Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-10-20 21:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-10-01 17:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Här hittade jag en intressant tit i backspegeln, 100 år elbilar gav oss bättre batterier, men inte mera räckvidd.

Elektriska motorer och batterier har förbättrats avsevärt under de senaste hundra åren, men dagens hypade elbilar har en räckvidd som är -i bästa fall- jämförbara med sina föregångare i början av 20-talet. Nissan Leaf och Mitsubishi i-MiEV har exakt samma körsträcka som 1908 årsmodell Fritchle Modell A Victoria: 160 kilometer på en enda laddning…

EDIT ändrade fel länk
http://www.lowtechmagazine.com/2010/05/ ... range.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-10-02 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Såna jämförelser haltar alltid, ex om man på samma sätt jämför bensinförbrukning med dagens bilar. Känns hyfsat ointressant måste jag säga, alternativt kan man ta en Model S, 45 mils räckvidd, 0-100 på 4.4s, och liiite säkrare, bättre bil på alla sätt och vis en Fritchle Model A Victoria från 1908 :-)

Synd bara att Tesla ännu inte har någon konkurrens på rena elbilar med lite längre räckvidd , tänkta för mer än den dagliga pendlingen. Annars finns det förstås pluginhybrider, var förbi Mitsubishi här i Luleå idag, jag och några kompisar är intresserade, rätt förmånligt att leasa den nämligen. Provkörning kommer i November, beställer man idag är det leverans Februari/Mars nästa år. Intressant bil, stor, rymlig, 4WD och de 5 mil den ska klara på el räcker perfekt för att täcka in min dagliga pendling.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-10-02 18:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag råkade skriva fel länk till artikeln så det borde vara svårt att få sig en uppfattning om den men du har svarat redan ändå :o ?

Håller dock med dig att utvecklingen av vanliga bilars bensinförbrukning på 100 år har gjort ungefär lika små framsteg som elbilar räckvidd har gjort.

Annars var det i.a.f. för mig en nyhet att det för 100 år redan byggdes och såldes elbilar som kom lika långt eller tom längre på en laddning än de elbilar som säljs idag.

Också mycket intresssant att läsa om att mycket som vi tror är något som kommer nu redan fanns då:
Citat:
If today's supporters of EV's would dig into the specifications and the sales brochures of early 20th century electric "horseless carriages", their enthusiasm would quickly disappear. Fast-charged batteries (to 80% capacity in 10 minutes), automated battery swapping stations, public charging poles, load balancing, the entire business plan of Better Place, in-wheel motors, regenerative braking: it was all there in the late 1800s or the early 1900s.


Även de resonemang om körstrecka och löften om kommade batteritekniker känns väldigt väll igen:
Citat:
Today, just like 100 years ago, EV proponents are divided on the question of how to market electric vehicles. Some keep emphasizing the fact that most people never drive further than 30 miles per day - therefore the current batteries are well suited to perform their task. Most cars will be charged overnight, battery-swapping stations and fast-charging will do the rest.

Others, however, keep hoping for a revolutionary storage technology that will eventually give EV's a similar range to that of gasoline cars. This belief is supported by press releases like this: "Nanowire battery can hold 10 times the charge of lithium-ion". It is interesting to note that the arrival of such a miracle battery has been "just around the corner" for over 100 years now:
"A large number of people interested in stored power are looking forward to a revolution in the generating power of storage batteries, and it is the opinion of many that the long-looked-for, light weight, high capacity battery will soon be discovered." (source, 1901).

"The demand for a proper automobile storage battery is so crying that it soon must result in the appearance of the desired accumulator [battery]. Everywhere in the history of industrial progress, invention has followed close in the wake of necessity" (Electrical Review, 1901).


Citat:
The promise of a miracle storage technology reared its head again in the 1960s and 1970s, when electric cars went through a short revival:

"The consensus among EV proponents and major battery manufacturers is that a high-energy, high power-density battery - a true breakthrough in electrochemistry - could be accomplished in just 5 years" (Machine Design, 1974).


PS Mitsubitsi plug-in diskussioner är nog värt en egen tråd viewtopic.php?f=23&t=6998

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-03 05:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Håller dock med dig att utvecklingen av vanliga bilars bensinförbrukning på 100 år har gjort ungefär lika små framsteg som elbilar räckvidd har gjort.


Fast vi sitter dock i helt andra bilar än då, jämförelsen blir lite felaktig. Nu tror jag iofs att bilarna är där de ska vara säkerhetsmässigt, sett till konstruktionen, vikten. Nu är det mer assistanssystem, elektronik som kommer. Tillsammans med viktminskning med kolfiber, aluminium, höghållfasthetsstål och annat. Så trenden är nog på väg att vända, viktmässigt, vilket förstås hjälper både elbilar och bilar med förbränningsmotor.

Och om man helt förbiser bilens utseende, antal passagerare, innerutrymmen, säkerhet osv så kan man lika gärna ta http://green.autoblog.com/2013/09/24/84 ... diy-prize/ och hävda det motsatta.


Citat:
If today's supporters of EV's would dig into the specifications and the sales brochures of early 20th century electric "horseless carriages", their enthusiasm would quickly disappear. Fast-charged batteries (to 80% capacity in 10 minutes), automated battery swapping stations, public charging poles, load balancing, the entire business plan of Better Place, in-wheel motors, regenerative braking: it was all there in the late 1800s or the early 1900s.


Ja det är faktiskt intressant. Men jag vet inte om det påverkar dagens elbilsentusiaster, åtminstone inte mig :-) Kurvorna pekar uppåt och nu är alla stora med på banan med elbilar, pluginhybrider som antingen redan finns på marknaden eller är ok för produktion och släpps inom 1-2 år. Som elbilsentusiast så är det mest positivt i dagsläget. Men det kan ändras, och den stora faktorn där är förstås oljepriset kontra priset på el/pluginhybrid bilen.

Citat:
Today, just like 100 years ago, EV proponents are divided on the question of how to market electric vehicles. Some keep emphasizing the fact that most people never drive further than 30 miles per day - therefore the current batteries are well suited to perform their task. Most cars will be charged overnight, battery-swapping stations and fast-charging will do the rest.

Others, however, keep hoping for a revolutionary storage technology that will eventually give EV's a similar range to that of gasoline cars. This belief is supported by press releases like this: "Nanowire battery can hold 10 times the charge of lithium-ion". It is interesting to note that the arrival of such a miracle battery has been "just around the corner" for over 100 years now:


Fast det ligger förstås väldigt mycket i detta, vi kör inte speciellt långt dagligen och har i normalfallet inget behov av att kunna köra 120 mil på en tank även om våra kära dieselbilstillverkare gärna vill påskina att så är fallet. Speciellt om man tankar hemma dagligen. Och visst lovar man bättre batterier även idag, och det kommer man nog alltid att göra för kraven ökar, jag tänker ex på min smartphone som måste laddas varje dag. Men återigen, vi kan idag bygga en elbil som Model S, det kunde man definitivt inte göra för 100 år sedan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-03 15:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Citat:
Some keep emphasizing the fact that most people never drive further than 30 miles per day - therefore the current batteries are well suited to perform their task. Most cars will be charged overnight, battery-swapping stations and fast-charging will do the rest.


Fast det ligger förstås väldigt mycket i detta, vi kör inte speciellt långt dagligen och har i normalfallet inget behov av att kunna köra 120 mil på en tank även om våra kära dieselbilstillverkare gärna vill påskina att så är fallet. Speciellt om man tankar hemma dagligen.


Det ligger mycket i det du säger men med statistik över "vi" användar bilen idag kan man lätt förstå att en övergång till elbilar knappast heller är någon lösning, se Naturårdsvereket Klimateffektiva resor

Klimateffektiva resor skrev:
Korta resor med bil (under 2 eller 5 km) kan oftast ersättas med cykel, gång eller med kollektiva resmedel. Här finns stor potential för minskade utsläpp. Var tredje bilresa är kortare än 2 kilometer. Nästan hälften av arbetsresorna med bil är kortare än 5 kilometer. Mer än 40 procent av alla resor görs redan i dag till fots eller med cykel.


Man kan alltså konstatera att elbilen här skulle bli ett dyrt och miljöovänligt alternativ för var tredje bilresa, nästan hälften av arbetsresor med bil och för 40% av alla resor eftersom de oftast kan göras mycket miljövänligare och billigare med en cykel eller til fots.

Anta att man bor längre bort och t ex pendlar 2 mil tor till jobbet 5 gånger i veckan, enligt tabelen "Exempel på vanliga transporttjänster och deras klimatpåverkan"
orskakar det
1 ton CO2eq/år om man gör det i en Volvo V70, bensin
0,4 ton CO2eq/år om man om man tar bussen
0,3 ton CO2eq/år om man kör en Ford Focus på E85

Alla bilar ursakar dessutom utsläpp vid tilverkning och skrotning, Naturvårdsverket skriver:
Klimateffektiva resor skrev:
Utsläpp även vid tillverkning
Material- och energianvändningen vid tillverkning av fordon och infrastruktur leder också till utsläpp av växthusgaser. De indirekta utsläppen, exklusive de som genereras av infrastrukturen, uppskattas motsvara mer än 25 procent av de som släpps ut under fordonets livscykel.


För etanol och elbilar är de indirekta utsläpp vid tllverkning knappast lägre än vanliga bilar och eftersom de släpper ut mindre vid användning blir det en större andel/viktigare faktor.

Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) har skrivit en artikel i februarinummeret av Journal of Industrial Ecology som heter [url="http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full"]Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles[/url] där de har undersökt hur utsläppen vid tillverkning (och användning) av elbilar och konventionella bilar påverkar de totala utsläpp per km. De skriver att växthusgasutsläppen vid tillverkningen av en elbil (typ Nissan Leaf) med ett 24kWh batteri och en livslängd på 15000 mil hamnar på 87 to 95 g CO2-eq/km och att motsvarande siffra för en konventionella bil är ca 43 g CO2-eq/km.

Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles skrev:
In contrast with ICEVs, almost half of an EV's life cycle GWP is associated with its production. We estimate the GWP from EV production to be 87 to 95 grams carbon dioxide equivalent per kilometer (g CO2-eq/km), which is roughly twice the 43 g CO2-eq/km associated with ICEV production. Battery production contributes 35% to 41% of the EV production phase GWP, whereas the electric engine contributes 7% to 8%. Other powertrain components, notably inverters and the passive battery cooling system with their high aluminum content, contribute 16% to 18% of the embodied GWP of EVs.


Räknar man på tillverkningsutsläppen för bilen på 226 st 2 mils arbetsresor per år blir det alltså
ca 0,19 ton/CO2-eq per år för vanliga bilen till tor jobbet/år
ca 0,39-0,43 ton/CO2-eq per år för elbilen till tor jobbet/år

Enligt den Norska livscykel rapporten förbrukar en Nissan Leaf EV 0,623 MJ/km. På ett år med 226 st 2 mils arbetsresor multiplicerad med 35g CO2eq/MJ som är medelvärde för Nordisk elmix 2005-2009, blir det 0,099 ton CO2eq

Jämför man Ford Focus på E85 blir totala utsläppen från en Nissan Leaf alltså inte lägre.
Ford Focus 0,3 ton CO2eq/år + 0,19 ton/CO2-eq per år = 0,49 ton/CO2-eq per år
Nissan Leaf 0,099 ton CO2eq/år + 0,39-0,43 ton/CO2-eq per år = 0,489 - 0,529 ton/CO2-eq per år

Tillverkningsutsläppen som baseras på en körsträcka på 15000 mil visar också den enorma miljövinsten vi kan göra genom att konvertera våra befintiga bensinbilar till etanol i stället för att skrota fungerande bilar i förtid köpa en ny (miljö)bil .

För dagliga pendling till och från jobbet då det oftast bara en person transporteras är det ett enormt slöseri att åka med ett fordon som väger 20 ggr så mycket än den som ska transporteras med 3-4 tomma platser och ca 2 kvaratmeter frontalarea.

En miljövänlig och ekonomisk lösning på resor som är längre än vad som är lätt att cykla skulle kunna vara en-persons fordon vara med bra strömlinjeform och låg vikt.
Bäst för miljön, hälsan och plånbok vore en cykelbil, men har man för långt, många uppförsbackor eller vill man kunna åka snabbare än 40-50km/t kan ett liknande fordon med liten el- eller etanol(hjälp)motor vara en vettig lösning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-03 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Klimateffektiva resor skrev:
Korta resor med bil (under 2 eller 5 km) kan oftast ersättas med cykel, gång eller med kollektiva resmedel. Här finns stor potential för minskade utsläpp. Var tredje bilresa är kortare än 2 kilometer. Nästan hälften av arbetsresorna med bil är kortare än 5 kilometer. Mer än 40 procent av alla resor görs redan i dag till fots eller med cykel.


Man kan alltså konstatera att elbilen här skulle bli ett dyrt och miljöovänligt alternativ för var tredje bilresa, nästan hälften av arbetsresor med bil och för 40% av alla resor eftersom de oftast kan göras mycket miljövänligare och billigare med en cykel eller till fots.


Det du säger är att det i många fall finns mer miljövänliga alternativ än bilen (oavsett drivmedel). Jag säger inte emot.

Men jag är ute efter att ersätta de bilresor vi gör idag, och "måste" göra, med fossila bränslen med mer miljövänliga alternativ. Och när det gäller min egen transport så passar en Outlander pluginhybrid rätt bra, säker, rymlig, nästan gratis och miljövänlig pendling dagligen. Perfekt bil för skidbacken, resor till släkt o vänner oavsett väder. Cykelbilen tror jag däremot blir svårsåld.

Men det är intressant att så pass många av våra bilresor är så korta. Speciellt det där med arbetsresor, om det nu är ren pendling de pratar om. Frågan är väl då hur stor del av den totala körsträckan dessa korta resor står för.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011