Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-02-12 21:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hej.

Jag har en B230F och funderar på införskaffa en B21 eller en B23 (bensin 2.3 liter). B230 skiljer sig från B23 för B230 är lågfriktionsmotorn och har klenare lager jämfört med B23.

Jag undrar hur mycket etanol jag kan få ner till om jag kör 0.8 liter milen på bensin med etanol om jag gör dessa:
* Höjer kompen till 1:17 något.
* Installerar megasqurit

Måste jag byta motor eller kan man köra med B230 motorerna?
Vilken kamaxel ska jag ha? Det räcker väll att jag kör med M-kamen?

Hur mycket tror ni jag kommer få ner?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 22:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inga svar på dina speciella frågor, men det viktigaste du kan göra är att se till att du har en fullt fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha ett par tiotal mera värmegrader än bensin för att förbrännas effektivast. Det finns flera trådar om detta på forumet, både att värma luften och bränslet. Det ger säkert mer än Megasquirt och trimkammar. All trimning är ju för övrigt ett sätt att öka bränsleförbrukningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 22:39 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
nyfiken skrev:
Jag har inga svar på dina speciella frågor, men det viktigaste du kan göra är att se till att du har en fullt fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha ett par tiotal mera värmegrader än bensin för att förbrännas effektivast. Det finns flera trådar om detta på forumet, både att värma luften och bränslet. Det ger säkert mer än Megasquirt och trimkammar. All trimning är ju för övrigt ett sätt att öka bränsleförbrukningen.


Jag har förvärming på bilen. Men den måste nog säkert bytas till något annan som passar etanolen.

* Ska man byta till en V-kam?
* Hur mycket ska man plana?
* Ska man porta också?

Jag är öppen med förslag.

Jag har en 92-gradig termostat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-13 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nog vilja säga att det inte är mödan värt att riva motorn för att plana toppen bara för kompressionshöjning. Om däremot ett haveri har lett till att toppen ändå måste planas så kan du gärna fundera på att ta några mm extra.
De enda Volvo rödblocksmotorer som har så låg kompression från fabrik att man kan vinna särskilt mycket på en höjning är dels äldre B21A före ungefär 1980 samt tidiga B230F (fram till 1988A, de utföranden som har LH 2.2 insprutningssystem).

B200/B230 har så pass stora fördelar jämfört med de äldre B21/B23 att det inte finns någon anledning att gå tillbaks till en äldre motortyp. Att man kunde minska lagerdimensionerna beror på att motoroljornas (och lagermetallernas) kvalitet hade förbättrats så mycket under 70-talet att man fick gott och väl samma säkerhetsmarginaler som tidigare. Samma sak gjordes av alla biltillverkare under den tiden, men det var nog nästan bara Volvo som skröt om saken.
En annan viktig fördel med B200/B230 är en förbättrad vevhusventilation som inte riskerar att frysa ihop och som bidrar till att minska oljeförbrukningen.

När det gäller luftförvärmningen så är det enklaste att byta förvärmningsspjället till ett motsvarande från en Volvo med förgasarmotor, det reglerar på en högre temperatur. Och se till att alla förvärmningsslangar mm är hela, eventuellt kan det löna sig att isolera den långa slangen mellan grenrörets värmemantel och luftburken.

Om du räknar med att ofta kallstarta och köra korta sträckor, så bör du lägga ner mycket arbete på åtgärder för att få motorn varm så snabbt som möjligt efter start. Använd motorvärmare så mycket som möjligt, ha kupévärmen avstängd tills motorn är helt varm, eventuellt kan det löna sig att byta till termostatstyrd eldriven kylfläkt. Om däremot dina körningar ser ut så att motorn som regel går flera timmar efter varje kallstart, så spelar kallstarter och varmkörning inte så stor roll för den totala bränsleförbrukningen.
Kom ihåg att motortempmätaren är lömsk på en del Volvo (jag tror det är från ungefär 1986 års modell och framåt), den går upp till mittläge redan vid 40-50 graders motortemperatur och står sedan kvar där upp till ca 105 grader, först däröver går den vidare mot det röda fältet. Jag tror att alla exemplar som har den grå tvåpoliga rundstiftskontakten på tempgivaren också har den typen av tempmätare, medan de som har en tempgivare med ett enda flatstift har en "linjär" tempmätare.

När det gäller åtgärder på motorns bränsle- och tändsystem är det omöjligt att komma med några specifika råd utan att veta vilka system just ditt exemplar är utrustat med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011