Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.
Med en 20kW elmotor –som lätt klarar det dubbla vid korta belastningar om bara batteriet orkar det– kan man i en vanlig bil hålla motorvägsfart och kan man köra bilen som plug-in hybrid på batterierna i några mil så som de flesta bilkörningar är.
Fördelen med en sådan paralellhybrid konvertering är ju att man har hela orginalmotoreffekten kvar om man ska dra ett släp, köra fortare eller längre än vad batteri eller elmotorn orkar. Man slipper investera i ett större batteri än man behöver för de vanligaste körningar utan att behöva oro sig att batteriet tar slut om man hamnar i hård vinterväder och tvingas köra sakta med full värme på.
Kanske denna motor inte är optimalt för placeringen men det kan inte vara omöjlig att skydda den bättre.
Annans finns det väll många exempel på helkapslade motorer som klarar svåra miljöer, det skulle väll inte kunna vara ett avgörande problem med denna lösning?