Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-09-30 21:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Börjar så smått planera konvertering av nyinköpta kärran. Problemet är ju dock att sprutet är 5 kanaligt, och frågan är då huruvida det är lämpligt att driva två av spridarna simultant. Alltså kanal 4 på min piggyback får driva både spridare 4 och 5.
Det som oroar mig lite är att man tappar individuell justering av spruttid på spridare 5.
Kör nu med nya Etanoldax V2.0 som i dagsläget endast är 4-kanalig. Den gamla stödjer upp till 8 kanaler, men den blir inte aktuell i denna bilen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-16 08:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Var hittar jag ECU'n i denna bil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-16 10:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag ser inte att det skulle vara något större problem. Förenklat är ju insugningsventilen inte öppen mer än ~25% av maximal duty-cycle tid, och insugnings-takterna har några graders överlapp eftersom det är 5 cylindrar. När belastningen ökar över det blir skillnaderna akademiska.

Under starten och början på varmkörningen borde dock cylinder 5 gå snålare eftersom det blir mer kondens på insugningskanalen när den är stängd vid insprutningsögonblicket.

Vid 1500rpm är insprutningsfrekvensen ca 12Hz, jämför det med frekvensen på lambda-signalen vid det varvtalet. Om den är en bråkdel av insprutningsfrekvensen borde det inte vara något problem heller, då eventuella behov av ändringar i insprutningstiderna är små från insprutare till insprutare.
De tidiga 5-cylindriga motorerna var ju en-kanaliga, och de hade inget problem med gången. Utsläppsgränserna är visserligen lite tajtare på motorerna idag, men jag ser det som ytterst tveksamt om det skulle märkas på en besiktning.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-16 15:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
OK! Jag kommer dock göra även en 6-kanalig variant av Etanoldax 2.0 så jag kommer kunna köra alla kanaler oberoende av varandra.
Känns bäst så även om det inte spelar någon roll i praktiken. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 11:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Sitter det samma motor i din S60 som i min Volvo tro? Isåfall kanske du har en massig nyttig dokumentation som kunde vara bra för mig att ha också? Typ vilka spridare motorn har osv :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 20:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Databoxen skrev:
Sitter det samma motor i din S60 som i min Volvo tro? Isåfall kanske du har en massig nyttig dokumentation som kunde vara bra för mig att ha också? Typ vilka spridare motorn har osv :)

Tyvärr inte i nuläget.
Och det sitter bedrövligt med kåpor och täcklock så det är en massa jobb innan man kommer i närheten av insprutningskontakter.
Det finns säkert mycket hjälp att få på http://www.jagrullar.se

Angående spridare... Mina ska vara betydligt större än de som sitter i din (trots att vi har samma årsmodell). Men det är inte helt omöjligt att mina spridare skulle kunna fungera som etanol-uppgraderings kit. Jag har en Bosch-nummer-lista som jag inte hittar nu, med flöden så man kan jämföra.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 23:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ok, men vad sitter det för motor i din bil då?
På min så är fuelrail och spridare förnämligt lätt åtkomliga framifrån :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 04:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Databoxen skrev:
Ok, men vad sitter det för motor i din bil då?
På min så är fuelrail och spridare förnämligt lätt åtkomliga framifrån :)

Det är en R, så den har stor-stora turbon med 300hk. 8)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 10:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Dr. Mabuse skrev:
Databoxen skrev:
Ok, men vad sitter det för motor i din bil då?
På min så är fuelrail och spridare förnämligt lätt åtkomliga framifrån :)

Det är en R, så den har stor-stora turbon med 300hk. 8)


Aha, trevligt! :)
Ger en turbomotor några fördelar jämfört med en sugmotor i avseende på etanol konvertering?
Kompressionen är relativt låg på 2.5T motorn om jag inte minns fel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 20:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Databoxen skrev:
Ger en turbomotor några fördelar jämfört med en sugmotor i avseende på etanol konvertering?

Jag kan se många fördelar att köra en turbo på etanol istället för på bensin. Men fördelarna att gå från en sugis till turbo finns ju oavsett om man tankar etanol eller bensin. Bara att vissa av fördelarna blir större med etanol.

Så som jag resonerar borde den ökade mängden bränsle till varje cylinderslag ge en något högre fyllnadsgrad, och mer avgaser, vilket borde sätta snurr på turbon så den börjar ladda tidigare. Detta skulle jag dock gärna få bekräftelse på från någon som verkligen vet hur det ligger till.

Etanolens högre verkningsgrad, och speciellt bättre lågvarvsegenskaper borde komplettera turbons högre vrid på högre varv och ge en allmänt jämnare gång.

Etanolen tillåter högre laddtryck tackvare både högre oktantal (spikningar) och lägre avgastemp (sliter mindre på turbo).

SAAB körde väl etanolturbon utan intercooler? Det borde hjälpa till med atomiseringen av bränslet i insugnings- och kompressionsfasen och höja verkningsgraden på motorn något jämfört med turbo+intercooler.

Annars är ju faktiskt turbon energi-förbrukande och sänker verkningsgraden på motorn.


Citat:

Kompressionen är relativt låg på 2.5T motorn om jag inte minns fel.

Så minns jag också. Detta för att kunna ladda cylindrarna med mer övertryck innan kompressionen börjar, för att kunna höja fyllnadsgraden utan att komprimera sönder toppen/vevstakarna/vevaxel vid övre dödpunkt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 22:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag är tämligen "ny" inom turbomotorer och känner att jag har en del att lära.
Hur styrs laddtrycket på dessa motorer?
Har kollat en hel del på "jagrullar" forumet och vet att det snackas mycket om en magnetventil som påverkar laddtrycket (det första man byter om något är fel med laddtrycket på forumet).
Jag har inte koll på denna ventils funktion, mer än att det verkar vara en ventil som styrs av ECU'n.
Använder man sig av laddtrycksgivare som ger signal till ECU'n? Och hur styr isåfall ECU'n laddtrycket?
Vad har wastegaten för funktion? Är det som en "övertrycksventil" som begränsar turbons maximala laddtryck "helt mekaniskt" utan iblandning av ECU'n?
Används dumpventil på dessa motorer?
Många frågor blir det...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 22:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nu har ju jag en äldre modell, så jag är inte helt på det klara med hur trycket styrs av styrdatorn på era nyare maskiner.

Men på min sitter det en tryckklocka som påverkas av laddtrycket. Den har en justerbar arm som påverkar wastegaten. Med armen justerar man max laddtryck, vid ett visst tryck så öppnas wastegaten och släpper förbi avgaserna så att inte mer tryck skapas. Kortare arm, högre tryck.

Dumpventil finns både öppna och slutna. Normalt har man slutna, för annars blir det helknas med luftmassemätaren om man släpper ut luft som passerat LMM. Dumpen återför luften (cirkulerar) runt turbon när man släpper gasen, annars skulle man få ett otroligt övertryck mot stängt gasspjäll.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 20:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
erikn skrev:
Nu har ju jag en äldre modell, så jag är inte helt på det klara med hur trycket styrs av styrdatorn på era nyare maskiner.

Men på min sitter det en tryckklocka som påverkas av laddtrycket. Den har en justerbar arm som påverkar wastegaten. Med armen justerar man max laddtryck, vid ett visst tryck så öppnas wastegaten och släpper förbi avgaserna så att inte mer tryck skapas. Kortare arm, högre tryck.

Dumpventil finns både öppna och slutna. Normalt har man slutna, för annars blir det helknas med luftmassemätaren om man släpper ut luft som passerat LMM. Dumpen återför luften (cirkulerar) runt turbon när man släpper gasen, annars skulle man få ett otroligt övertryck mot stängt gasspjäll.


Så du menar att ECU'n på din motor inte har koll på laddtrycket över huvudtaget? Styrs helt mekaniskt?
Jag fick för mig att ECU'n samlade in laddtrycket som en parameter för att justera insprutningstid, etc


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 20:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Laddtrycket behövs inte för att beräkna insprutningstiden, den informationen får ju styrdonet från luftmängdmätaren. Om luftmassflöde och varvtal är kända så räcker de uppgifterna för att beräkna motorns fyllnadsgrad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 20:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Laddtrycket behövs inte för att beräkna insprutningstiden, den informationen får ju styrdonet från luftmängdmätaren. Om luftmassflöde och varvtal är kända så räcker de uppgifterna för att beräkna motorns fyllnadsgrad.


Jaha, där ser man!
Så man har i regel ingen laddtrycksgivare i normala fall?
Man litar helt o hållet på mekaniska prylar alltså?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011