changing the brake fluid at most every 60,000 miles. Nissan expects it four times as often on the Leaf. The service costs $291.95 at one Southern California dealership we called, which has sold 34 Leafs since they went on sale in January.

Hybrid cars, which have electric regenerative brakes like the Leaf, are known for brake pads lasting a couple hundred thousand of miles. So what gives?

We called Nissan and they explained that brake fluid has a fairly high tendency to absorb moisture and should be replaced regularly in any car, especially with today’s anti-lock braking (ABS) and electronic stability control systems. “Increasing the brake fluid replacement frequency reduces the likelihood of braking performance issues due to increased moisture content,” a spokesperson wrote in an email.

It may be that with an all-electric car and frequent use of the regenerative brakes, the company is concerned that the hydraulic brakes may get used so little that increased moisture could build up, leading to rusted and dangerous brake lines.


Verkar rätt dumt att (fortfarande) använda vanlig hygroskopisk bromsvättska eftersom det funnits bättre alternativ som inte drar åt sig vatten sen 70-talets början. Men det kan finnas andra anledningar; bilåterförsäljare tjänar mycket mer på underhåll än att sälja nya bilar. Om elbilar gör att underhåll minimeras måste man kanske bygga in lite extra intäkter för verkstäderna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-06 19:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ju bevisligen bromsar som klarar sig många år utan underhåll, även om skivbromsar med inbyggd handbromsmekanism brukar krångla mer än andra konstruktioner. Den största boven när det gäller hopkärvade bromsar får man nog ändå säga är vägsalt och allmänt korrosiv miljö.

När det gäller bromsvätskan så vore det såklart bra om andra biltillverkare än Citroën skulle våga använda mineralolja. När det nu fungerar i alla möjliga hydraulsystem för andra ändamål, så varför inte i just bromsar på personbilar?
Det finns en del - bl a silikonbaserade - bromsvätskor som är kompatibla med gummit i "vanliga" bromssystem, men de har andra nackdelar. Det verkar som om den allmänna meningen är att man inte bör använda sådana bromsvätskor i bilar som körs dagligen, men de är mycket lämpliga i t ex veteran- och hobbybilar som står stilla länge mellan tillfällena då de är i drift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-06 20:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Men det kan finnas andra anledningar; bilåterförsäljare tjänar mycket mer på underhåll än att sälja nya bilar. Om elbilar gör att underhåll minimeras måste man kanske bygga in lite extra intäkter för verkstäderna.


Ja man kan förstås alltid fabricera "nödvändiga" underhåll för att tjäna pengar. Finns en del intressant här:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.p ... 3&start=10

Varierande resultat kan man lugnt säga. Fast det gäller nog även för bilar med förbränningsmotor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011