Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-10-09 20:16 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här om biltillverkare med Atkinson cykel vilket fungerar bra i hybrider.
http://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-10-11 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite förvånansvärt att GM valde bort Atkinson biten, känns som en relativt enkel förändring på en befintlig motor. Men gissningsvis kommer det att hända en hel del på förbränningsmotorsidan på nästa generations Volt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-10-12 05:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag är nog lite av en konspirationsteoretiker, jag tror att biltillverkarna pytsar ut lite förbättringar varje gång, för att alltid ha lite fräckare grejor i byrålådan till nästa modell. Detta för att hålla köpsuget igång. Nästa Volt/Ampera kanske har atkinson?

Se elbilarna som exempel. För att inte göra dom för populära och konkurrera ut fossilbilarna så är dom dyra, dålig räckvidd och oftast udda formgivna. Tesla är undantaget, då de inte behöver bekymra sig om att konkurrerar ut sina fossilmotorer. (De uppfyller bara dyra kriteriet)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-10-12 06:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja nog finns det en anledning till att Tesla satsar fullt ut på design, prestanda, räckvidd, snabbladdning medan Nissan Leaf ser ut som den gör.

Men 2014-2015 har vi VW Golf som elbil, Passat som pluginhybrid. Audi A3, A4 pluginhybrider. Toyota lär knappast stå stilla på pluginhybridfronten. Ny design, chassi, längre räckvidd på el kommer till nästa generation. Tesla kommer med generation 2-3 år efter det.

Och Outlandern är en väldigt bra början från Mitsubishi, bra utrymme, helt ok räckvidd på el, 4WD osv och prismässigt är den som redan nämnt redan billigare än motsvarande dieselbil, speciellt vid leasing. Nästa modell som kommer som pluginhybrid är ASX och kan man få ner priset ännu mer så blir den knappast mindre intressant än Outlandern.

Så de som var först ut, dvs Nissan samt GM, lär knappast kunna stå stilla. Nästa generation Volt/Leaf måste vara något helt annat än dagens om de ska ha någon chans på marknaden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-13 05:50 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Ja Outlandern är för stor för mina behov, annars klart intressant. Kan de få till ASX:en så är den klart intressant. Antar att jag blir ägare till en sådan när mina föräldrar byter ut sin (bensin)ASX. Kanske skulle kunna komplettera samlingen med en hybrid ASX?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-13 22:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Jag är nog lite av en konspirationsteoretiker, jag tror att biltillverkarna pytsar ut lite förbättringar varje gång, för att alltid ha lite fräckare grejor i byrålådan till nästa modell. Detta för att hålla köpsuget igång. Nästa Volt/Ampera kanske har atkinson?


I för sig ingen konspiration men ofta styrs besluten av marknadsföringsskäl, biltillverkarnas intresse är framförallt att tjäna pengar, inte att sälja "bästa" bilen för pengerna. Bilen ska därför inte hålla för läng, inte gå att uppgradera så att och designen får inte vara för tidlöst. Ett bra exempel på detta är att bensinbilar som tack vara låg förbrukning (med eller utan plugin/elhybriddrift) inte görs med flexifuel motor trots att det inte skulle kosta mycket extra.

gt-i skrev:
Se elbilarna som exempel. För att inte göra dom för populära och konkurrera ut fossilbilarna så är dom dyra, dålig räckvidd och oftast udda formgivna. Tesla är undantaget, då de inte behöver bekymra sig om att konkurrerar ut sina fossilmotorer. (De uppfyller bara dyra kriteriet)


När det gäller elbilar är det inte riktigt så enkelt, om elbilen ska ha större räckvidd måste aningen batteriet göras större = mycket dyrt, eller så får man bygga bilen lättare och mera strömlinjeformad = mindre och ovanligt utseende jmfd med en "vanlig" bil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-14 07:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
När det gäller elbilar är det inte riktigt så enkelt, om elbilen ska ha större räckvidd måste aningen batteriet göras större = mycket dyrt, eller så får man bygga bilen lättare och mera strömlinjeformad = mindre och ovanligt utseende jmfd med en "vanlig" bil.


Kan delvis hålla med om detta men samtidigt har Model S ett stort dyrt batteri samt lågt luftmotstånd och ser ut som en helt vanlig bil. En väldigt snygg bil ska tilläggas.

Men det är väl trots allt så att för en av de stora är en såld elbil potentiellt en icke såld bil med förbränningsmotor. Och de enorma investeringar man har gjort på den sidan under åren ska nu ersättas med något annat. Detta vill man förstås göra i en lagom och av dem själva bestämd takt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-22 11:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har jag varit och provkört Outlandern. Väldigt trevlig bil att köra. Kändes väldigt märkligt att köra iväg från garaget helt utan motorljud. Som jag ser det finns det ingenting att ogilla, 4WD, stor, tyst, bekväm, gick väldigt stadigt på vägen.

Nu väntar jag på att få en offert för leasing och det är rätt troligt att det blir affär.

Lite extra info:

Väger endast 30 kg mer än dieselvarianten trots att batteriet väger 200 kg
Har ingen växellåda men bensinmotorn kan ändå driva bilen direkt, vid högre hastigheter. Detta görs via något som de kallar en lamellkoppling
Serviceintervall = 2000 mil
Bromsåtervinningen kan ställas i 5 steg, via "växelspaken" alternativt via paddlar vid ratten. Jag testade 3, 5 och med 5 var det en rätt kraftig inbromsning, tippar på att man sällan behöver bromsa om man kör på 5:an. Den stannade dock inte helt så man måste använda bromsen de sista metrarna.


Bilagor:
IMG_3195.JPG
IMG_3195.JPG [ 1.76 MiB | Visad 9815 gånger ]
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-22 22:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Vid kallare väderlek som vi har många månader per år får man nog räkna med att bensinmotorn kommer att vara igång även om batteriet är hyggligt laddat, men om man har tillgång till eluttag så kan man självklart värmt upp kupén med värmefläkt innan man kör iväg.
Bilen är i huvudsak seriehybrid när batteriet fått lägre laddningsgrad av ren elbilskörning men kan få direktdrift på framhjulen vid högre jämn fart när den hydrauliska kopplingen går in och ger direkt förbindelse mellan bensinmotorn och framhjulen. Men hur många KW kan generatorn ge när direktkopplingen mellan bensinmotorn och framhjulen inte kan användas på grund av hastigheter som inte stämmer med den fasta utväxlingen mellan bensinmotor och framhjul och batteriet utnyttjats till max vilket avgör hur många hk man kan driva bilen med.
Här ser man den hydrauliska lamellkopplingen längst ner.
http://www.hybridcars.com/mitsubishi-ou ... n-exposed/
Något mer här.
http://www.boxautos.com/mitsubishi-outl ... c-vehicle/


Senast redigerad av PRIUS lör 13-11-23 09:40, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-23 07:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Vid kallare väderlek som vi har många månader per år får man nog räkna med att bensinmotorn kommer att vara igång även om batteriet är hyggligt laddat, men om man har tillgång till eluttag så kan man självklart värmt upp kupén med värmefläkt innan man kör iväg.


Det var runt -15 grader när vi körde och vi körde förutom en kort hård accelerationssträcka helt på el. Men försäljaren sa att den hade startat bensinmotorn vid ett test han gjorde, bara en kort stund. Han trodde det var för att värma upp kupen. Men jag har inget problem med det, om det är något en förbränningsmotor är bra på så är det att generera värme :-) Men det är lite synd att de inte finns ett "PURE" körläge där man tvingar den att endast köra på el. Jag räknar iofs inte att på den körsträcka vi kör dagligen förbruka speciellt mycket bensin ens vid kallare väderlek, men när/om jag kommer att kunna ladda på jobbet så ska bilen klara sig på el oavsett hur kallt det är och då hade det varit fint att kunna tvinga den till det.

Förhoppningsvis så ska den inte behöva starta bensinmotorn då bilen redan är varm, ex när man tar ut den ur garaget , fulladdad och sedan kör 2+ mil till jobbet. Den test vi gjorde som var på gissningsvis 6-7 km där vi körde endast på el kan nog indikera att så är fallet. Jag öppnade dörren en stund då vi bytte förare och AC'n gick igång rätt kraftigt direkt efter det för att återställa temperaturen i kupen. Men bensinmotorn startade inte. Om den sedan vill starta elmotorn om bilen stått på en parkering i 2h , -20 grader, för att värma upp kupe, batteri, så är det helt ok.

Kanske ska säga att det är svårt att höra när bensinmotorn startar så de har lyckats bra med den biten. Den går tydligen vid väldigt låga varvtal normalt, har för mig att de nämnde 1000 rpm. Men när den startade under hård acceleration så hörde man definitivt det, men det var inget som man störde sig på. Möjligtvis lite underligt när motorn går på ett konstant högt varvtal men har man kört ett fordon med CVT så vet man vad som väntar. Osäker på vilket varvtal som gällde i det läget men max effekt är vid 4500 rpm.

Läste att bensinmotorn också kan starta vid ex lite brantare uppförsbackar, så det kanske är så att batteriet helt enkelt inte kan ge nog hög effekt för att driva bilen helt på el vid lite högre last. För de dubbla 60kW motorerna borde inte ha några problem med detta. Men eftersom det finns ett ECO läge då man begränsar effekt i elmotorer + bensinmotor och AC'n så borde man väl också kunna ha ett PURE läge där man även förhindrar bensinmotorn att starta förrän batteriet är urladdat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-23 09:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
peugeot 3008 hybrid har en generator på 8 kW vilket gör att högre effekt till bakhjulen kan man inte få när man tömt resurserna från batteriet, så att kalla den för fyrhjulsdriven är en sanning med modifikation jämfört med bilar som kan fördela förbräningsmotorns alla hk jämnt till alla hjul.
Så det hänger på hur stor effekt generatorn kan leverera när batteriet har lägre laddningsgrad.
The "high voltage" STOP & START system has a maximum output of 8 kW and can generate enough energy to supply the power requirements for the rear electric motor if required (four-wheel drive mode).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-23 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja det var något som de tryckte på hos Mitsubishi, dvs att det verkligen var en fyrhjulsdriven bil även då batteriet var urladdat, vilket i Outlanderns fall är då det är 2 kWh kvar. Sen kanske man ska fundera på hur många som verkligen behöver "riktig" 4WD. Outlandern går att låsa på 50/50 och det är förstås bra, speciellt om man drar släp/husvagn. Men hur ofta behöver medelsvensson detta ? Att däremot enkelt komma iväg i en halkig uppförsbacke eller då det är några dm snö på vägen har däremot de flesta nytta av. Och där räcker nog 3008:ans "4WD" rätt bra. Men det är klart, får man välja så tar man hellre riktigt 4WD.

Men problemet för ex 508:an (RXH) blir priset. Eftersom den inte kan pluggas in så får den inte några subventioner, och den kostar från 389 900 :- Outlandern , Komfort Plus Nav kostar efter subvention 400 000 :- Då är det enkelt att räkna ut vilken bil som blir billigast att köra. Med en besparing på antagligen minst 1000 kr/månad i bränsle samt 1000 kr till netto i lägre förmånsvärde vid leasing så blir RXH'n och antagligen också 3008:an svårsålda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-23 11:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Stor skillnad på Peugeot som bara har en generator på 8 kW jämfört med Mitsubishi som har en generator på 70 kW vilket ger 35 kW per hjulaxel minus förluster kan man läsa här om man kan texten.
http://www.jansnelputtershoek.nl/wp-con ... rmatie.pdf
Att bensinmotorn behöver gå för att ge värme i bilen märks mer om bilen står ute och blir helt kall och inte lika mycket om bilen körs ut i kyla från ett uppvärmt garage. Man bör prova en helt nerkyld bil för att få en uppfattning om hur länge man får köra innan bensinmotorn stängs av.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-11-24 05:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Att bensinmotorn behöver gå för att ge värme i bilen märks mer om bilen står ute och blir helt kall och inte lika mycket om bilen körs ut i kyla från ett uppvärmt garage. Man bör prova en helt nerkyld bil för att få en uppfattning om hur länge man får köra innan bensinmotorn stängs av.


Antagligen, men om det bara är i dessa fall bensinmotorn behöver gå så är jag nöjd. Vad jag förstår så måste exempelvis V60 Pluginhybrid ha igång motorn hela tiden om det är kallare än -16 grader. Detta för att hålla dieselmotorn varm. En bensinmotor är inte lika känslig vilket borde vara en fördel här. Alternativt har kanske Mitsubishi helt enkelt en bättre lösning för att hålla motorn varm.

Kan lägga till en sak om provkörningen, prestandan. Det är ingen raket, inget sk "EV-Grin" som man pratar om för Model S. Ja annat än det man får när bilen helt tyst drar iväg. 0-100 på 11s är ok, men inte mer. Effekten på elmotorerna gör att man förväntar sig lite mer men det är nog återigen batterierna, alternativt mjukvaran, som begränsar detta. Nu är det inget stort problem för min del, detta är ett rent familjefordon och resten av fördelarna överväger.

Men jag kan inte sticka under stol med att 0-100 på 7-8s hade varit trevligt. Sen hade det förstås också varit trevligt med dubbla räckvidden på el. Nästa generations Outlander kanske.. :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-12-21 19:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 8040228.ab

Citat:
På vår färd norrut i motor­vägsfart får bensinmotorn jobba hårt och bilen drar ett tag över en liter per mil men när vi svänger in på småvägarna sjunker förbrukningen till strax under litern vilket fortfarande är en hel del särskilt med tanke på att bilen känns rätt trött trots sina 164 hästkrafter.
Precis som vanliga Outlander bullrar det en hel del i bilen på grov asfalt och fjädringen är småstötig men bilen är ändå bekväm jämfört med Forester och RAV4 på långfärden.



Nu ska vi se vad fyrhjulsdriften egentligen klarar av. Mest spända är vi på Mitsubishi Outlander med hybriddrift. Bilen har en elmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen och en vanlig bensinmotor som ger ström åt elmotorerna.
Men vad är det som händer? Bilen rör sig inte ur fläcken. Gasen i botten och inte ett enda litet hjulspinn. Alla fyra hjulen står still, bensinmotorn är tyst och bilen säger inte ett knyst. Jag kopplar ur antispinnsystemet och då först händer det saker. Hjulspinn på än det ena, än det andra hjulet.
Men kommer bilen upp för backen? Knappt! Bilen är godkänd för ett släp på 1 500 kg, men klarar inte en snöig backe ens utan släp utan rejält med sats.
Gör om! Det måste vara fel i mjukvaran. Eller i hårdvaran. Eller någon annanstans. Men fel är det.


Jag har provkört den igen med några kompisar också och då utan laddning i batteriet och då var förbrukningen uppe i 0.9 vid en kort och lite hårdare stadskörningssträcka. Så 0.58 l/milen blandad körning, nja. Nu är väl iofs Aftonbladets tester oftast rätt extrema, XC60'n drog ex 0.85 och den ska gå på 0.64 blandad. Men som jag ser det ska en bil som ska dra 0.58 l/milen blandad körning aldrig dra över litern med normal last, hastighet. Att den kan dra så mycket i vissa lägen kan jag iofs förstå, men då ska man vara ärliga om det också.

Så felfri är den knappast, jag hade förväntat mig mer accelerationsmässigt. Det går inte att tvinga den att gå endast på bensin då det är kallt ute. Finns heller ingen anledning att motorn ska starta vid hårdare acceleration med tanke på 150 hk elmotorer, troligen en begränsning på batterisidan. Det gör också att det blir en viss fördröjning när man trampar gasen i botten, dvs när bensinmotorn ska dra igång och varva upp. Och sen måste de fixa problematiken med fyrhjulsdriften, något som borde vara fullt möjligt. Model S ska tydligen ta sig väldigt bra trots endast bakhjulsdrift, detta tack vare att man kan styra elmotorerna så precist. Detsamma borde gälla Outlandern, men gör det alltså inte, ännu i alla fall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011