Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: fre 13-06-14 09:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
http://robotnyheter.se/2013/02/17/robom ... -kanterna/
Starkaste klipparen på marknaden skriver man här, klipper 15 cm gräs skrev dom någonstans.
http://www.mowermagic.co.uk/acatalog/RS ... tml#aRS630
Kanske ett bra val. Hondas robotklippare reser gräset skriver Honda men kanske har mindre betydelse när det klipps hela tiden och gräset hinner därför inte bli så långt. Nya batterier när det blir dags måste väl gå att köpa på Ebay och sätta ihop om man är lite händig.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: tis 13-08-13 23:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har nu fått en beg Husqvarna robo mower G1 som jag ännuinte provat installerat begränsningskabeln m.m.

Förresten Jula nu även flera robotgräsklippare till extrapris, som denna som nu inte kostar mer än Biltemas och kanske är bättre: http://www.jula.se/robotgrasklippare-la ... 24v-777777 , och denna som inte behöver någon begränsningsslinga men inte laddas och startas automatiskt som andra robotklippare http://www.jula.se/search-result/?q=ROB ... IZARD%20S1
Det finns även Gardena och Bosch robotklippare
jag tror de var ännu lite billigare i butiken.

Skaffade även en "vanlig" batteri elgräsklippare hos Jula som nu är kraftigt nedsatt http://www.jula.se/elgrasklippare-40v-721183 (1795 kr mot 3299, det står fel pris där) . Den fungerar förvånansvärt bra med sitt 160 Wh Li-Ion batteri och 300W? elmotor. Lättare, smidigare och såklart tystare än 3,5hkr etanolkonverterade konventionella gräsklipparen, men den sista har å andra sidan större klippbredd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: ons 13-08-14 06:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Landroid'en var rätt intressant. Har läst en del bra om den också. Synd bara att de inte har en modell för 2500-3000 m2 gräsmattor och till motsvarande pris. Jag tycker fortfarande att ~20 000 SEK är alldeles för mycket för en robotgräsklippare. Två st Landroid skulle iofs kunna fungera (2*180 m kabel skulle räcka) men då blir det två enheter att ta hand om också, det tar emot lite måste jag säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: ons 13-08-14 09:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ytan robotklippare klarar beror nog inte bara på avgränsningskabelns dämpningsförluster utan även på hur tomten ser ut, om det inte är för backigt och inte så många obstakel så klarar de större ytor. I ÅF-manualen till min Husqvarna auto mower G1 står t ex:
Citat:
The operator’s manual states a maximum area of 1200-1500 m2 . The mower can, however, cover larger areas, up to 2000 m2, depending on a number of factors:
• The geometric complexity of the area. Are there many trees, flower beds, narrow passages, etc.?
• How shady is the plot?
• How fast does the grass grow? What’s the climate like, is the lawn fed regularly, etc?


Det finns även robotklippare som inte har någon avgränsningskabeln utan arbetar genom känna av/lära sig var gräset tar slut, det kanske är smartare om man har en så stor yta.

Arbetsytan för en Husqvarna 230 ACX är enligt manualen t ex 3000m2 ±20% men då förbrukar den hela 40 kWh per månad :shock: !!! Det verkar som de inte allt tänkt på att optimera (standby?)-förbrukningen av signal i avgränsningskabeln och laddaren mm för själva gräsklipparen drar bara 42W ur batteriet när den är ute och klipper, och den är nog knappast ute och klipper mera än 30% av tiden, 244h per månad och mindre än 10 kWh…

40 kWh el motsvarar 6,3 l E85, med 6,3 l E85/månad, då borde till och med räcka för att klippa lika stor gräsmatta med en vanlig motorgräsklippare !

Då verkar en vanlig elgräsklippare med laddningsbart batteri mycket eleffektivare. Undrar om de andra robotgräsklippare är lika slösaktiga med el?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: ons 13-08-14 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ytan robotklippare klarar beror nog inte bara på avgränsningskabelns dämpningsförluster


Givetvis, vet att man ex till Biltemas klippare kan köpa 100 m extra kabel. Har även läst att man kan ha betydligt längre kabel än så men då måste man byta hela kabeln till en av lite större dimension för den de skickar med är rätt klen. Så det är väl en kombination av storleken på batteriet, laddarens kapacitet, klippbredd. Fast Husqvarnas 330 X som klarar 3200 m2 +- 20% har 24 cm klippbredd, samma som flertalet mindre klippare. Verkar mest skilja i batteristorlek samt att den också har en GPS, man kan ex jämföra 330 X med 320 och skillnaden är en klipptid på 80 minuter vs 150 minuter på 60 minuters laddning.

Citat:
Det finns även robotklippare som inte har någon avgränsningskabeln utan arbetar genom känna av/lära sig var gräset tar slut, det kanske är smartare om man har en så stor yta.


Jag har inte hittat någon klippare i 3000 m2 klassen som klarar sig utan avgränssningskabel. Finns det ? Om inte så antar jag att det finns en anledning till det.

Citat:
Arbetsytan för en Husqvarna 230 ACX är enligt manualen t ex 3000m2 ±20% men då förbrukar den hela 40 kWh per månad :shock: !!! Det verkar som de inte allt tänkt på att optimera (standby?)-förbrukningen av signal i avgränsningskabeln och laddaren mm för själva gräsklipparen drar bara 42W ur batteriet när den är ute och klipper, och den är nog knappast ute och klipper mera än 30% av tiden, 244h per månad och mindre än 10 kWh…

40 kWh el motsvarar 6,3 l E85, med 6,3 l E85/månad, då borde till och med räcka för att klippa lika stor gräsmatta med en vanlig motorgräsklippare !

Då verkar en vanlig elgräsklippare med laddningsbart batteri mycket eleffektivare. Undrar om de andra robotgräsklippare är lika slösaktiga med el?


330 X:

http://www.husqvarna.com/se/products/ro ... ifications

Citat:
Maximal energi konsumtion 43 kWh per month at 3200 m²


OBS Maximal förbrukning, och den drar 30 W när den klipper jämfört med 42 för 230 ACX. Jag gissar på att förbrukningen är betydligt lägre än så med en jämn gräsmatta som inte är gödslad. Kan ex jämföra min nysådda del av gräsmattan där jorden är gödslad, växer som ett ogräs jämfört med den gamla delen. 330 X har också en GPS som tillsammans med avgränsningskabeln ska bygga upp bild av gräsmattan och hålla reda på vilka delar som redan är klippta. Den har även en vädertimer som klipper mindre om det är soligt och torrt väder, och senare på säsongen.

Sen är det väl hyfsat rimligt att en elgräsklippare är effektivare, speciellt om man skjuter på manuellt vilket jag gör med våran handjagare eftersom driften driver alldeles för sakta. Men det tar rätt lång tid att klippa våran gräsmatta och tanken med en robotgräsklippare är att man ska kunna utnyttja semestertiden till annat samt att gräsmattan alltid är nyklippt. Något som inte är fallet i dagsläget..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: ons 13-08-14 13:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I min ÅF manual står det "Mean energy consumption at maximum use" som jag tolkar att det är genomsnittsförbrukning vid max areal.
220 AC (18 V / 2.2 Ah NiMh): 25 kWh/month, in a working area of 1,800 m2 (0.5 acre) Power consumption during cutting 30 W
230 ACX (18 V / 4 Ah NiMh): 40 kWh/month, in a working area of 3,000 m2 (0.75 acre), Power consumption during cutting 42 W +/- 20%
260 ACX (18 V / 4 Ah NiMh): 54 kWh /month in a working area of 5500 m2 (1.5 acre) Power consumption during cutting 60 W +/- 20%

Tror inte att robotmower rör sig för sakta med den lilla effekten klipppmotorn har, trots vassa kniven är det nog rätt lagomt, den kan tom sakta ner när gräset är högt.

Det verkar att slingan som antagligen inte stängs av när klipparen är i stationen och kanske (underhålls) laddning av batteriet som tar mest effekt? Det borde kunna göras mkt energieffektivare robotklippare än så, det är orymligt att den använder ungefär lika mkt energi som en vanlig motorgräsklippare gör, troligtvis kan man tom ha en bensinklippare som driver hjulen och få liknande energiförbrukning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: ons 13-08-14 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det verkar att slingan som antagligen inte stängs av när klipparen är i stationen och kanske (underhålls) laddning av batteriet som tar mest effekt? Det borde kunna göras mkt energieffektivare robotklippare än så, det är orymligt att den använder ungefär lika mkt energi som en vanlig motorgräsklippare gör, troligtvis kan man tom ha en bensinklippare som driver hjulen och få liknande energiförbrukning.


Ja det verkar orimligt. För 330 X står det iofs då inte mean utan maximum. Om vi antar 30 W vid drift och att den körs konstant, dvs, laddas 60 minuter, körs 150 minuter, ~ körs 71% av tiden. Det blir då ca 15 kWh maximalt för själva klippningen. Även om de inte har räknat med förluster vid laddning/urladdning så fattas det en hel del för att komma upp i 43 kWh. Kan verkligen stationen (dvs huvudsakligen signalen) dra så mycket ström ?

Nåväl, gissningsvis så kommer man inte i närheten av av den förbrukningen med en normal jämn gräsmatta. Och jämför man med en vanlig gräsklippare får man också ha i åtanke att gräset alltid är klippt. Med tanke på hur ofta vi får klippa våran nylagda gräsmatta och hur mycket vi tankar gräsklipparen så misstänker jag att 6.3 l E85 (vi kör på bensin) inte skulle räcka speciellt långt för att hålla gräsmattan i bra skick under en månad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: ons 13-08-14 18:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Om man inte har råd med en ny kan man köpa en begagnad på blocket.
Eller en rejäl.

http://www.blocket.se/vi/48416543.htm

se: http://www.blocket.se/vi/48100339.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: tor 13-08-15 08:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
230'n hade kunnat va intressant men den är såld. 05:ans 220 AC känns lite väl gammalt och sen är 1800 m2 lite på gnällen för oss.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: tor 13-08-15 09:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Stand-by förbrukningen mätte jag på förra året, vill minnas att den låg på under 10W, kan mäta ikväll igen. Så några 40 kWh/månad är helt omöjligt att nå. Om jag minns rätt drog den runt 70W vid laddning. men jag får kolla det också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: tor 13-08-15 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja det kanske är så att maximal förbrukning verkligen är maximal förbrukning, ojämn, nygödslad gräsmatta, konstant gång. Men det hade varit intressant om någon faktiskt mätte förbrukningen vid laddstationen under en månad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: tor 13-08-15 20:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Beställning mottagen. Stoppade i mätaren nu. 5W i standbyläge. Får kolla imorgon när den klipper vad laddeffekten blir. Jag låter mätaren sitta i under månaden, även om augusti september knappast hör till max-månaderna för klippning. Minskat från alla dagar 3,5h till 6 dagar i veckan. Strax dags att minska till 5 dagar. Kan ju kolla imorgon kväll vad den dragit under dygnet och helt enkelt multiplicera med 30. Klipper ca 1000m2.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: tor 13-08-15 21:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul! Jag kollade förbrukningen på stationen av vår automower G1 som inte är installerat ännu
- laddstation utan slingan och utan automower drar det 4,5W
- laddstation utan slingan med automower med redan fulladat batteri inne 6,8W , kanske 2,3W för underhållsladdning.

PF var låga 60 och 40 men jag minns inte när det var 40 och när det var 60.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: fre 13-08-16 07:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kanon, ska bli intressant att se vad resultatet blir. Borde gå att extrapolera utifrån det, även om det kanske skiljer en del mellan olika klippare. Ex om man har GPS eller ej.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eldrivna gräsklippare
InläggPostat: fre 13-08-16 10:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Får jag skjuta in en allmän fråga om en annan eldriven gräsklippare?
Flymo har en eldriven modell, med kabel. Alltså 230 volt. Vet någon om det förekommer någon batteridriven modell?

Jag har en trädgårdstraktor Partner 11577, men den är inte så lyckad under träd och i hörn etc. etc. Det är en maskin för stora plana ytor.
Jag har också en grästrimmer, Ryobi (med något modellnummer som jag inte minns nu) tvåtakts förbränningsmotor. Effektiv på sitt sätt men inte så vänlig mot mina axlar och nacke. :evil: Därför funderar jag på en Flymo i stället. Kablar och eluttag har jag som räcker till hela tomten, men det hade kanske varit behändigare med laddbara batterier.
Hur mycket ojämn mark klarar en Flymo? Och en slänt på ca 30 ~ 40° lutning, klarar den det?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011