Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-09-08 18:21 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
är btr malpassi ett bra konverteringsalternativ på en vanlig b230f sugmotor?
Vad exakt gör en btr malpassi ?

Ifall man kan sätta dit en malpassi är det ett bättre alternativ än tex en flexitune?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 19:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nej, tyvärr. Möjligen billigt, men det är inte så bra precision på konverteringen och det är svårt att återställa om du t.ex tvingas tanka bensin någon gång för att E85 inte råkar finnas på den orten som du befinner dig. Och om du säljer bilen kanske en spekulant vill ha den i bensinutförande. Om man tänker sig att bränslepumpen har hängt med några år, så kanske det blir för mycket för den om den måste jobba hårdare på äldre dar.
En BTR stryper returbränslet en aning så att det blir högre bränsletryck på bränslet före BTR'en. Och pumpen får jobba mer.

En piggyback, Flexitune och alla dom andra, är en elektronisk dosa som förlänger spridapulserna så att motorn får mer bränsle. Dom flesta piggyback har en enkel strömomkastare som man lätt kan ställa i E85-läge eller bensinläge. Man behöver inte ens kliva ur bilen för att ändra. Det finns en tråd här på forumet som har en sammanställning över alla kända piggyback.

BTR-konvertering är på väg ut numera.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 19:20 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Tack för svaret. Jag har bestämt mig att jag ska beställa en flexitune II. Det ser ut att vara ett vettigt alternativ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
FlexiTune och B230F-motorn är som gjorda för varandra, så kör på. :)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-08 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror att BTR är enklaste (och billigaste?) konverteringsalternativ. Det brukar ju vara enklare att skarva returslangen och stoppa in en ställbar tryckregulator än att koppla in en konverteringsbox. Att återgåtill bensin är inte speciellt svårt heller och tryckregulatorn kan sitta kvar, för det är bara skruva ner tryckhöjningen till 0 igen, men det är ju mycket sällan eller alldrig att man tvingas tanka bensin numera.

Tryckhöjningen gör att pumpen måste jobba hårdare men frågan är om det minskar dess livslängd nämnvärt, en pumptillverkare jag har talat med menade att pumpar med kopparkollektor ändå får en något kortare livslängd om man kör med etanol, oavsedd om pumpen belastas mycket eller lite.

Största fördelen med elekronisk konvertering typ flexitune mm tycker jag att kallstartsanrinkningen brukar vara automatiserat, men det finns lösningar för det också om man kör tryckhöjning eller ett enklare konverteringssystem utan kallstartsanrikning. Helst ska man ändå använda motorvärmare så att extra kallstartsanrikning inte är nödvändigt.

Höjd tryck å andra sidan skulle kunna ha fördelen att bränslet får en bättre atomisering som borde ge bättre förbränning, se t ex bilderna här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1067498

Citat:
Nu har jag kört Bosch 214cc som sitter i Volvo motorer. Här plåtad vid olika tryck 3,0 bar och 4,5 bar. Den ger bättre atomisering (visuellt) vid det högre trycket.
Bild
3 bar

Bild
4,5 bar

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-10 10:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men ett problem med BTR-metoden är förstås att det inte verkar finnas några riktigt pålitliga justerbara tryckregulatorer på marknaden. En del börjar läcka med tiden, andra ger ostabilt tryck som varierar beroende på flödet i returledningen, och somliga har dålig långtidsstabilitet och kräver efterjustering ständigt och jämnt.

Så jag tycker nog att BTR kanske duger för en hobbybil som pysslas om mer än man kör med den, men inte för en vardagsbil som ständigt ska fungera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-10 13:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Malpassi BTR är väll bra kvalitet inte sämre en orginal BTR?

Jag har sett en del billiga BTR som inte håller konstant tryck, själv använder jag en billig BTR som efter fjäderbyta för att får rätt reglerområde (jag behöver låga 1,5 bar) har fungerat bra. Den håller inte kvar trycket när pumpen är avstängd, returventilen är alltså 100% tät men det är ju inget större problem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011