Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-09-05 22:28 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Motorn till min 740 är en standard b230F.
Har fått tag på nya Bosch spridare, dock är dem låg ohm.

Hittade dock motstånd som sitter på turbobilarna på ebay.

Undrar dock vart denna ska fästas?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-06 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förkopplingsmotståndet brukar sitta någonstans på vänster hjulhus, i närheten av tändmodulen.
Det är för övrigt inte speciellt för just Volvos turbomotorer utan likadant på så gott som alla fyrcylindriga bilar med Bosch insprutningssystem och lågohmiga spridare, exakt samma förkopplingsmotstånd sitter också t ex på de flesta 70- och tidiga 80-talsbilar med L-jetronic (Opel, BMW, VW-bussar etc).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-06 22:28 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Men sitter "anslutnings kontakten" där även på på min bil trots att min inte är en Turbo. eller byggs kontakterna dit när dem ska bli turbo bilar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-07 08:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kontakten finns inte där. Motorkabelstammen är helt annorlunda på turbobilar, de skiljer ju sig också t ex genom att luftmängdmätaren sitter på höger sida istället för vänster.

Så för att ansluta förkopplingsmotståndet får man nog skära upp den del av kabelstammen som går under insugningsröret och leta på det ställe där plusmatningen grenas ut till de fyra spridarna, där klipper man av och skarvar in kablar till förkopplingsmotståndet. Kontaktdonet är ett standard AMP-don som är mycket vanligt, borde inte vara några problem att få tag i hos t ex Farnell eller Elfa. Man köper kontakthus och hylsor var för sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-07 13:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
jag letade reda på kabeln vid ECUn, tror den är en grov grå?
och byglade in mig på, satte ett mostånd på en kylfläns under huven...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-07 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är dock lämpligt att följa den ursprungliga lösningen och använda individuella motstånd för varje spridare. Med lågohmiga spridare och ett enda motstånd i serie med allihop finns det risk att strömmen fördelas ojämnt mellan dem om det t ex skulle vara lite högre övergångsresistans än vanligt i en av spridarkontakterna.
Och, det förtjänar att upprepas: Lita ALDRIG på kabelfärgerna i en Volvo 700- eller 900-serie! Det har hänt alltför många gånger att enstaka ledare har en färg som avviker från både elschemat och andra till synes likadana bilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 10:21 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Kom på att jag har en trasig flextek på vinden.
Så det är bara ta kablarna/kontakterna från den och ansluta till motståndet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 17:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Det är dock lämpligt att följa den ursprungliga lösningen och använda individuella motstånd för varje spridare. Med lågohmiga spridare och ett enda motstånd i serie med allihop finns det risk att strömmen fördelas ojämnt mellan dem om det t ex skulle vara lite högre övergångsresistans än vanligt i en av spridarkontakterna.


förvisso, tror inte att det har ngn praktisk betydelse...
med 0.1 ohm lägre resistans i en spridare kommer strömmen att öka med 11mA istf med 0.6mA för separata motstånd...
av en ström på 0.25A....
men man slipper slakta kablaget i jakt på dessa fyra trådar som är förgrenade i höljet någonstans...
eller tjuva in sig närmast spridarna...
har kört 15000 mil med ett motstånd.

ang färgen, ja pinnen vid ECUn har ett nummer som jag inte minns, men det finns på ngn annan tråd på forumet....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011