http://green.autoblog.com/2013/05/01/vo ... nsmission/Man pratar om lägre kostnad eftersom man genom att höja effektiviteten kan ha ett mindre batteri. Men jag undrar, läser man exempelvis om Volkswagens problem med deras DSG lådor och vad det kan kosta att byta eller reparera dessa så är jag mer osäker. Nu har visserligen den låda som föreslås här inte dubbla kopplingar utan två elmotorer, och det är väl just kopplingen som har varit det stora problemet för VW. Men en växellåda är inte gratis, speciellt om man då behöver dubbla elmotorer. Den tar också plats. Och med tanke på hur stora problem Tesla hade med växellådor till Roadstern så undrar jag om man inte är fel ute, tror inte någon vill se något liknande detta i en begynnande elbilsmarknad:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/vaxe ... 054378.svdSen undrar jag hur mycket effektivare detta verkligen blir. Möjligtvis finns det en del att tjäna i högre hastigheter men knappast i någon större mån om man håller sig inom de lagstadgade gränserna.
Fast det är klart, de visar upp teknologin i minibussar och kör man väldigt mycket stadstrafik i låga hastigheter så kanske det finns en vits, se ex:
http://www.teslamotors.com/blog/model-s ... -and-rangeDär kan man se att man får ungefär 15% kortare räckvidd om man kör 15 km/h vs 30-35 km/h. Efter 35 km/h så ser kurvan ut som den bör göra. Här kan man kanske misstänka att det finns en del att tjäna på en växellåda, om vi antar att förlusten beror endast på motor + utväxling. Men eftersom växellådan ifråga kräver dubbla elmotorer så borde man kunna lösa detta på ett betydligt bättre sätt, gör bilen fyrhjulsdriven och låt den främre (eller bakre beroende på om bilen ska vara framhjulsdriven) motorn ha en utväxling mer lämpad för lägre hastigheter. Det kan då vara en motor med betydligt lägre effekt för att spara pengar. Lösningen med växellådan kräver två fullstora motorer.