Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-05-14 18:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
Men mer elproduktion skulle ju inte skada, speciellt som panna/tank osv redan är installerat. Saknar bara stirlingmotorn.


Men hur mycket el får man med en vedpanna med 90% effektivitet, 10% kvar för elproduktion. Samt att en stirlingmotor som ligger på vad, 30% ? Har för mig att man nämnde den siffran för solkraftverk som använder Stirling motorer. Ska det bli något måste man elda mer av vad man redan gör, något som jag tror att man inte är speciellt sugen på generellt sett. Känner en som har en rätt rejäl anläggning för att värma upp ett stort garage + hus mm. Eldade förut med flis, nu är det värmepump + solfångare. Tog för mycket tid helt enkelt. Och tid är värt en del..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-14 19:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Men hur mycket el får man med en vedpanna med 90% effektivitet, 10% kvar för elproduktion. Samt att en stirlingmotor som ligger på vad, 30% ? Har för mig att man nämnde den siffran för solkraftverk som använder Stirling motorer.


Tror inte stirlingmotorn kan göra så mycket åt pannans verkningsgrad man får nog räckna med fortsatt 10% förlust.

Så om stirlingmotorns verkningsgrad är 30% och elgeneratorns verkningsgrad är 90% så kan du få 27% el ur pannans värme. Med pannans 90% verkningsgrad får du alltså 27% av 90% som el = 24,3% el och 73% av 90% = 65,7% som värme.

Laban skrev:
Ska det bli något måste man elda mer av vad man redan gör, något som jag tror att man inte är speciellt sugen på generellt sett. Känner en som har en rätt rejäl anläggning för att värma upp ett stort garage + hus mm. Eldade förut med flis, nu är det värmepump + solfångare. Tog för mycket tid helt enkelt. Och tid är värt en del..


Utan värmepump kommer alltså bränsleförbrukningen för uppvärmningen att öka med 37% (90%/65,7% ≈ 1,37) men som jag räknade ut tidigare kan du använda en del av elen till att driva en värmepump och så få 20% lägre bränsleförbrukning + elöverskott. Jag hade räknat med 20% el ur bränslet, 27% skulle göra såklart göra en större besparning.

Man kan göra samma sak med pellets, det kan är inte mycket jobb och en modern pelletspanna med bulkförråd kan lika underhållskrävande som en oljepanna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-15 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Man kan göra samma sak med pellets, det kan är inte mycket jobb och en modern pelletspanna med bulkförråd kan lika underhållskrävande som en oljepanna.
/Aryan


Kan hålla med om att pellets kan fungera arbetsmässigt. Däremot så blir det en annan prisbild jämfört med egenproducerad ved. Har svårt att se att det kommer att löna sig, men om någon har estimat för vad anläggningen kommer att kosta och eventuella förtjänster så är jag nyfiken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-20 14:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här en fin helautomatisk(!) 15kW pelletspanna med 1kW stirlingmotorgenerator
http://www.okofen-e.com/en/okofen-e/oko ... ating.html

Pannan utnyttjar tom kondensvärma i avgaserna och därmed blir totalverkningsgrad 10-15% högre än vanliga pelletspannor.

Den har en 600l ackumulatortank inbyggd, perfekt för en komplementerade solfångare, tänk om man med solfångaren värmeöverkott också skulle kunna driva stirlingmotorn på sommaren!

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-13 16:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Skulle det vara ekonomiskt att köra en generator mot fjärrvärmenätet?
Såklart även med solceller och solfångare.

Skulle vara intressant att räkna på det och kunna slippa elnätsanslutningen helt och hållet kanske...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-14 00:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
AcuraJan skrev:
Skulle det vara ekonomiskt att köra en generator mot fjärrvärmenätet?
Såklart även med solceller och solfångare.

Skulle vara intressant att räkna på det och kunna slippa elnätsanslutningen helt och hållet kanske...

Kan du förklara lite tydligare hur du tänker?

:?:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-14 06:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
aryan skrev:
Så om stirlingmotorns verkningsgrad är 30% och elgeneratorns verkningsgrad är 90% så kan du få 27% el ur pannans värme. Med pannans 90% verkningsgrad får du alltså 27% av 90% som el = 24,3% el och 73% av 90% = 65,7% som värme.

Jag betalar just nu ca 90 öre/kWh el och 36,5 öre /kWh för fjärrvärme.

Det borde inte vara en omöjlig ekvation. I april hade jag förbrukat 1,9 MWh värme och ca 400 kWh el

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Senast redigerad av AcuraJan tis 13-05-14 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-14 18:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
AcuraJan skrev:
Jag betalar just nu ca 90 öre/kW el och 36,5 öre /kW för fjärrvärme.

Det borde inte vara en omöjlig ekvation. I april hade jag förbrukat 1,9 MW värme och ca 400 kW el


Det är egentligen kWh och MWh du pratar om här.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-14 19:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Fixat,
Hur varmt behöver sterlingmotorn för att fungera?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-15 09:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Min bostadsförening får rabatt för att vi hög verkningsgrad på vår värmeväxlare. När det diffar mer än en viss temperatur mellan inkommande och utgående finns det en rabatt, diffar det för lite blir det "straffavift". Detta för att man ska utnyttja temperaturen i fjärrvärmevattnet effektivt (för hög temp på utgående eldar ju bara för kråkorna).

Tar du ut mer värme ut vattnet kanske du kan få mer rabatt om ditt fjärrvärmenät har liknande rabatt.

Problemet med en stirlingmotor är att den behöver en effektiv kylning på den kalla sidan för att den ska få vettig verkningsgrad. Var i närheten kan du dumpa värmen?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-15 09:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, inga problem. På vintern husvärme/varmvatten, på sommarn varmvatten och pool på 45m2. Funderar på golvvärme i nedre plan på souteränghuset, har kalla golv och rum nere fortfarande vet inte hur det blir på sommarn än. Kanske lyxa till det med golvvärme i garaget för sista överskottet.
Bara en idé men för att få ekonomi i det lär man nog som sagt avsluta elanslutningen helt, lär bli en skaplig investeringskostnad med all styrning och koppling också.

Beräknad årlig el för mig ca 5 MWh och värme/varmvatten 27 MWh just nu. Och vet inte om poolens uppvärmning är medräknad där, att fylla bubbelbadet med varmvatten och ha bilen i varmgarage dagligen på vintern är inte nog billigt och vad det nu är mer, förra husägaren hade uppvärmning på 17 MWh.

Jag menar att det är inga problem att förbruka värme på komfort och mys :)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-16 09:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man går från fjärrvärmes framledningstemp till varmvatten har du högst 50°C temperaturskillnad, det är såklart mycket mindre än om man eldar i en panna.

Jag vet inte om sterlingmotorns funkar på så liten temperaturskillnad och om uteffekten är konstant med temperaturskillnaden men i varje fall måste det bli en mycket större sterlingmotor för att få lika mycket effekt.

Om du vill kapa elanslutningen helt lär du utöver en jätte stirlingmotor med lite uteffekt/generator behöva en batteribänk med övervakning och kraftiga inverters så att du kan driva förbrukare som drar mycket el på korttid.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-16 12:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag kollade i vintras när jag tappade upp badet, temp in var över 90 grader och ut omkring 24 grader...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-16 12:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
Jag kollade i vintras när jag tappade upp badet, temp in var över 90 grader och ut omkring 24 grader...


När det gäller varmvatten kan du i så fall använda det kalla kranvatten på kalla sidan och få ut en ännu större differens, på vintern kan du då ha ∆T80°C om kranvattnet är 10°.

Då kanske man skulle kunna få ut 10W med en TEG som denna PART# TEG2-16-07025HT-SS http://tecteg.com/product.php?product=6 kopplat på fjärvärmenätets heta sida innan värmeväxlare och kallvatten innan värmeväxlaren. En stirlingmotor är kanske 2 ggr effektivare än en TEG men jag betvivlar ändå om det blir lönsamt med små temperaturskillnader.

Du får ju inte samma skillnad när du värmer huset eller poolen eftersom kalla sidan då är mycket varmare än kranvatten.

Dr. Mabuse skrev:
Min bostadsförening får rabatt för att vi hög verkningsgrad på vår värmeväxlare. När det diffar mer än en viss temperatur mellan inkommande och utgående finns det en rabatt, diffar det för lite blir det "straffavift". Detta för att man ska utnyttja temperaturen i fjärrvärmevattnet effektivt (för hög temp på utgående eldar ju bara för kråkorna).

Tar du ut mer värme ut vattnet kanske du kan få mer rabatt om ditt fjärrvärmenät har liknande rabatt.


AcuraJan skrev:
Jag betalar just nu ca 90 öre/kWh el och 36,5 öre /kWh för fjärrvärme.


Om rabbaten är stor nog så skulle det kunna bli lönsamt att sätta en liten värmepump på returen eller returen från radiatorer till värmeväxlaren så att fjärrvärmes retur temp sänks. Med 20-30 grader till värmepumpen (10-20 ut?) blir det ju mycket bättre verkningsgrad än vid de temperaturer den kan få från bergvärmeslingan.

Anta att det då blir en värmefaktor 4-5x värme från värmepumpen in så blir det ca 20 öre/kWh i elkostnad.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-16 20:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Är nog ingen ekonomi i det hela ändå, stor och krånglig investering alltså.
Hur styrenhetennräknar ut effekt har jag inte fått helt klart för mig, men att sänka det sista returvattnet är ju inte gratis det är väl samma kostnad ändå, så att koppla en värmepump för att ta vara på det kan knappast bli lönsamt.

Min ursprungsfundering som ledde mig till denna tråd är en annan fråga som nog passar bättre under en egen rubrik, att värma poolen mest ekonomiskt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011