Laban skrev:
aryan skrev:
Citat:
Some keep emphasizing the fact that most people never drive further than 30 miles per day - therefore the current batteries are well suited to perform their task. Most cars will be charged overnight, battery-swapping stations and fast-charging will do the rest.
Fast det ligger förstås väldigt mycket i detta, vi kör inte speciellt långt dagligen och har i normalfallet inget behov av att kunna köra 120 mil på en tank även om våra kära dieselbilstillverkare gärna vill påskina att så är fallet. Speciellt om man tankar hemma dagligen.
Det ligger mycket i det du säger men med statistik över "vi" användar bilen idag kan man lätt förstå att en övergång till elbilar knappast heller är någon lösning, se Naturårdsvereket
Klimateffektiva resorKlimateffektiva resor skrev:
Korta resor med bil (under 2 eller 5 km) kan oftast ersättas med cykel, gång eller med kollektiva resmedel. Här finns stor potential för minskade utsläpp. Var tredje bilresa är kortare än 2 kilometer. Nästan hälften av arbetsresorna med bil är kortare än 5 kilometer. Mer än 40 procent av alla resor görs redan i dag till fots eller med cykel.
Man kan alltså konstatera att elbilen här skulle bli ett dyrt och miljöovänligt alternativ för var tredje bilresa, nästan hälften av arbetsresor med bil och för 40% av alla resor eftersom de oftast kan göras mycket miljövänligare och billigare med en cykel eller til fots.
Anta att man bor längre bort och t ex pendlar 2 mil tor till jobbet 5 gånger i veckan, enligt tabelen "Exempel på vanliga transporttjänster och deras klimatpåverkan"
orskakar det
1 ton CO2eq/år om man gör det i en Volvo V70, bensin
0,4 ton CO2eq/år om man om man tar bussen
0,3 ton CO2eq/år om man kör en Ford Focus på E85
Alla bilar ursakar dessutom utsläpp vid tilverkning och skrotning, Naturvårdsverket skriver:
Klimateffektiva resor skrev:
Utsläpp även vid tillverkning
Material- och energianvändningen vid tillverkning av fordon och infrastruktur leder också till utsläpp av växthusgaser. De indirekta utsläppen, exklusive de som genereras av infrastrukturen, uppskattas motsvara mer än 25 procent av de som släpps ut under fordonets livscykel.
För etanol och elbilar är de indirekta utsläpp vid tllverkning knappast lägre än vanliga bilar och eftersom de släpper ut mindre vid användning blir det en större andel/viktigare faktor.
Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) har skrivit en artikel i februarinummeret av Journal of Industrial Ecology som heter [url="http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full"]Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles[/url] där de har undersökt hur utsläppen vid tillverkning (och användning) av elbilar och konventionella bilar påverkar de totala utsläpp per km. De skriver att växthusgasutsläppen vid tillverkningen av en elbil (typ Nissan Leaf) med ett 24kWh batteri och en livslängd på 15000 mil hamnar på 87 to 95 g CO2-eq/km och att motsvarande siffra för en konventionella bil är ca 43 g CO2-eq/km.
Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles skrev:
In contrast with ICEVs, almost half of an EV's life cycle GWP is associated with its production. We estimate the GWP from EV production to be 87 to 95 grams carbon dioxide equivalent per kilometer (g CO2-eq/km), which is roughly twice the 43 g CO2-eq/km associated with ICEV production. Battery production contributes 35% to 41% of the EV production phase GWP, whereas the electric engine contributes 7% to 8%. Other powertrain components, notably inverters and the passive battery cooling system with their high aluminum content, contribute 16% to 18% of the embodied GWP of EVs.
Räknar man på tillverkningsutsläppen för bilen på 226 st 2 mils arbetsresor per år blir det alltså
ca 0,19 ton/CO2-eq per år för vanliga bilen till tor jobbet/år
ca 0,39-0,43 ton/CO2-eq per år för elbilen till tor jobbet/år
Enligt den Norska livscykel rapporten förbrukar en Nissan Leaf EV 0,623 MJ/km. På ett år med 226 st 2 mils arbetsresor multiplicerad med 35g CO2eq/MJ som är medelvärde för Nordisk elmix 2005-2009, blir det 0,099 ton CO2eq
Jämför man Ford Focus på E85 blir totala utsläppen från en Nissan Leaf alltså inte lägre.
Ford Focus 0,3 ton CO2eq/år + 0,19 ton/CO2-eq per år = 0,49 ton/CO2-eq per år
Nissan Leaf 0,099 ton CO2eq/år + 0,39-0,43 ton/CO2-eq per år = 0,489 - 0,529 ton/CO2-eq per år
Tillverkningsutsläppen som baseras på en körsträcka på 15000 mil visar också den enorma miljövinsten vi kan göra genom att konvertera våra befintiga bensinbilar till etanol i stället för att skrota fungerande bilar i förtid köpa en ny (miljö)bil .
För dagliga pendling till och från jobbet då det oftast bara en person transporteras är det ett enormt slöseri att åka med ett fordon som väger 20 ggr så mycket än den som ska transporteras med 3-4 tomma platser och ca 2 kvaratmeter frontalarea.
En miljövänlig och ekonomisk lösning på resor som är längre än vad som är lätt att cykla skulle kunna vara en-persons fordon vara med bra strömlinjeform och låg vikt.
Bäst för miljön, hälsan och plånbok vore en cykelbil, men har man för långt, många uppförsbackor eller vill man kunna åka snabbare än 40-50km/t kan ett liknande fordon med liten el- eller etanol(hjälp)motor vara en vettig lösning.
/Aryan