Ja 0.15l/mil är rätt ok med tanke på att 70 mils motorvägskörning ingår. Speciellt eftersom det är första generationens PIP. Volt är bevisligen en "bättre" bil sett till hur långt man tar sig på el men det är å andra sidan en dyrare bil också.
Annars missar väl Swärd att pluginprius endast finns som business alternativ och därmed kan man inte jämföra priserna rakt av. Prius Business kostar från 288 900. Skillnaden blir då 32100 efter premien. Hade det varit Prius V man fick för det priset , plugin då förstås, så hade jag faktiskt varit intresserad. Det händer trots allt att vi skulle ha nytta av 7 säten och med tanke på den pendling vi gör så skulle nog förbrukningen kunna hållas nere på samma som de fick i testet.
Det är också intressant att se till försäljningen i USA:
http://green.autoblog.com/2012/10/04/se ... sell-5-00/Prius Plugin: 1652
Volt: 2851
Problemet är väl att man i USA ger en subvention kopplat till hur stor batteri bilen har. Prius Plugin får 2500 $ medans Volt ger 7500$. Kanske fel att säga problem iofs, jag kan tycka att det är ok att begränsa subventionen till en viss storlek på batteriet. Låt säga att bilen bör klara den genomsnittliga körsträckan på el enligt EPA cykeln. Och det är väl ungefär där man har lagt sig också. Volt 2013 ska klara 38 miles på el, dvs ca 6.2 mil. Genomsnittet är
http://www.bts.gov/programs/national_ho ... ravel.html, 29 miles, ca 4.7 mil (tur och retur). Så även vid sämre förhållanden bör man kunna klara denna sträcka på el. Något som Priusen inte klarar även om man kan ladda på jobbet.
Slutpriset blir i alla fall 29500$ för Prius jämfört med 31645$ för Volt och då förstår man kanske att många tar det senare alternativet.