Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-10-06 12:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Nu är ladd-hybriden nere i så låg förbrukning att bränslet motsvarar etanolinblandningen för motsvarande bensinbil. Då borde de få tankningarna kunna göras med E85 om man står ut med högre effekt och vridmoment, därtill renare avgaser och kanske bränsle utvunnet inom landets gränser vilket kunde skapa fler arbetstillfällen och bättre handelsbalans.
http://www.dn.se/motor/bilen-som-slar-a ... igare-kort


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-10-06 14:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Grattis Lasse Swärd, mannen har äntligen lyckats lära sig att räkna fram kWh energi från etanol- och bensin-bränsle.

Nu vill vi se honom tillämpa sina nyanskaffade kunskaper i sina jämförelser mellan etanol- och bensinbilar.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-07 07:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja 0.15l/mil är rätt ok med tanke på att 70 mils motorvägskörning ingår. Speciellt eftersom det är första generationens PIP. Volt är bevisligen en "bättre" bil sett till hur långt man tar sig på el men det är å andra sidan en dyrare bil också.

Annars missar väl Swärd att pluginprius endast finns som business alternativ och därmed kan man inte jämföra priserna rakt av. Prius Business kostar från 288 900. Skillnaden blir då 32100 efter premien. Hade det varit Prius V man fick för det priset , plugin då förstås, så hade jag faktiskt varit intresserad. Det händer trots allt att vi skulle ha nytta av 7 säten och med tanke på den pendling vi gör så skulle nog förbrukningen kunna hållas nere på samma som de fick i testet.

Det är också intressant att se till försäljningen i USA: http://green.autoblog.com/2012/10/04/se ... sell-5-00/

Prius Plugin: 1652
Volt: 2851

Problemet är väl att man i USA ger en subvention kopplat till hur stor batteri bilen har. Prius Plugin får 2500 $ medans Volt ger 7500$. Kanske fel att säga problem iofs, jag kan tycka att det är ok att begränsa subventionen till en viss storlek på batteriet. Låt säga att bilen bör klara den genomsnittliga körsträckan på el enligt EPA cykeln. Och det är väl ungefär där man har lagt sig också. Volt 2013 ska klara 38 miles på el, dvs ca 6.2 mil. Genomsnittet är http://www.bts.gov/programs/national_ho ... ravel.html, 29 miles, ca 4.7 mil (tur och retur). Så även vid sämre förhållanden bör man kunna klara denna sträcka på el. Något som Priusen inte klarar även om man kan ladda på jobbet.

Slutpriset blir i alla fall 29500$ för Prius jämfört med 31645$ för Volt och då förstår man kanske att många tar det senare alternativet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-07 10:24 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här en jämförelse mellan bilarna.
http://www.insideline.com/chevrolet/vol ... s-phv.html
När man nu kan komma längre på bara el med Volt så får man även tänka på att det sedan tar 6 timmar att ladda batteriet fullt igen vilket inte gör något om man väl är hemma igen och där har tiden till förfogande , men har man kört 7 mil så tar det lång tid av laddning innan batteriet är fullt igen om man vill åka vidare inom kort. Fördelen med stort eller litet batteri måste ses till den vanligaste användningen man har av bilen, mest långa körningar eller korta körningar. Ett större batteri ger även en låg lastförmåga som i Volts fall nästan bara räcker till passagerares vikt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-07 15:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Fördelen med stort eller litet batteri måste ses till den vanligaste användningen man har av bilen, mest långa körningar eller korta körningar. Ett större batteri ger även en låg lastförmåga som i Volts fall nästan bara räcker till passagerares vikt.


Det känns väl rätt tveksamt att köpa en pluginhybrid om man dagligen kör långa sträckor. Åtminstone i dagsläget med de räckvidder på el som erbjuds. Gissningsvis så säljs de flesta Volt, Plugin-Prius till de som har en daglig pendling som är inom vad bilarna klarar vid eldrift.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-07 19:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett större batteri borde vara bättre på att ta emot bromsenergin kan vara en fördel särskild i bergaktig terräng?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-09 11:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Batteriet bör också hålla bättre. GM har gått ut med att batteriet uppvisar bättre hållbarhet än väntat, vilket säkert är en effekt av att de har ett stort batteri och sparar några kWh för att hålla nere antalet cykler.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-09 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Och vad sker med litiumjon-batteriet på sikt? Alla som dagligen laddar sin mobiltelefon vet hur kapaciteten gradvis försämras. Toyota ger batterigaranti i fem år. Vad händer efter det? Ingen vet.


http://www.toyota.com/prius-plug-in/warranty.html

Citat:
Hybrid-related components including the HV battery, battery control module, hybrid control module and inverter with converter, are covered for 8 years/100,000 miles. In states that have adopted the California Emission Control Warranty, coverage is 15 years/150,000 miles for performance and defect, and the hybrid battery is covered for 10 years/150,000 miles.


8 år, 16400 mil (10 år i vissa stater). Samma borde väl gälla i Sverige kan man tycka.

Eller inte:

http://www.toyota.se/ownership/agande_t ... ighet.tmex

Lite märkligt för det var ett tag sedan man förlängde garantin i ex USA från 5 till 8 år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-09 14:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Livslängden är inte bara beroende på antal laddcyklar, det pågår även en föråldring av batteriet över tiden. Så även om batteriet inte används tapper det kapacitet.

De bästa vore om man fick välja hur stor batteri (räckvidd) man vill ha när man köper en plugin hybrid som Prius och Ampera. Då kan man köpa lagomt stort batteri.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-09 17:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Litiumbatterier åldras väl per mängd laddning. Om jag fattat det rätt åldras batterier lika mycket vid 1*100% cykel som vid 10*10%. Detta talar ju i så fall mot att volts större batteri skulle hålla längre/bättre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-09 17:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns tydligen också en åldringsprocess i litiumbatterier som bara styrs av tid och temperatur, och som startar så snart batteriet är tillverkat. Enda möjligheten att fördröja denna åldring är att se till att hålla batteriet så kallt som möjligt så stor del av tiden som möjligt.

När det gäller att ett litiumbatteri åldras av att användas så har jag hört en uppgift om att det är sista biten laddning till helt fulladdat tillstånd som sliter mest på batteriet. Om man regelmässigt nöjer sig med att ladda det till 80-90 % av kapaciteten så skulle enligt den uppgiften livslängden öka en hel del.

Helt klart är också att litiumbatterierna har fått mycket bättre livslängd allteftersom. För 10 år sedan var man ju glad om ett litiumjonbatteri till en mobiltelefon eller laptop hade dräglig kapacitet kvar efter ett år, men numera är det vardagsmat att 5 år gamla batterier fortfarande fungerar utmärkt

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-09 19:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
När det gäller att ett litiumbatteri åldras av att användas så har jag hört en uppgift om att det är sista biten laddning till helt fulladdat tillstånd som sliter mest på batteriet. Om man regelmässigt nöjer sig med att ladda det till 80-90 % av kapaciteten så skulle enligt den uppgiften livslängden öka en hel del.


Tesla laddar batterierna till 87% i normalläge, alltså ej snabbladdning. Man måste välja "range" eller "performance" läge för få full räckvidd. Och det är väl pga detta förstås. Snabbladdning sker väl också "bara" till 80% av batteriets kapacitet.

Citat:
Helt klart är också att litiumbatterierna har fått mycket bättre livslängd allteftersom. För 10 år sedan var man ju glad om ett litiumjonbatteri till en mobiltelefon eller laptop hade dräglig kapacitet kvar efter ett år, men numera är det vardagsmat att 5 år gamla batterier fortfarande fungerar utmärkt


Ja det är stor skillnad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011