Jag tror att BTR är enklaste (och billigaste?) konverteringsalternativ. Det brukar ju vara enklare att skarva returslangen och stoppa in en ställbar tryckregulator än att koppla in en konverteringsbox. Att återgåtill bensin är inte speciellt svårt heller och tryckregulatorn kan sitta kvar, för det är bara skruva ner tryckhöjningen till 0 igen, men det är ju mycket sällan eller alldrig att man tvingas tanka bensin numera.
Tryckhöjningen gör att pumpen måste jobba hårdare men frågan är om det minskar dess livslängd nämnvärt, en pumptillverkare jag har talat med menade att pumpar med kopparkollektor ändå får en något kortare livslängd om man kör med etanol, oavsedd om pumpen belastas mycket eller lite.
Största fördelen med elekronisk konvertering typ flexitune mm tycker jag att kallstartsanrinkningen brukar vara automatiserat, men det finns lösningar för det också om man kör tryckhöjning eller ett enklare konverteringssystem utan kallstartsanrikning. Helst ska man ändå använda motorvärmare så att extra kallstartsanrikning inte är nödvändigt.
Höjd tryck å andra sidan skulle kunna ha fördelen att bränslet får en bättre atomisering som borde ge bättre förbränning, se t ex bilderna här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1067498 Citat:
Nu har jag kört Bosch 214cc som sitter i Volvo motorer. Här plåtad vid olika tryck 3,0 bar och 4,5 bar. Den ger bättre atomisering (visuellt) vid det högre trycket.
3 bar
4,5 bar