aryan skrev:
>97% av vetenskapliga publikationer som handlar om ämnet säger att människan orsaker den.
+ the wall of text
Du lär ju behöva ta en repetitionskurs i grundskolematte, och kanske en grundkurs i lingvistik?
I den normala globala temperaturcykeln finns det variationer....både åt det kalla (global nedkylning) och det varma (global uppvärmning) hållet. Du har där GLOBAL UPPVÄRMNING, men inom de naturliga ramarna! Vi människor spär bara på den, om än med
gigantiska mått!
Echonator skrev:
Tro mig, jag förnekar inte att vi påverkar utgången av de förändringar som sker
Olyckligt nog blir jag tvungen att citera mig själv, men tydligen behöver jag repetera detta....
Jag förnekar inte att det sker, och jag förnekar inte att vi är en betydande orsak till det!Däremot är jag kritisk till
hysterin som råder i det offentliga rummet.
Tex så stiger havsnivån med halten CO2 i atmosfären, det kan vi mäta och således är det
inget jag förnekar. Det jag är skeptisk till är prognoserna om en global sammhällsapokalyps som verkar ha fått fäste. JA stigande havsnivåer, förskjutna klimatzoner m.m kommer förändra tillvaron för folk världen över....men det är där vi får anpassa oss. Idag är vi snart 7 miljarder människor på denna planet (och fler blir vi, även om det är på väg att plana ut) och skall dela på resurserna. Om alla ska få ha en dräglig levnadsstandard (vilket jag förespråkar i allra högsta grad) så måste vi acceptera dessa kraftiga globala förändringar....just face it! Vi kan skapa åtgärdsprogram, lagar, förordningar m.m men när det kommer till kritan så är det väldigt få som kommer vilja förändra sin livssituation i sådan grad att vi kan hejda den mänskliga påverkan.
Jag själv skiter högaktningsfullt stigande havsnivåer (med allt vad det innebär), jag vill kunna leva mitt liv som jag önskar! Om naturen sätter käppar i hjulet så är det jag som får anpassa mig.... (Den där meningen lär ju få folk här att tända på alla fyra)
Hur lever jag då? Visst, jag kör en hel del bil, både nödvändiga körningar och en hel del nöjesåkning. Jag äter mer kött än snittet, oftast varje dag......MEN jag tar endast tåget eller kollektiva färdmedel om jag absolut måste (oftast är det ju dessutom dyrare än att ta bilen). Däremot tar jag aldrig flyget, handlar lokalproducerat så gott det går (främst för att stödja Svenska arbetstillfällen och bygden jag lever i), återvinner i princip allt jag kan återvinna (det gynnar min egen bransch), jag köper sällan kläder och andra pryttlar som fraktats från världens alla hörn då jag ser det som icke nödvändig nöjeskonsumtion.
Gör jag då något av detta i ren klimathänsyn? Nej. Jag gör det för att jag anser att det gynnar mig och min omgivning på ett behagligt sätt.
Sen har vi miljörörelsens domedagsförespråkare och fotsoldater som ska förändra världen och samhället med sina åtgärdsprogram och fina tal.... Samma personer tar sin årliga semester till Thailand, samma personer köper frukt och grönt från världens alla hörn (ja visst äpplena än KRAV-märkta, men de kommer fortfarande från Nya Zeeland), de konsumerar kläder som ett smärre kompani, anser att mineralbrytning är fult och bör stoppas men vill ändå kunna åtnjuta de resurser som vi inom gruvnäringen levererar....mineral får gärna brytas, men inte i Sverige för det är ju smutsigt! Men det är klart, dessa personer kan ju sova med gott samvete för de har iaf skrivit på ett upprop om att rädda världen, tagit bussen och spridit sin miljöprofetia till sin omgivning.