http://www.expressen.se/motor/varldspre ... agen-golf/Citat:
85-hästarn vill ha 0,49 l/mil och släpper ut 113 g/km. 140-hästarsmotorn med cylinderavstängning är snålare med 0,48 l/mil och 112 g/km.
Så 122 hk varianten ska nog inte dra så speciellt mycket mer än 140 hk.
Citat:
I framtiden kommer fler motoralternativ inklusive hybrid- och eldrivna versioner.
Motorerna är kopplade antingen till manuella växellådor eller dubbelkopplingslådor med sex eller sju växlar. Alla bilar är standardutrustade med start/stopp-teknik och bromskraftåtervinning.
Start/stop + bromskraftåtervinning som standard, inte illa. Pluginhybriden väntas komma 2014:
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen ... lug-hybridDå får vi se om den kommer att kunna köras på etanol också.
http://www.greencarreports.com/news/107 ... motor-showCitat:
According to Autoexpress, the plug-in hybrid should manage a range of up to 30 miles in all-electric mode, while mixed-mode driving should yield a gas mileage of around 141 miles per imperial gallon (117 MPG U.S.).
Volkswagen's MQB Platform
Part of the key to its impressive fuel economy lies in the TSI engine, which can run on just one or two cylinders when power demands are low, allowing the VW Golf Plug-in Hybrid to run in a low-power mode if most of the power needs are met by its electric motor.
VW also promises the new plug-in hybrid -- which will also have a non plug-in sibling -- will come laden with technology.
At the heart of this will be an eight-inch touch screen display which VW have likened to Apple’s iPad.
Intressant bil, och man går åt Tesla hållet nu med "stora" touchskärmar. Fast det verkar bli 140 hk motorn som kommer att sitta i pluginhybriden och den är åtminstone i dagsläget inte E85 kapabel. Ska vi gissa på att dom gör en Toyota/GM.. då och låter pluginhybriden gå endast på bensin ?