Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanol i alkylatbensin?
InläggPostat: tor 12-12-13 11:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har just köpt mig en snöslunga. En Stiga Snow Patrol. Den går uttryckligen enligt handboken att köra på alkylatbensin, (Till skillnad mot trädgårdstraktorn som har en amerikansk motor. Där stog inte ett ord om alkylatbensin, men jag kör den på det ändå. I USA är alkylatbensin tämligen okänt har jag fått veta) Snöslungan har en Kinesisk GGP-motor.
Hursomhelst, när jag slungade snö för fullt i går kom jag ju så småningom till tankningen utomhus. Då var det snö överallt på snöslungan och lite i luften på väg ner. Då slog mig tanken medan jag hällde i alkylatbensinen att man kanske skulle ha lite etanol (K-sprit) också som skydd mot vatten i bränslet.
Jag sökte på produktdatabladet (OK-Q8) men kunde inte se att det stog något om det innehåller etanol. Kommer det att påverka alkylatbensinen negativt på något sätt om jag häller i lite K-sprit vid tankningarna? Eftersom alkylatbensinen tydligen säljs utan etanol, så funderar man på om det har någon orsak.
Naturligtvis vill jag köra på enbart E85, men inte förrän garantin på snöslungan har gått ut så att jag inte får som "mothugg" att jag inte följer givna instruktioner, om det skulle uppstå någon situation med garantianspråk.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i alkylatbensin?
InläggPostat: tor 12-12-13 13:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan lungt hälla i 5-10% E85 i alkylaten, billigare än K-sprit men då får du såklart 20-25%? ful-bensin på vinteretanol köpet.

Tror att det även finns ASPEN E85 extra dyrt såklart men då får du 15% alkylat bensin i stället för vanlig bensin i spriten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i alkylatbensin?
InläggPostat: sön 12-12-16 19:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se även viewtopic.php?f=11&t=6703

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011